مهمانان خارجی چطور تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران را روایت کردند؟

اداره کل همکاریهای رسانهای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی دو سال گذشته و در ذیل رویکرد روایتگری مؤثر و جریانساز از ایران و انقلاب اسلامی کلانبرنامه از ایران بگو را با همکاری سایر دستگاهها و نهادها با هدف معرفی واقعی و اثربخش ایران به مخاطبان جهانی اجرا کرده است.
این طرح با میزبانی از ۱۷۸ فعال رسانهای و مستندساز از ۲۸ کشور جهان؛ از جمله روسیه، چین، ترکیه، بوسنی، اسپانیا، یونان، قطر، اندونزی، تایلند، ارمنستان، کویت، مالزی، الجزایر، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، صربستان، گرجستان، تونس، اندونزی، پاکستان، لبنان، بنگلادش و هند، موجب بازتابها و حمایتهای مؤثر این گروهها در عرصه بینالمللی از ایران شده است.
فعالان رسانهای، مستندسازان شبکههای تلویزیونی، انسانرسانهها و خبرنگاران از این کشورها به ایران سفر کردهاند تا ضمن بازدید از شهرهای مختلف، روایتی درست از ظرفیتهای فرهنگی، گردشگری، هنری کشور از نگاه خود به مخاطبان خود معرفی کنند.
طرح اولیه شکلگیری پروژه و انگیزهها
در دنیای پرچالش امروز تصویر یک کشور و ملت اهمیت بسیاری دارد و میتواند ابزاری برای پیشبرد اهداف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی آن کشور باشد. تصویر جهانی از یک ملت، نهتنها در حوزه فرامرزی اثربخش خواهد بود، بلکه در حوزه داخلی نیز به ایجاد تعلق خاطر، استحکام غرور ملی و تقویت همبستگی مردم کمک خواهد کرد.
بنابراین اداره کل همکاریهای رسانهای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری و همراهی سایر دستگاهها، کلانبرنامه سفر و روایتگری فعالان بینالمللی تأثیرگذار بر افکار عمومی را با عنوان از ایران بگو، برای روایتگری مؤثر و جریانساز از ایران و انقلاب اسلامی از طریق ایجاد امکان مواجهه مستقیم رهبران افکار کشورهای دیگر با واقعیتهای ایران اجرا میکند.
این طرح تقریبا در فصل پاییز ۱۴۰۱ شکل گرفت، بعد از گفتوگوها و تشکیل جلسات کارگروه مشورتی، منجر به تدوین شیوهنامه اجرایی این برنامه شد و بر اساس این شیوهنامه اجرای برنامه، از بهمنماه ۱۴۰۱شروع شد. با توجه به همکاری دستگاههای مختلف و حضور موسسات مردمی در اجرای این برنامه، روند اجرای آن در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ افزایش یافت.
بازتابها و تاثیرات بینالمللی
روایتگری صحیح و اثربخش و ارتقای تصویر ایران در افکار عمومی، ایجاد و تقویت شناخت و آگاهی از پیشرفتهای علمی، پزشکی و فناوری ایران (انتشار پستها و مطالب متعدد درباره پیشرفتهای علمی ایران و تولید چند قسمت مستند) بخشی از بازتابهای این طرح در عرصه بینالمللی بود.
همچنین افزایش سفر گردشگران خارجی به ایران (بر اساس آمار رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، درصد رشد میزان ورودی گردشگر در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱) از کشورهای که طرح از ایران بگو در آنها اجرا شده، ۳۵ درصد بوده است. زمینه سازی برای تقویت روابط فرهنگی و رسانهای ایران با دیگر کشورها (به عنوان نمونه ایجاد زمینه برای انتشار ستون ثابت هفتگی با عنوان «بحثا عن الجیم» در روزنامه الایام نیوز الجزایر) از دیگر تاثیرهای این طرح بود.
افزون بر این، استمرار فعالیت رسانهای و تبلیغی فعالان اعزامی در رسانهها، آژانسهای گردشگری و دیگر حوزهها (به عنوان نمونه حضور اینفلوئنسر (فرد موثر یا انسانرسانه) یونانی در گردهمایی مدیران و فعالان گردشگری یونان در مراسم روز جهانی گردشگری و روایتگری ظرفیتها و زیباییها ایران و انتشار یادداشتهای متعدد درباره ایران) افزایش میزان تقاضای شبکههای تلویزیونی برای تولید برنامه و مستند از فرهنگ، هنر و گردشگری ایران، گسترش از ایران بگو به سایر حوزههای تخصصی همچون ارتباطات علمی و صادرات فیلم و محصولات رسانهای تاثیر از ایران بگو در ایام جنگ ۱۲ روزه تحمیلی نیز از دیگر نتایج این طرح است.
مهمانانی که در جنگ ۱۲روزه در ایران بودند
اما یکی از نتایج این طرح که در روزهای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران نمایان شد، حمایت فعالان رسانهای و فضای مجازی بود که سابق بر این در قالب این کلانبرنامه به ایران سفر کرده بودند.
این افراد که از همان روزهای نخستین اجرای طرح با ایران آشنا شده و تجربه حضور در این سرزمین را داشته و شکوه و نجابت مردمان این سرزمین در ذهن آنها نقش بسته بود، در روزهای جنگ تحمیلی برابر ظلم آشکار سکوت نکرده و بسیار فعال و پرشور حمایت خود را از این سرزمین ابراز کردند.
طوری که برخی از این فعالان، با میلیونها دنبالکننده در حسابهای خود در شبکههای اجتماعی یا رسانههای مرتبط، به سخنگویان ایران در جهان تبدیل شدند و لحظه به لحظه اخبار و واقعیتها را از ایران به مخاطبان خود منتقل کردند. از نمونههای شاخص این بازتابها می توان به ویدئوی مجری سرشناس تونسی، علاء الشابی اشاره کرد که در قالب طرح از ایران بگو در واپسین روزهای خرداد و در آغاز جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه ایران، به همراه یک هیات رسانهای، مهمان ایران بود.
در تهران (در زمان حمله رژیم اسرائیل)، مردم مشغول زندگی روزمره بودند؛ در کافهها، خیابانها و فروشگاهها با وجود بمبارانها، آرامش داشتند. ایرانیها، واقعاً مقاوم، پیشرفته و آگاهاند. زیرساختهای ایران چیزی از اروپا کم ندارد. این همه پیشرفت، نتیجه همان محاصرهها و تحریمهای مداوم است. مردم ایران واقعاً شجاع و قدرتمند بودند.
الشابی پس از بازگشت به کشور خود، در گفتوگویی با یکی از برنامههای تلویزیونی تونس با بیش از ۵ میلیون مخاطب، تجربه حضور خود در پایتخت را طی روزهای جنگ روایت کرد. او با بیانی شیوا، ایستادگی و عظمت ملت ایران را ستود و به شجاعت مردمانش اشاره کرد.
همچنین گزارشگر شبکه ملی صربستان، رانکا یاکشیچ در صفحه فیسبوک خود به حمایت آشکار ایران از کودکان غزه اشاره کرده و با نقد سکوت برخی کشورها، ایران را مدافع حقوق مظلومان توصیف کرد و نوشت: «فقط ایران بود که برای کودکان غزه بلند و آشکار فریاد زد، در حالی که تمام کشورهای دیگر در سکوت بودند. به بیان دیگر، این برنامه یادآور این نکته است که تمدن با آمریکا و اسرائیل ـ این نماد شر ـ آغاز نشده، کسانی که میخواهند آن را نابود کنند، هیچچیز برایشان مقدس نیست جز پول و سلاح».
روزنامهنگار اسپانیایی، کارلوس پاز نیز در شبکههای اجتماعی بهشدت علیه جنایتهای رژیم صهیونیستی موضع گرفت و با ذکر نمونههایی از تخریب و قتلعام در کشورهای مختلف، رژیم اسرائیل را نماد شر توصیف کرد. او با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی ایکس که بیش از ۲۱۱ هزار بازدید داشت، نوشت: لیبی را نابود کردند چون خطرناک بود. فلسطینیها را قتلعام کردند چون خطرناک بودند. لبنان را بمباران و ویران کردند چون خطرناک بود. عراق را محو کردند چون خطرناک بود. خطر، اسمش اسرائیل است.
رابرت داسین، بلاگر بوسنیایی، با بازنشر تصاویر سفرش به ایران در زمان جنگ علیه ایران نوشت: هیچجای دیگر مردمانی بهتر، سرزمینی زیباتر و تاریخ غنیتری از ایران وجود ندارد و بیشترین بی عدالتی علیه این کشور است.
این کلان برنامه بر اساس «نظام نامه سفر فعالان مؤثر رسانهای و فضای مجازی به ایران» و با همکاری دستگاهها و نهادهای مختلفی از جمله؛ مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، معاونت امور رسانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، وزارت میراث فرهنگی، سازمان صداوسیما، دانشگاهها، نهادهای فرهنگی و سفارتخانه و نمایندگیهای فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف جهان اجرا میشود. این همکاری گسترده نشاندهنده اهمیت و اولویت ویژهای است که کشور به تقویت دیپلماسی فرهنگی و رسانهای میدهد.
بر این اساس از ایران بگو نمونهای بارز از توانمندی فرهنگی و دیپلماسی رسانهای کشور است که توانسته با ایجاد بستری مناسب برای تبادل تجربیات و روایتگری فعالان رسانهای بینالمللی، تصویری واقعی و ملموس از ایران را به جهانیان ارائه دهد. استمرار این برنامه نهتنها به تقویت جایگاه فرهنگی و رسانهای ایران کمک میکند، بلکه میتواند نقش مؤثری در ارتقای تعاملات بینالمللی و شکلدهی به افکار عمومی جهانی ایفا نماید.
تداوم حمایتها و همافزایی نهادهای مرتبط، کلید موفقیتهای آتی این پروژه خواهد بود و امید است که طرح کلان از ایران بگو همچنان چراغ راهی برای معرفی ظرفیتها و دستاوردهای ایران اسلامی باشد.
منبع: ایرنا