دنبال نوآوری خاصی در «جبهه» نبودیم!

دنبال نوآوری خاصی در «جبهه» نبودیم!

مدیر گروه حماسه و دفاع شبکه یک با اشاره به برنامه دفاع مقدسی این شب‌ها با نام «جبهه» بیان کرد که دنبال نوآوری خاصی در این برنامه نبوده اند و اساسا فرم و مطالب برنامه نوآورانه نیست.

محمدعلی صمدی مدیر گروه حماسه و دفاع شبکه یک درباره ایده برنامه «جبهه» که در ماه مبارک رمضان از این شبکه پخش می‌شود به خبرنگار مهر بیان کرد: مدت‌ها بود که در میان مسئولان شبکه یک، بحث‌هایی درباره ساخت برنامه‌ای جامع برای دفاع مقدس مطرح بود. هدف این بود که برنامه‌ای با تنوع قابل‌قبول تهیه و در زمان مناسبی پخش شود تا مخاطب بتواند به‌خوبی با آن ارتباط برقرار کند.

وی اضافه کرد: تصمیم بر این شد که خارج از مناسبات متعارف تلویزیون، اقداماتی انجام گیرد، نشست‌هایی برگزار شد تا اینکه بحث عملیات «طوفان‌الاقصی» پیش آمد تا بیشتر به فضای جبهه مقاومت پرداخته شود. از همین رو از ابتدای سال ۱۴۰۳، برنامه‌ای ۳۰ قسمتی برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شد که محور آن روایت حماسه‌ها در جبهه مقاومت است. جلسات میان مدیران شبکه و گروه حماسه و مقاومت شبکه یک برگزار و تأییدات لازم کسب شد. تیمی علاقه‌مند و کارشناس نیز در این حوزه فعال شد و توانستند برنامه را به ماه مبارک رمضان برسانند.

دنبال نوآوری خاصی در «جبهه» نبودیم!

صمدی درباره هدف این برنامه دفاع مقدسی یادآور شد: هدف این برنامه، بازخوانی داستان‌های محور مقاومت از انقلاب اسلامی و نمونه‌های تاریخی نظیر میرزاکوچک خان و ستارخان بود. همچنین نمونه‌های باستانی که مصادیق مقاومت ملت‌ها در برابر زورگویی و تجاوز هستند، در این برنامه منعکس می‌شود. این داستان‌ها به صورت نمایشی و روایت شفاهی با پیوندهایی به موسیقی، از دفاع مقدس تا مقاومت در لبنان، فلسطین، یمن و عراق به‌عنوان اجزای یک کل بزرگ از جبهه مقاومت، ارائه می‌شود. ما در تلاش هستیم تا مفهوم مقاومت را در ذهن مخاطبان به‌ویژه با تکیه بر مصادیق روشن و مستند، جا بیندازیم.

وی درباره دلیل عنوان «جبهه» که اشاره‌ای صریح و مستقیم به موضوع برنامه دارد، توضیح داد: با توجه به اینکه مقاومت در ۲ دهه گذشته به یک جبهه بزرگ تبدیل شده است که ایران نیز بخش مهمی از آن است، تصمیم گرفتیم نام «جبهه» را به کار ببریم. این جبهه در بردارنده طیف‌های مختلفی است که در مقابله با ظلم و استکبار مشترک هستند. ما به جبهه به‌عنوان یک مفهوم فراگیر نگاه می‌کنیم که دفاع مقدس ما نیز بخشی فعال از آن است. زمانی که عنوان جبهه را در نظر گرفتیم به این فکر می‌کردیم که عنوان جبهه آنقدر فراگیر است که همه این مفاهیم را دربرگیرد. جبهه یک کلیت بود که دفاع مقدس ما نیز بخش فعالی از آن است.

دنبال نوآوری خاصی در «جبهه» نبودیم!

مدیر گروه حماسه و دفاع شبکه یک درباره ساختار برنامه و اینکه چه خلاقیتی برای آن صرف کرده‌اند، اظهار کرد: ما دنبال نوآوری خاصی نبودیم، نه فرم برنامه نوآورانه است و نه مطالبی که در آن گفته می‌شود. بیشتر هدف ما تراکم داستان‌ها و مفاهیم حماسی در یک بازه زمانی مانند ماه مبارک رمضان بود که در آن، ذهن‌ها آماده‌تر برای دریافت مفاهیم فکری و حماسی هستند.

وی اضافه کرد: احترام به حماسه ذاتاً در وجود انسان‌ها نهفته است و همه انسان‌ها صرف‌نظر از گرایش‌ها و دین خود به حماسه احترام می‌گذارند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم برای اولین بار در یک بازه زمانی مناسب، مثل ماه رمضان، به‌مدت یک ماه هر شب فرصتی فراهم کنیم تا این روایت‌ها به مخاطبان ارائه شود. به‌طور خاص، یکی از خلاقیت‌های این برنامه، انتخاب زمان مناسب برای حماسه‌خوانی در ماه رمضان بود.

صمدی در پایان عنوان کرد: بنا داریم در این برنامه انسان‌های حماسه‌ساز را با اعتبار مفهومی آن معرفی کنیم و نسبت حماسه و انسان را تعریف کنیم. طبیعتاً مهم‌ترین خروجی این رویکرد، تقویت روحیه و تاب‌آوری مردم در برابر چالش‌هاست. این مشکلات نه‌تنها ناشی از ناکارآمدی‌ها نیست، بلکه بخشی از آن به موقعیت حسادت‌برانگیز این سرزمین مربوط می‌شود که مردم آن باید همیشه آماده مقاومت و تاب‌آوری بالا باشند.

برنامه «جبهه» به تهیه‌کنندگی سیداحمد موسویان، کارگردانی پیمان امیری و سردبیری حسین برکتی در ماه مبارک رمضان، هر شب بعد از اذان مغرب از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا