شکستن مرز واقعیت و خیال با «داستان چوانگ تسو»؛ بااستعدادها در خانه‌اند

کارگردان نمایش «داستان چوانگ تسو» که از ۲۵ آبان در مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود، رویکرد اصلی این نمایش را حرکت در مرز میان واقعیت و خیال ذکر کرد.

حامد عقیلی کارگردان نمایش «داستان چوانگ تسو» نوشته داریوش رعیت که قرار است از ۲۵ آبان در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود، درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: بیش از ۲ دهه از صحنه تئاتر دور بودم و در تلویزیون فعالیت می‌کردم. چند سالی بود که دوست داشتم بار دیگر به صحنه تئاتر بازگردم. پیش‌تر تصمیم گرفتم که نمایشنامه «هرکول و طویله اوجیاس» اثر فریدریش دورنمات و همچنین «در حضور باد» بهرام بیضایی را روی صحنه ببرم که این امر میسر نشد. به دنبال متن برای اجرا بودم که طی صحبت‌هایی که با دوستانم داشتم پیشنهاد نگارش متن را به داریوش رعیت دادم. از دوران دانشگاه با رعیت دوست بودم ولی فکر نمی‌کردم تا این حد فضای ذهنی من را بشناسد و نمایشنامه‌ای بنویسد که خیلی در راستای ذهنی من باشد. نمایشنامه نوشته شد و درخواست برای اجرا به تئاتر شهر داشتم که سالن سایه را در اختیار ما قرار دادند.

وی درباره موضوع نمایش «داستان چوانگ تسو» توضیح داد: چوانگ تسو فیلسوف قرن چهارم پیش از میلاد چین و بسیار تأثیرگذار در مکتب تائوئیسم بود. نمایشنامه با تکیه بر دیدگاه تسو که نمی‌دانیم چه هستیم و کجاییم، در فضای ابزورد شکل گرفته است که البته من فضا را کمی به سمت کمدی بردم. در واقع این نمایش در مرز بین واقعیت، خیال و توهم روایت می‌شود. داستان کلی نمایش درباره یک مرد نویسنده است که فکر می‌کند یک زن چهار سال در کمد خانه‌اش زندگی می‌کند.

عقیلی درباره روند تمرین‌های نمایش عنوان کرد: تمرین‌ها را از اواخر شهریور شروع کردیم و به صورت مفید یک ماه تمرین داشتیم.

کارگردان «داستان چوانگ تسو» درباره ویژگی‌های مدنظر در کارگردانی و طراحی‌های این اثر، یادآور شد: از همه عوامل نمایشی استفاده کردم تا در صحنه تئاتر مرز بین توهم، خیال و واقعیت را بشکنم. بیشترین تمرکز من روی این بوده و سعی کردم از نور، دکور، موسیقی و طراحی گریم به جا استفاده کنم. طراحی لباس هم تلفیقی از چین باستان و طراحی مدرن است. همه چیز در راستای این است که مخاطب نتواند یک تجربه مشترک با دیگری داشته باشد.

وی درباره چالش‌های تولید این اثر نمایشی، تأکید کرد: در شرایط اقتصادی فعلی برای تولید این نمایش، هر چه برآورد کرده بودم ۲ برابر شده و حتی هزینه‌ها در حال بیشتر شدن است. متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی قول‌هایی که افراد می‌دهند، تغییر می‌کند که البته به آنها حق می‌دهم ولی معتقدم که نگه داشتن اخلاق در این شرایط معنی پیدا می‌کند. برخی برای کمی بالا یا پایین بودن دستمزد زیر قول خود می‌زنند و من از این امر آزرده می‌شوم.

به گزارش مهر، عقیلی تصریح کرد: در حال حاضر برای کسانی که تازه می‌خواهند وارد تئاتر شوند نفوذ به عرصه فعالیت سخت است و یکی از انگیزه‌هایم ایجاد فرصتی برای جوان‌ها بود و در گروه از این افراد استفاده کردم تا مجالی برای فعالیت در عرصه تئاتر برای‌شان فراهم شود. امیدوارم برای جوان‌ها فضا برای تئاتر باز شود. متأسفانه تماشاخانه‌های خصوصی فقط متعلق به کسانی است که می توانند از پدر و مادر خود پول بگیرند و هزینه‌های سالن را پرداخت کنند. افرادی را می شناسم که سرشار از ایده و استعداد هستند ولی در خانه مانده و افسرده شده‌اند. انگیزه من برای بازگشت به تئاتر فعالیت با این جوان‌ها بود تا بتوانند در تئاتر شهر تجربه‌ای داشته باشند.

نمایش «داستان چوانگ تسو» با حضور اتابک نادری، آرش نوذری، پریزاد سیف، جواد اسماعیلی، از ۲۵ آبان به مدت ۲۲ شب روی صحنه می‌رود.

این نمایش ساعت ۲۰:۱۵ اجرا می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − شش =

دکمه بازگشت به بالا