سیاوش چراغی‌پور: فیلم کوتاه تمرین نیست؛ بازیگری در آن همان جدیت فیلم بلند را می‌طلبد

سیاوش چراغی‌پور، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در مورد تفاوت‌های بازیگری در این مدیوم نسبت به فیلم بلند، تعامل با کارگردان و نویسنده و جذابیت‌های این هنر گروهی صحبت کرد. او تاکید کرد که فیلم کوتاه باید جدی گرفته شود و فرصتی طلایی برای کشف و تجربه هنری است.

دانشجو، چراغی‌پور در برنامه «شات کات»  توضیح داد که بازیگری در فیلم کوتاه، همانند فیلم بلند نیازمند شناخت کامل کاراکتر، تمرکز و فشرده‌سازی اجراهاست و صبوری و پشتکار کلید موفقیت هنرجویان است. او همچنین به اهمیت تعامل سازنده با کارگردان و نویسنده اشاره کرد و دلیل علاقه‌مندی خود به فیلم کوتاه را خلاقیت و آزادی عمل بیشتر در این مدیوم دانست.

فیلم کوتاه؛ مدیوم مستقل با جایگاه برابر فیلم بلند

چراغی‌پور با رد دیدگاه رایج بین هنرجویان که فیلم کوتاه را زمین بازی می‌دانند، گفت: فیلم کوتاه برای من همواره یک مدیوم مستقل، جدی و کاملاً موجه است. جدیت در فیلم کوتاه همانند فیلم بلند است. جشنواره‌ها، جوایز معتبر و حضور کارگردانان بزرگ در این مدیوم، جایگاه مستقل آن را نشان می‌دهد.

او تاکید کرد که بازیگری در فیلم کوتاه نباید به چشم تمرین دیده شود و همان اندازه وقت، دقت و تعهد نیاز دارد که در فیلم بلند صرف می‌شود: هر حرکت، هر دیالوگ و هر نگاه در فیلم کوتاه باید با همان تمرکز و دقت اجرا شود. فشردگی زمان باعث نمی‌شود که کیفیت و عمق کاراکتر فدای کوتاهی زمان شود.

خلق کاراکتر در فیلم کوتاه و بلند؛ اصول یکسان بافشردگی متفاوت

چراغی‌پور توضیح داد که اصول بازیگری در هر مدیومی ثابت است: شناخت گذشته، آینده، دغدغه‌ها و وظایف کاراکتر در هر سکانس. تفاوت اصلی فیلم کوتاه در محدودیت زمانی و فشردگی روایت است: در فیلم بلند ممکن است من در بیست سکانس حضور داشته باشم و اگر چند سکانس ضعیف اجرا شوند، فرصت جبران وجود دارد. اما در فیلم کوتاه حتی یک سکانس کوتاه باید کامل، درست و شفاف اجرا شود.

او افزود که بازیگر باید ذهنیت فشرده‌ای داشته باشد و تمام حرکات و دیالوگ‌ها را با تمرکز روی هدف دراماتیک اجرا کند، بدون عجله و اضطراب، حتی کوچک‌ترین حرکت مثل برداشتن یک لیوان یا نگاه کردن به اطراف باید با فکر و دقت انجام شود تا جهان دراماتیک فیلم شکل بگیرد.

تعامل با کارگردان و نویسنده؛ بازیگر به عنوان مشاور خلق کاراکتر

چراغی‌پور سینما را هنری گروهی دانست و به اهمیت تعامل میان بازیگر، کارگردان و نویسنده اشاره کرد: اگر نقشی به من پیشنهاد شود، باید به آرامی و با دقت وارد آن شوم و ویژگی‌ها و رفتار‌های کاراکتر را در جسم، ذهن و روح خود بیاورم. اگر دیالوگ یا اتفاقی با برداشت من از شخصیت همخوانی نداشته باشد، وظیفه دارم با کارگردان و نویسنده وارد گفت‌و‌گو شوم و پیشنهاد بدهم.

او تاکید کرد که این همفکری باعث پختگی شخصیت‌ها و بهتر شدن فیلم‌نامه می‌شود و تجربه بازیگر می‌تواند به کارگردان کمک کند تا فیلمی باورپذیرتر و اثرگذارتر تولید شود: یک کارگردان هوشمند از دیدگاه و تجربه بازیگر بهره می‌برد و این باعث می‌شود سکانس‌ها برای مخاطب واقعی و دراماتیک باشند، نه صرفاً اجرای دیالوگ.

چرا فیلم کوتاه؟ فضای تجربه، خلاقیت و کشف

چراغی‌پور درباره جذابیت فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه محدودیت‌های گیشه و سرمایه ندارد و این اجازه می‌دهد که ایده‌های خلاقانه و تجربه‌های نو شکل بگیرند. عاشق تجربه کردن و کشف جهان‌های متفاوت هستم و فیلم کوتاه فضایی برای یادگیری و خلاقیت فراهم می‌کند.

او افزود که این مدیوم به هنرجویان و بازیگران اجازه می‌دهد از محدودیت‌ها عبور کنند و تابو‌ها را بشکنند، چیزی که در فیلم بلند کمتر ممکن است: این جهان تجربه و کشف است و هر بازیگر می‌تواند در آن، همواره حس هنرجویی و کنجکاوی خود را حفظ کند.

تجربه‌های شخصی؛ چالش و تنوع در فیلم کوتاه

این بازیگر درباره کارنامه خود در فیلم کوتاه توضیح داد: هر فیلم کوتاهی که انتخاب کرده‌ام، با وسواس بوده و تجربه‌ای جذاب برای من است. امسال بیشترین تعداد فیلم کوتاه با شخصیت‌ها و داستان‌هایی بسیار متفاوت از جهان شخصیتی خودم کار کردم. این چالش‌ها باعث رشد و لذت بیشترم در بازیگری شد.

او تاکید کرد که هر فیلم کوتاه فرصتی برای آزمون و خطا و یادگیری است و حتی اگر همه فیلم‌ها به جشنواره راه پیدا نکنند، تجربه و یادگیری ارزشمند است.

رمز موفقیت هنرجویان بازیگری: صبوری و پشتکار

چراغی‌پور در پایان خطاب به بازیگران جوان گفت: صبوری و پشتکار دو بال موفقیت در هنر هستند. در بازیگری هیچ کوتاه‌راهی وجود ندارد. هر پله باید محکم و با آرامش طی شود تا بتوانید به پله بعدی برسید. عجله کردن باعث خطا و اتلاف زمان می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − ده =

دکمه بازگشت به بالا