«مهمونی ۱۰ کیلومتری» از آنتن تلویزیون کلید خورد؛ استودیویی شبیه خیابان

تهیه کننده برنامه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» بیان کرد که این ویژه برنامه تا آخر هفته و با حضور مجریان متفاوت روی آنتن است و در ساعات مختلف از شبکه های سراسری و استانی پخش میشود.
کیارش باستانی تهیهکننده برنامه تلویزیونی «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» درباره روند تولید این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: از ابتدای هفته برنامه روی آنتن رفت و قرار است تا روز جمعه ۲۳ خرداد برنامهریزی کنیم و برنامه پخش شود. در این ایام تقریبا روزانه ۱۲ ساعت درگیر برنامه هستیم و از صبح تا حوالی ساعت ۲۳ از شبکه های مختلف پخش داریم.
دعوت مردم به مشارکت عمومی از آنتن تلویزیون
وی درباره تفاوت برنامه امسال توضیح داد: تفاوتی که امسال برای «مهمونی ۱۰ کیلومتری» در نظر گرفتهایم این است که مردم را به حضور در خود جشن و این مهمانی دعوت کنیم؛ هم در تهران و هم در شهرستانها. هدف دیگر ما این است که مشارکت مردمی را افزایش دهیم. خیلی از مردم علاقهمند هستند در اطعام روز عید غدیر شرکت کنند یا موکبدار باشند، اما این امکان را ندارند. موکبهای محله و مساجد، بر اساس سازوکار خود عمل میکنند اما بسیاری از مردم عادی نیز تمایل به حضور و مشارکت دارند. برخی لقمههایی آماده میکنند و به این مراسم میآورند و برخی دیگر که امکان حضور ندارند، با پرداخت مبلغ نقدی به عنوان بانی خیر مشارکت میکنند. تلاش ما این است که از طریق آنتن تلویزیون، دعوت عمومی از همه مردم داشته باشیم.
باستانی با اشاره به تمایز برنامه با سال های گذشته بیان کرد: این برنامه را تقریباً سه سال است که برگزار میکنیم و خودم از سال اول همراه برنامه بودهام. هر سال تعداد شبکهها و مخاطبان بیشتر شده اند و برنامه با تنوع بیشتری روی آنتن رفته است. تلاش کردیم پوشش دهی برای اقشار مختلف جامعه را داشته باشیم. امسال نیز تلاش کردهایم تا هم در شبکههای ملی رویکردی جدید پیاده کنیم و هم همان حس و حال و فضای مهمانی ۱۰ کیلومتری را به استودیو بیاوریم و دکور اختصاصی داشته باشیم. همچنین از مردمی که موکب دارند دعوت شده تا غرفه راهاندازی کنند و بچههایی که دوست دارند در شهربازی غدیر بازی کنند هم حضور دارند. این استودیو با حضور واقعی مردمی که دوست دارند موکب بزنند یا قبلا موکبدار بودند، حالا به مکان جدیدی برای گردهمآیی تبدیل شده است.
فضایی شبیه به مهمونی ۱۰ کیلومتری در خود استودیو
وی افزود: موکبهایی که به صورت مردمی راهاندازی شدهاند روزانه با تنوع خدمات، شور و نشاط مراسم را افزایش میدهند. در خود مهمانی نیز معمولا چهار یا پنج ساعت برنامه اجرا میشود و اقلام مختلفی برای پذیرایی تدارک دیده میشود و ما نیز تلاش کردهایم این فضا را به استودیو بیاوریم. استیجی که طراحی شده نسبت به گذشته و حتی سایر برنامهها متفاوت است و امسال با فضای کاملا میدانیتر تلاش کردیم همان شور و لذت حضور در مراسم را منتقل کنیم.
باستانی عنوان کرد: برای ما این تجربه، شبیه یک هفته پیوسته مهمانی غدیر است و برای مردم هم احتمالا همان چند ساعتی که در مسیر مهمانی روز عید غدیر هستند، این امر تداعی میشود. ما هر روز در کنار بچهها، موکبدارها و مجریها و مهمانان برنامه هستیم.
تلاش برای افزایش معرفت نسبت به امیرمومنان
وی درباره جنبه های معرفتی و آگاهی بخشی در برنامه نیز تصریح کرد: در کنار فضای مفرح و شاد، تلاش میکنیم برنامه جنبه معرفتی هم داشته باشد. در ساعت های مختلف، مجریان برنامه به تاسی از اینکه روز عید غدیر باید کلامی از امیرالمومنین (ع) گفته شود، حتما حدیث یا روایتی از ایشان نقل میکنند. ما تلاش داریم همزمان با فضای شاد و مفرح استودیو، مجریهای اجتماعی، معارف و کودک هرکدام روایتی از فضایل امیرالمومنین (ع) و ولایت ایشان را بیان کنند تا این بخش معرفتی در کنار فضای پرنشاط برنامه تقویت شود.
تهیهکننده برنامه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» در پایان با اشاره به گسترش شبکههای پخش کننده امسال گفت: مدت زمان حضور روی آنتن شبکههای مختلف بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است و امسال تعداد شبکههایی که با ما همکاری دارند افزایش یافته است. امسال هم ۲ استودیو داریم؛ استودیوی ثانیه که استودیوی اصلی برنامه و دارای فضای میدانی و استیج اصلی برنامه است که شبکههایی از جمله تهران، نسیم، امید، قرآن، افق، پویا و چهار شبکه سراسری برنامه را پوشش میدهند و استودیوی دیگری جدا از اینجا داریم که در آن شبکههای استانی هم به صورت گردشی آنتن میگیرند. تقریباً میتوان گفت بین ۲۰ تا ۳۰ بخش از شبکههای استانی و همین تعداد از شبکههای ملی در هر روز پخش داریم. مجریهای متعدد در آنتنهای مختلف حاضر هستند و حتی همزمان به مراکز مختلف کشور در استان ها سلام میکنند و مجموعا تعداد مجریان امسال و سایر بخشهای برنامه نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.
منبع: مهر