ضرورت پرورش نگاه مستندنگر؛ عکس میتواند الهامبخش فیلم باشد

عرفان سامانفر عکاس و مدرس عکاسی معتقد است مستند قدرتی منحصربهفرد دارد و میتواند لحظهها و واقعیتهای جامعه را ثبت کند و روایتهایی بسازد که از زبان کلمات عبور کردهاند.
عرفان سامانفر عکاس مستند گفت: کادر، زاویه دید و انتخاب لحظه به اضافه محتوا توسط عکاس همواره بخشی از روایت را شکل میدهد. در عین حال، همین انتخابها میتوانند واقعیت را روشنتر کنند. عکاسی مستند اگر با نگاه انسانی و دقیق همراه باشد، آینهای شفاف از جامعه برای ثبت در تاریخ است. عکاسی مستند روایت است نه فقط یک قاب زیبا.
به گفته این هنرمند در دنیایی که تصویر، زبان غالب انتقال معناست و این روزها مدیا و تصویر به راحتی در دسترس همگان است و تأثیر زیادی بر جامعه دارد، پرورش نگاه مستندنگر نه یک گزینه، بلکه یک ضرورت است.
سامانفر اضافه کرد: در این میان مدیران فرهنگی با آموزش و حمایت از عکاسان و مستندسازان میتوانند به شکلگیری جامعهای حساس و تأملگر کمک کنند؛ جامعهای که قادر است خود و تحولاتش را با دقت و عمق ببیند و بسازد و در کنار همه اینها معضلات و نقاط قوت جامعه بهتر تحلیل میشوند.
وی تاکید کرد: حمایت از مستندسازان سرمایه گذاری است. مثل همان جمله معروف که میگوید؛ «اگر نیت یک ساله دارید، گندم بکارید، اگر نیت ده ساله دارید درخت غرس کنید و اگر نیت صد ساله دارید، آدم تربیت کنید» فرهنگ و هنر و سینما و عکس، آدم تربیت میکند.

این عکاس ادامه داد: جامعه ما، با پیچیدگیها و مختصات فرهنگی و زیستی خود، قابهای مستند را میطلبد و نیاز کنونی جامعه است از زندگی روزمره گرفته تا مناسک و آئینها از کوچهها و محلهها تا تعاملات انسانی، محیط زیست و غیره. هر لایهای از واقعیت قابل ثبت است اما حساسیت و دقت مستندساز تعیینکننده کیفیت این ثبت است. مستندنگاری یعنی یافتن لحظاتی که هم حقیقت را نشان دهند و هم قصهای برای دیده شدن باشد.
بخش عکس در جشنواره «سینما حقیقت» حلقه گمشده بود
وی افزود: به عنوان یک عکاس وقتی در فراخوان جشنواره «سینماحقیقت» بخش عکس را دیدم خیلی خوشحال شدم و به نظرم در این رویداد حلقه گمشدهای بود.
سامانفر بیان کرد: ورود مجموعه عکس مستند به دلِ جشنوارهای سینمایی را میتوان حرکتی هوشمندانه و حتی تاریخی دانست. جشنواره با این انتخاب، پیوند میان سینما و عکاسی را دوباره زنده کرده است؛ پیوندی که میتواند هم مسیر نگاه مستندسازان را غنیتر کند و هم به عکس مستند، شأنی تازه ببخشد چرا که عکاسی مستند میتواند وجه اشتراکی بین نگاه سینمایی و جامعه باشد.
این عکاس معتقد است که مستندنگار میتواند با ثبت روایت بهصورت عکس، الهامبخش روایتهای سینمایی شود، همانطور که در تاریخ سینما داریم که یک داستان پشت عکس باعث ساخت فیلم سینمایی یا فیلم مستند شده است.
سامانفر با تاکید بر اینکه از داوران انتظار میرود با نگاه دقیق و انسانی آثار را ارزیابی کنند، نه صرفا از زاویه زیباییشناسی، اضافه کرد: نگاه به روایتها ، اتفاقها، تلاشی که عکاس برای ساخت مجموعه انجام داده، حتی زمانی که برای تکمیل یک مجموعه صورت گرفته و تاثیر گذاری آن مجموعه بر جامعه، تمام اینها در کنار نکات فرم و محتوا و نگاه عکاسانه و خلاق، قطعاً انتخابهای خوبی را در پی خواهد داشت. به سهم خودم موفقیت برای تیم داوری و انتخاب های بدون نقص را آرزومندم.
به گزارش مهر، وی در پایان تصریح کرد: من با ۲ مجموعه عکس در جشنواره «سینماحقیقت» شرکت کردم؛ مجموعه اول نگاهی به حیواناتی که در ایران در خطر انقراض هستند، دارد و حاصل سالها تلاش و سفر به نقاط مختلف ایران است و مجموعه دوم هم یک نگاه سوررئال به مهاجرت فلامینگوها به دریاچه مهارلو دارد.
بخش عکس نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری مهدی سروری برگزار میشود.




