باور نداشتند که انیمیشن می‌تواند پیامی به مخاطب بدهد/ با حضور «یوز» در فجر موافق نبودم

تهیه‌کننده انیمیشن «یوز»:

تهیه‌کننده «یوز» با اشاره به روند سه ساله تولید این انیمیشن و چرایی آن گفت: زمانی که ایده این اثر مطرح شد، هنوز این باور وجود نداشت که می‌شود پیامی را در یک فیلم انیمیشن گذاشت و به مخاطب انتقال داد.

احسان کاوه درباره رویه تولید انیمیشن «یوز» گفت: سال ۹۶ بود که آقای ارژنگی به من مراجعه کرد و ایده ای را درباره یک توله یوز که از ایران جدا افتاده بود، بیان کرد. در طول این سالها هم دنبال سرمایه‌گذار بودیم هم از مباحث مختلف ایده گرفتیم؛ از یوز روی لباس بازیکنان تیم ملی تا دلبر که به عنوان یک یوز ایرانی بحث آن داغ بود.

وی ادامه داد: بعدتر دغدغه‌های فرهنگی و تربیتی هم به آن اضافه شد، از ارزش خانواده، وطن و هم‌نوع تا سرزمین مادری. سعی کردیم آنها را به شیوه ای که شعاری و گل درشت نباشد و در خلال یک قصه سرراست کودکانه بیان کنیم. اما در نهایت از سال ۱۴۰۱ تولید کار را به صورت مستمر شروع کردیم و تا همین امسال رویه تولید طول کشید.

اقتصاد هنر در کشور ما بسیار دچار مشکل است

وی افزود: همان سال این ایده در حوزه هنری مطرح شد اما حوزه هنری در آن روزها بودجه نداشت. با یکی دو پلتفرم نیز درباره ایده صحبت کردیم. اقتصاد هنر در کشور ما بسیار دچار مشکل است. وقتی یک وی‌ او دی امکان این را دارد که با صفر ریال، گران‌ترین انیمیشن‌های دنیا را تامین و توزیع کند من هر چه با او صحبت کنم، نمی‌پذیرد که روی یک اثر ایرانی سرمایه‌گذاری کند.وقتی یک وی‌اودی می‌تواند با صفر ریال، گران‌ترین انیمیشن‌های دنیا را توزیع کند، نمی‌پذیرد که روی یک اثر ایرانی سرمایه‌گذاری کند

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه چرا این رویه تا امسال طولانی شد، اظهار داشت: هنوز این باور وجود نداشت که می‌شود پیامی را در یک فیلم انیمیشن گذاشت و به مخاطب انتقال داد. در کشور ما نبودِ سرمایه‌گذار اولا به دلیل اقتصاد بیمار هنر و از طرف دیگر فروش انیمیشن است. وقتی سود بانکی ۲۰ و چند درصد است و سه الی چهار سال طول می‌کشد تا یک انیمیشن تولید شود، سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد پولش را در بانک بگذارد و به ازای هر ۱ میلیارد، ۲۳۰ میلیون در سال سود بگیرد. تا اینکه روی انیمیشن سرمایه‌گذاری کند، ریسک کند و استرس فروش را داشته باشد.

“پسر دلفینی۱” در صنعت انیمیشن ایران، خط‌شکن بود

کاوه با اشاره به فعالیت برخی تهیه‌کنندگان به صورت مستقل در حوزه انیمیشن گفت: آقای همدانی یکی از خط‌شکنان این حوزه بودند و توانستند به بقیه بقبولانند که انیمیشن با سینمای رئال فرق می‌کند. سقف سینمای رئال از نظر اقتصادی جوایز و اکران‌ها محدود است پس به آداب و رسوم کشور مبدا وابسته است؛ در حالی که انیمیشن قابلیت جهان شمولی را دارد، اما ابتدا باید یک کار ساخته می‌شد و این ریسک صورت می‌گرفت.

این تهیه‌کننده درباره اهمیت صنعت انمیشن توضیح داد: انیمشین یک هنر صنعت است و کارکرد تجاری دارد. با اینکه انیمیشن در ایران قدمت زیادی دارد اما انیمیشنی که در آن شغل تعریف می‌شود و فقط هنر نیست، ۱۰ الی ۱۵ سال است که در ایران رواج دارد. کودک، امروز ۸ ساله است چشم به هم بزنیم نوجوان و جوان شده و هر مفهومی در ذهن او کاشت شده باشد، در تصمیمات آینده او اثرگذار است. از طرفی انیمیشن می‌تواند آینده را به صورت امیدبخش و رویا را به صورت قابل لمس تصویر کند.

باور نداشتند که انیمیشن می‌تواند حاوی پیام به مخاطب باشد/ با حضور «یوز» در فجر موافق نبودم

جشنواره فیلم فجر توجه لازم را به سینمای انیمشین ندارد

کاوه در پاسخ به اینکه چرا «یوز» را در جشنواره فجر شرکت نداده، گفت: جشنواره فیلم فجر عنایت لازم را به سینمای انیمشین ندارد. نمی‌شود یک اثر به شدت تکنیکال را در جشنواره شرکت داد و یک جایزه یا دو جایزه به طراح صحنه یا انیماتور داد. مهم ترین اتفاق این بود که بچه ها انیمیشن را ببینند و با توجه به اینکه سال پر اضطرابی را پشت سر گذاشتیم، ترجیح دادیم این انیشمین برای اکران به فصل پاییز برسد.

وی افزود: برای اکران «لوپتو» هم همه کشور درگیر با کرونا بود و همه می‌گفتند اگر حالا اکران کنید، شکست اقتصادی می‌خورد؛ ولی ما می‌گفتیم مهم نیست که شکست اقتصادی می‌خورد! مردم حال خوبی ندارند و نیاز دارند این فیلم اکران شود.

 احسان کاوه تهیه‌کننده «یوز»

انیمیشن تولید می‌شود تا مخاطب را سر ذوق بیاورد

این تهیه‌کننده درباره اینکه چرا در انیمیشن‌ها مدام به حیوانات و مسائل مربوط به محیط‌زیست پرداخته می‌شود، توضیح داد: انیمشین ساخته نمی‌شود تا الزاما پیام بدهد بلکه ساخته می‌شود تا مخاطب را سر ذوق بیاورد. در این مسیر باید ببینیم چه رویکردهایی برایمان تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: توله حیوان‌ها برای همه فرهنگ‌ها جذاب هستند. لزوما این طور نبوده که به جهت نگرانی از انقراض یوز در ایران این فیلم را تولید کنیم. دغدعه آن را داشتیم اما جذابیت برای بچه‌ها اولویت بوده؛ یوز برای بچه‌ها جذاب است. در مهندسی، پیام مضامین اصلی و فرعی را باید بتوانیم روی کاغذ بنویسیم. اگر مساله اصلی این باشد که خانواده خوب است، باید در زیر مضمون‌ها درباره وطن، کم آبی، دوستی و غیره صحبت کرد.

کاوه به شرایط تولید تکنیکی انیمیشن اشاره کرد و افزود: در انیمیشن باید از نظر تکنیکال هم به تولید توجه کرد. چرا آمریکایی ها کاراکترهایی مثل ربات، روح، اسباب‌بازی و.. را دستمایه قرار می‌دهند؟ تولید اینها از نظر تکنیکال راحت است. ۵۰ درصد انیمیشن روح، دایره است؛ مدل‌سازی خاص و رندر عجیبی ندارد. وقتی انسان می‌سازید مدام با نمونه رئال مقایسه می‌شود اما وقتی چیز عجیب و غریبی بسازید کسی آن را با چیزی مقایسه نمی‌کند.

انیمیشن سینمایی «یوز»، محصول مشترک مرکز انیمیشن سوره و ویستامدیا به کارگردانی رضا ارژنگی و تهیه‌کنندگی احسان کاوه این روزها در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا