چالش‌های تولید لباس برای تابستان از زبان یک تولیدکننده

یک تولیدکننده لباس گفت: اگر مسئولان در انتخاب لباس‌ها دقت کنند و گزینه‌هایی را انتخاب کنند که قابلیت تولید انبوه داشته باشند، آنگاه این لباس‌ها می‌توانند به جامعه راه پیدا کنند.

منیره شعبانی برگزیده یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، گفت: جشنواره مد و لباس می‌تواند پلی میان هنر طراحی لباس و صنعت باشد؛ یک راه دوستانه برای اثربخشی در تولید و ارائه لباس‌هایی که دغدغه‌مندانه طراحی می‌شوند و توجه به فضای اجتماعی دارند. اما غالباً مشاهده می‌شود که بسیاری از جشنواره‌ها به لباس‌های موزه‌ای یا خاص توجه دارند که با نیازهای جامعه مطابقت ندارد.

وی افزود: اگر رویکردی اتخاذ شود که لباس‌ها بتوانند در فضای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند و به تولید انبوه برسند، می‌تواند به بهبود وضعیت پوشاک کمک کند. در حال حاضر، بسیاری از انتخاب‌ها تنها به منظور ارائه در موزه‌ها صورت گرفته و کمکی به جامعه نمی‌کنند.

شعبانی گفت: اگر رویکرد جشنواره به این صورت باشد که لباس‌هایی طراحی شوند که در فضای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند و بتوانند وضعیت پوشاک را از این هرج و مرج و بی‌سامانی فعلی، که نه غربی است، نه شرقی، نه هنری، و اساساً چیزی نامنظم و به‌هم‌ریخته است، نجات دهند، آنگاه برگزاری جشنواره مد و لباس فجر می‌تواند مفید واقع شود.

وی ادامه داد: اگر مسئولان در انتخاب لباس‌ها دقت کنند و گزینه‌هایی را انتخاب کنند که قابلیت تولید انبوه داشته باشند، آنگاه این لباس‌ها می‌توانند به جامعه راه پیدا کنند و توسط جوانان پوشیده شوند. در غیر این صورت، مانند سال‌های گذشته، تنها به انتخاب چند لباس برای موزه‌ها محدود خواهد شد، که هیچ کمکی به حل مشکلات جامعه نخواهد کرد.

این تولیدکننده با اشاره به وضعیت پوشاک تابستان گفت: مهم‌ترین چالش‌هایی که در حوزه پوشاک تابستان داریم، نبود حمایت از لباس‌های فرهنگی و هنری است که نادیده گرفته می‌شوند. اولویت‌های سرمایه‌گذاری دولت باید بر این نوع مشاغل باشد. عدم توجه به بخش تولید پوشاک، چه از لحاظ فرهنگی و چه اقتصادی، باعث شده رد پای هنر و فرهنگ در لباس‌ها ناپدید شود.

وی به مشکلاتی مانند عدم ثبات قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت: این مورد چالش بزرگی برای تولیدکنندگان است. علاوه بر این باید شاهد برنامه‌های حمایتی از نخبه‌ها باشیم که امر بسیار مهمی است. اگر رسانه‌ها به پوشاکی که منطبق بر هنر کشور ماست، توجه کنند، این لباس‌ها ارزش پیدا می‌کنند. همت جمعی و دیداری رسانه‌ها ضروری است.

این برگزیده جشنواره مد و لباس فجر گفت: چالش دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که برای مثال، اگرچه برنامه‌هایی برای حمایت از نخبگان مانند پزشکان، هنرمندان و دیگر افراد برجسته وجود دارد، اما سوال اینجاست که چقدر روی این موضوع مانور داده می‌شود؟ چقدر زمان و انرژی صرف آن می‌شود؟ کسی که دغدغه‌اش سامان‌بخشی به پوشاک جامعه است نیز باید دیده شود. باید برای چنین افرادی برنامه‌هایی ساخته شود، مورد توجه قرار گیرند و پوشیدن لباسی که منطبق با هنر و فرهنگ کشورم است، به یک ارزش تبدیل شود. اما برای رسیدن به این هدف، نیاز است که رسانه‌ها نیز پای کار بیایند و همکاری کنند.

شعبانی گفت: تلاش برای زنده نگه داشتن فرهنگ و هنر کشور از تعهداتم در تولیداتم است. تحقیقات جامعه‌شناسی و ارتباطات دانشگاهی را به عنوان بخشی از فعالیت‌هایم هستند، هرچند تاکنون حمایتی را در این سال‌ها شاهد نبودم.

برگزیده یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که شغل ما همچون کار جهادی است اما رسانه‌ها به این صورت فکر نمی‌کنند و کارمان را حرکت جهادی نمی‌دانند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 9 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا