هدف ۳۵۰ میلیارد دلاری در خاورمیانه

یک گزارش جدید، تصویری از آینده صنعت گردشگری در خاورمیانه ترسیم میکند که بر این اساس، هزینهکرد گردشگران در این منطقه تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
گزارش جدیدی که توسط مجله «Tourism Economics» برای نمایشگاه بازار سفر عربی (ATM) تهیه شده، پیشبینی میکند هزینهکرد گردشگران در خاورمیانه در دهه آینده بهشدت افزایش یابد و تا سال ۲۰۳۰، مجموع هزینههای گردشگری در این منطقه به حدود ۳۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید که ۵۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۴ است.
این چشمانداز امیدوارکننده در «گزارش روندهای سفر ۲۰۲۵» ارائه شده و رشد سالانهای بیش از ۷ درصد را از ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ برای این صنعت پیشبینی میکند.
این گزارش در حالی منتشر شده که برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند تحولات اخیر در خاورمیانه بویژه تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران میتواند آینده گردشگری این منطقه را در کوتاهمدت با چالش رو به رو کند.
این گزارش در عین حال نشان میدهد که هزینهکرد گردشگران در خاورمیانه در سال ۲۰۲۵ بهتنهایی ۵۴ درصد بالاتر از سطح پیش از همهگیری کرونا خواهد بود؛ نشانهای که از بهبود سریع و رشد پایدار در سالهای آینده خبر میدهد.
دانیله کرتیس، مدیر نمایشگاه بازار سفر عربی، عوامل اصلی این رشد را «چشماندازهای ملی جسورانه، توسعههای تحولساز و بهبود ارتباطات» دانسته است. این مؤلفهها در به حرکت درآوردن صنعت گردشگری منطقه نقشی کلیدی داشتهاند.
از مهمترین نکات این گزارش، رشد سالانه ۱۳ درصدی ورود گردشگران بینالمللی به خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ است. در حال حاضر، بازارهای اروپایی نیمی از گردشگری تفریحی به خاورمیانه را تشکیل میدهند و کشورهایی مانند بریتانیا و هند نقش پررنگی در این روند دارند.
چین نیز بهعنوان یک بازار کلیدی در منطقه خاورمیانه ظاهر شده و انتظار میرود هزینهکرد گردشگران چینی برای سفرهای تفریحی در خاورماینه تا سال ۲۰۳۰، رشدی ۱۳۰ درصدی داشته باشد. طبقه متوسط در حال رشد چین و علاقه فزاینده به سفرهای بینالمللی، این روند را تسریع میکند.
رشد چشمگیر دیگری که در گزارش به آن اشاره شده، مربوط به آسیا-پاسیفیک و آفریقاست. اقامت شبانه گردشگران در این مناطق تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو برابر خواهد شد، که از افزایش علاقه جهانی به خاورمیانه بهعنوان مقصدی برای سفرهای تفریحی و کاری طولانیمدت نشان دارد.
در حوزه سفرهای خروجی، عربستان سعودی و مصر در صدر قرار دارند. شهروندان این دو کشور همچنان جزو اصلیترین مسافران بینالمللی هستند. عربستان در کنار توسعه زیرساختهای گردشگری داخلی، در هزینهکرد گردشگری خارجی نیز رشد چشمگیری داشته است.
در بین مقاصد محبوب برای سفرهای دوردست گردشگران خاورمیانه، تایلند و بریتانیا در صدر هستند. این کشورها با ترکیبی از فرهنگ غنی و خدمات اقامتی لوکس، جایگاه ویژهای در میان مسافران منطقه خاورمیانه دارند.
یکی از موتورهای محرک اصلی رشد گردشگری در خاورمیانه، توسعه سریع صنعت هواپیمایی است. چهار شرکت بزرگ هواپیمایی منطقه شامل امارات، الاتحاد، قطر ایرویز و سعودی، تاکنون سفارش خرید نزدیک به ۷۸۰ فروند هواپیما دادهاند. این اقدام سرمایهگذاری استراتژیکی برای تبدیلشدن به قطبهای جهانی هوانوردی به شمار میرود.
افزایش تعداد مسیرها و هواپیماها، دسترسی راحتتر گردشگران به خاورمیانه و همچنین امکان سفر شهروندان منطقه به مقاصد بینالمللی را فراهم کرده و ارتباطات منطقهای و جهانی را بهبود داده است.
خاورمیانه؛ قطب جدید رویدادهای تجاری بینالمللی
طبق این گزارش، هزینهکرد سفرهای تجاری در خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ با سرعتی ۱.۵ برابر میانگین جهانی رشد خواهد کرد. شهرهایی مانند دبی، ابوظبی، دوحه و ریاض به مراکز اصلی برگزاری همایشها و رویدادهای بینالمللی تبدیل شدهاند.
زیرساختهای مدرن، هتلهای لوکس و امکانات تفریحی و فرهنگی، موجب افزایش جذابیت منطقه برای سفرهای کاری شده و درآمدزایی بالایی برای کشورهای میزبان به همراه دارد.
همچنین، پدیده ترکیب سفر کاری و تفریحی در حال گسترش است. بسیاری از مسافران کاری از فرصت حضور در رویدادها برای تجربه سفر تفریحی نیز بهره میبرند، و همین امر تقاضا برای خدمات تفریحی و تجاری را بهطور همزمان افزایش داده است.
گزارش ۲۰۲۵ مجله ««Tourism Economics» تصویری بسیار خوشبینانه از آینده گردشگری خاورمیانه ارائه میدهد؛ با رسیدن هزینهکرد گردشگری به حدود ۳۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰، این صنعت به یکی از ارکان اصلی اقتصاد منطقه تبدیل خواهد شد. هرچند تحلیلهای متفاوت دیگری با توجه به شرایط اکنون خاورمیانه مطرح است.
منبع: ایسنا