رضا، پژمان یا امین؟ کدام سلطان گیشه خواهد بود؟

هرچند پیشبینی گیشه سینمای ایران چندان کار آسانی نیست، اما میتوان انتظار داشت که این پنج فیلم تازه اکران شده، رونق خوبی برای گیشه فراهم کنند. ضمن اینکه تنوع ژانر هم در این میان نسبت به اکران نوروز بیشتر و بهتر رعایت شده است. شاید پیشبینی فروش و میزان اقبال از این فیلمها، چندان با فضای غیرقابل پیشبینی سینمای ایران جور در نیاید اما بر اساس میزان توجه و اقبالی که از آنها در جشنواره فیلم فجر شد، میتوان به نتایجی هرچند کلی رسید. فهرست زیر براساس حدس و گمان تحریریه صبا نوشته شده و به ترتیب از کمترین فروش تا پرفروشترین حدس ما را در برمیگیرد. رضا، پژمان یا امین؟ سلطان این دوره گیشه چه کسی خواهد بود؟
خانه ارواح/ کارگردان: کیارش اسدیزاده
احتمالا از اینکه پنجمین فیلم ما اثری با بازی پژمان جمشیدی است تعجب خواهید کرد. اما ما هم دلایل خودمان را داریم.
اولین نکته سال تولید این فیلم است. «خانه ارواح» سال ۱۳۹۹ تولید شده است. یعنی پنجسال قبل!
تولید فیلمهای کمدی در سالهای اخیر به شدت به سوژههای روز وابسته است. به ترندهای گاه و بیگاه شبکههای اجتماعی. در واقع حضور پژمان جمشیدی میتواند طرفداران او را به سالن بکشاند، اما چقدر جنس کمدی فیلمی مربوط به پنج سال قبل، میتواند همچنان جذاب باشد؟
سریال کمدی «دفتریادداشت» ساخته کیارش اسدیزاده و با بازی رضا عطاران، و تبلیغات فراوان شهری هم در نهایت سریال موفقی از آب درنیامد. اسدی زاده در زمینه کارهای غیر کمدی فیلمساز موفقی بوده که «شکاف» و «گس» از ساختههای او مورد توجه منتقدان و تماشاگران جدی سینما قرار گرفته است اما در زمینه سینمای کمدی، باید به انتظار بازخوردها به این فیلم نشست.
اسفند/ کارگردان: دانش اقباشاوی
این طبیعی است که فیلمهایی با محوریت دفاع مقدس، کمتر مورد توجه مخاطبان سینما قرار بگیرد. توضیح و آسیبشناسی چراییاش مفصلتر از اندازه این یادداشت است. پس متاسفانه این مسئله که «اسفند» ممکن است نسبت به دیگر رقبا فروش کمتری داشته باشد چندان دور از ذهن نیست.
هرچند که اسفند در زمان نخستین نمایشش در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، مورد توجه قرار گرفت و فیلم خوش ساخت و پرهیجانی از آب درآمد. بخصوص بستر داستانی فیلم که بر اساس واقعیت و زندگی علی هاشمی از فرماندهان جنگ تولید شده است و ما را با گوشهای از فداکاریهای فرزندان این سرزمین بیشتر آشنا میکند.
نداشتن ستاره گیشه پسند برای فیلم هم از دیگر نقاط ضعفش برای فروش محسوب میشود. با این حال گروه بازیگران فیلم بازیهای عالی و رضا مسعودی در نقش شهید علی هاشمی، بازی فوقالعادهای از خود به نمایش گذاشتهاند که تماشاگر را جذب خواهد کرد.
بازی را بکش/ کارگردان: ابراهیم عزیزی
اگر علاقمند فوتبال هستید، این فیلم برای شماست. با موضوع و مضمون همیشه جذاب شرطبندی و فساد در فوتبال. بازی محسن کیایی و هدی زین العابدین از نقاط عطف فیلم محسوب میشود. اما نقشی که محمد بحرانی بازی میکند، از لحاظ تسلط بر لهجه گیلانی چندان جذاب از کار در نیامده! به هرحال گیلان سرشار از بازیگران درجه یک و شناخته شده است. چه تئاتر چه سینما!
اما نخستین فیلم بلند ابراهیم عزیزی، ایده بسیار جذابی دارد. ایدهای که البته میتواند تماشاگر را به سالن بکشاند، اما اینکه همان تماشاگر دیگران را هم تشویق به دیدن فیلم کند یا نه، بحث دیگری است.
صد دام/ کارگردان: پدرام پور امیری
ایده جابجایی دو آدم با یکدیگر یا مشابهت داشتن دو نفر با هم ایدهای قدیمی اما همچنان جذاب است. از کتاب شاهزاده و گدا مارک تواین تا همین فیلم «صد دام» اما نه ایده که نوع برداشت از این ایده است که مهم جلوه میکند.
فیلم «صد دام» بر اساس همین شباهت میان کسی با صدام حسین رهبر مخلوع عراق و دوران جنگ تحمیلی و فضای دههی شصت خورشیدی کارش را آغاز میکند. ایده بازگشت به دهه شصت هم که طی همین چند سال اخیر آنقدر دستمالی و استفاده شده که دیگر تبدیل به کلیشه ثابت فیلمهای تولیدی سینمای ایران شده است.
با تمام احترام برای رضا عطاران، اما در این فیلم با عطارانی طرفیم که انگار حال و انگیزه قبل را ندارد. او که تا همین سه چهار سال قبل، نبض تماشاگر ایرانی را در دست داشت، انگار تبدیل به بازیگری بی انگیزه و تنبل شده است. با این حال، او همچنان در کنار پریناز ایزدیار امید اصلی فروش این فیلم محسوب میشود. امیدوارم در مورد عطاران اشتباه کرده باشم.
زیبا صدایم کن/ کارگردان: رسول صدرعاملی
صدرعاملی با این فیلم نشان داد که همچنان تسلطی تحسین برانگیز بر ملودرام دارد. این فیلم از معدود آثار بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود که رضایت حداکثری مخاطب و منتقد را به همراه داشت. با یک بازی بسیار درخشان از امین حیایی و یک ستاره نوظهور به نام ژولیت رضاعی که نوید حضور یک بازیگر دختر جوان و باهوش در سینمای ما را میدهد.
یک داستان خیابانی تمام عیار پدر و دختری. اما بیش از آنکه داستان پدر دختری جلوه کند، همراهی پدر و دختری است که زندگی اجازه نداده تا آنها با هم آشنا شوند. این داستان همراهی یک صبح تا شب آنهاست، در خیابانهای شلوغ تهران.
فیلمنامه بر اساس رمانی تحت همین عنوان نوشته فرهاد حسنزاده نوشته و ساخته شده است که احتمالا اکران فیلم میتواند باعث فروش مجدد کتاب شود.
پیشبینی نهایی ما این است، «زیبا صدایم کن» میتواند پدیده اکران این فصل باشد. و البته پرفروشترین. ژولیت رضاعی دختر کریستوف رضاعی آهنگساز شهیر سینمای ماست.
رضا، امین یا پژمان؟ سلطان گیشه کدامیک خواهد بود؟ شاید هم ژولیت!
منبع: صبا