اثر متفاوت ساختن در سینما، جسارت می‌خواهد/کارگردان فیلم کوتاه الزاما سینمایی‌ساز خوبی نیست

کارگردان و تدوینگر سینما:

کارگردان سینما و تدوینگر آثاری چون مجموعه تلویزیونی «دا» و «باران که می‌بارد» می‌گوید: این‌که کارگردانی به سمت ساخت کار متفاوت می‌رود، جسارت می‌خواهد و ساخت اثر در هر ژانری کار هر کسی نیست.

وحید کردلو که تدوین آثار سینمایی از جمله «دانه‌های قرمز برف»، «ایران ۶۸»، «دل بر»، «بلبشو»، «سوئیت پنج اتاق ۲۱» و … را در کارنامه دارد، اظهار کرد: همیشه به این نگاه می‌کنم که قصه را باید در کدام ژانر برد، ژانر برای من مهم است. کمدی هم نمی‌سازم و اصلا بلد نیستم و جزو تمایلات من نیست. وقتی یک کارگردان ژانری را انتخاب می‌کند باید ببیند چه فرمی را برای ساخت آن در نظر دارد.

این کارگردان سینما تصریح کرد: درست است که یک قصه را روایت می‌کنیم اما چگونگی ساخت آن روایت هم خیلی مهم است. این که چه صحنه‌ای در چه فضایی خلق شود، برای من خیلی تجربه جذابی است مخصوصا آنچه در تولید فیلم کوتاه «آرتیست» تجربه کردم.

کردلو افزود: تدوین به من در عرصه فیلمسازی خیلی کمک کرد. گویی که مسیری بود ناخواسته، ولی وقتی درگیر آن شدم، باعث شد نگاهم به کارگردانی برگردد و به کار کمک کرد.

او یادآوری کرد: در سال ۹۸، فیلم کوتاه «فیس» را ساختم که به جشنواره‌های خارجی ارسال شد. در سال ۱۴۰۲ «رستاخیز» ساخته شد که آن هم به جشنواره‌های زیادی رفت و چند روز پیش در یک جشنواره آمریکایی هم نامزد بهترین فیلم شده است.

کردلو اظهار داشت: از «رستاخیز» تا «آرتیست»، سعی کردم در سبک‌های مختلف کار بسازم. «فیس»، یک درام اجتماعی راجع به مرد ترنس سکچوال است که پس از مرگ همسرش تصمیم به عمل جراحی برای تغییر جنسیت می‌گیرد. «رستاخیز» هم یک فیلم ضد جنگ است که زمان و مکان ندارد و بستری را در یک بیمارستان جنگی می‌بینیم. «آرتیست» هم یک کار نئونوآر است که با جلوه‌های ویژه خاص و نورپردازی و فضایی که دارد متفاوت‌تر از بقیه کارهاست.

کارگردان «ارغوان» که اکنون در مرحله تدوین قرار دارد، تاکید کرد: این فیلم کوتاه هم یک درام اجتماعی و راجع به سقط جنین یک زن و مرد است که داستانی برای این خانواده پیش می‌آید. در شرف ساخت دو کار بعدی هستم که یکی هزینه‌بر است و دومی شاید هزینه کمتری داشته باشد. به دنبال این نیستم که یک بسازم و تمام شود، این برای من جذابیتی ندارد. آثار جدیدی هم که در شرف تولید آنها هستم دو سبک متفاوت دارند؛ یکی تک لوکیشن است، این که ۹۰ دقیقه در این فضا مخاطب را روی صندلی بنشانی و دیگری پرلوکیشن و هزینه‌بر است. فعلا اسم کارهای جدید انتخاب نشده اما اسم اولیه یکی از آنها «کانتینر» است.

اثر متفاوت ساختن در سینما، جسارت می‌خواهد/کارگردان فیلم کوتاه الزاما سینمایی‌ساز خوبی نیست

کردلو گفت: «کانتینر» راجع به یک سری مهاجر است که می‌خواهند به کشور دیگری بروند و لامکان و لازمان است، این اثر و موضوع آن به هر جامعه‌ای می‌تواند ربط داشته باشد.

او در عین حال گفت: تدوین به من کمک کرد که وارد کارگردانی شوم. یک تدوینگر خوب نمی‌تواند لزوما کارگردان خوبی هم شود. در یک فیلم کوتاه در زمان کوتاه یک قصه را روایت می‌کنیم و این مساله، کار را سخت‌تر می‌کند و این که با هزینه کمتر یک تجربه ای را برای خودت می‌خواهی داشته باشی. باید روایت، فرم و … را یاد گرفت.

به عقیده این کارگردان، یک کارگردان فیلم کوتاه نمی‌تواند الزاما سینمایی‌ساز یا فیلم بلندساز خوبی باشد. برخی در فضای کارهای کوتاه می‌مانند چون دردسر کمتری دارد. ترجیح می‌دهند در زمان کمتر پیش بروند. کارگردان‌هایی هستند که کار دهم آنها را هم تدوین کرده‌ام اما هرگز فیلم بلند نساخته‌اند و یا موفق نبودند.

او همچنین می‌گوید: سینما با تدوین شکل گرفته و این مساله مهمی است. تدوین می‌تواند یک فیلم معمولی را خیلی خوب و یک فیلم خوب را بد کند. اصولا، کار بد وجود ندارد و هر کسی بر اساس دانش خود فیلم می‌سازد. چون نگاه کارگردانی دارم این با کار صرفا یک تدوینگر متفاوت است.

کردلو ادامه داد: به طور همزمان کار تدوین ۵ کار سینمایی را داشتم. هرگز این مساله برای من خللی در کار ایجاد نمی‌کند. اگر کاری را هم برای تدوین دوست نداشته باشم باز هم تلاش می‌کنم، فقط یک بار فیلمی برای تدوین به من سپرده شد که آن را دوست نداشتم، چون عملا کارگردانی نشده بود.

این کارگردان درباره شرایط سینمای امروز گفت: حال امروز سینما، فاجعه است وقتی برای اسکار سه فیلم داریم ولی بدترین را ارسال می‌کنند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − ده =

دکمه بازگشت به بالا