«رٌک» میز دموکراسی است/مردم عاشق صداقت هستند

مجید واشقانی بی پرده از برنامه «رک» گفت؛

مجری برنامه «رک» در گفت‌وگویی اختصاصی با صبا از مسئولیت اجتماعی خود در برنامه‌ی «رک» می گوید.  از دروغ مهمان‌های برنامه یا صداقت بی‌پرده شان. اینکه رک واکنش‌ها، انتقادها و آنچه مخاطب واقعاً می‌فهمد را روایت می‌کند و در نهایت پرسش‌های زیادی بر جای می‌گذارد.

سمیرا جعفری- با وجود برنامه‌های متعدد گفت و گو محور چه در تلویزیون و چه در پلفترم های اینترنتی، ساخت چنین برنامه هایی ریسک بزرگی  به حساب می آید. اینکه برنامه مورد نظر بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و در مقابل سیلی از برنامه های مشابه در فضای مجازی وایرال شود نیازمند ویژگی هایی متعددی است. حالا این روزها در کنار برنامه های طنزی که مخاطبان زیادی در شبکه های اجتماعی پیدا کرده؛ برنامه ی «رک» با  مشخصات متفاوت اش به یکی از پرحاشیه‌ترین‌ و پر بازدیدترین‌ها رئالیتی شوهای اینترنتی تبدیل شده است. به گزارش صبا، «رک» با  اجرای مجید واشقانی، شروع جنجالی داشت و خیلی زود در فصای مجازی دیده  شد، ولی در ادامه حاشیه‌ها بالا گرفت و در نتیجه انتقادها هم  بیشتر شد. اما از نظر مجید واشقانی پشت قاب «رُک» واقعیت مهمی در جریان است. .  مجید واشقانی در گفت‌وگویی اختصاصی با صبا ، از مسئولیت اجتماعی خود در برنامه‌ی «رک» می گوید.  از دروغ مهمان‌های برنامه یا صداقت بی‌پرده شان. اینکه رک واکنش‌ها، انتقادها و آنچه مخاطب واقعاً می‌فهمد را روایت می‌کند و در نهایت پرسش‌های زیادی بر جای می‌گذارد.

ایده  اولیه  برنامه ی «رک» برای خودتان بود. چطور با این حجم از برنامه های تاک شو و گفت و گو محور در تلویزیون و پلتفرهای اینترنتی، دیده شدن این برنامه را  تضمین کردید؟

ایده ی اولیه ی برنامه، بر این اساس بود که با مخاطب مان صادق باشیم. فکر می کردم با این ایده می توانیم مخاطب را با خود همراه کنیم و موفق هم بوده ایم.

صداقت  بر چه اساسی؟ همین قدر رک و بی پرده که مهمان از حاشیه ها و زوایای پنهانی زندگی اش با مخاطب صحبت کند حالا واقعی یا غیر واقعی؟

نه. در برنامه ی ما دروغ گفتن از طرف مهمان مجاز است.  ولی در نهایت  هوش اجتماعی می تواند  درک  کند که مهمان دروغ می گوید یا نه.  اما الویت ما این بود که خود برنامه با مردم صادق باشد.

چقدر به عنوان مجری، مهمان را درتنگنا قرار دادید که مجبور به دروغ گفتن شود؟ یعنی مهمان را در چه حد به چالش می کشید؟

در به چالش کشیدن موضوع که شکی نیست ولی این که مهمان را در تنگنا قرار دهیم خیر. با این حال پیش آمده که مهمان ما دروغ هم بگوید و مردم هم خیلی زود متوجه شدند. مهمان هایی هم داشته ایم صادقانه رفتار کردند و مردم نسبت به این عمکرد صادقه واکنش مثبتی نشان داده اند.

اجرای برنامه تا به الان تغییراتی داشته است. در حال حاضر شما به عنوان مجری یا مطرح کننده ی موضوع نقش پررنگ تری نسبت به برنامه های ابتدایی دارید.  چه شد که این خط گفت و گو را تغییردادید و به چالش کشیدن مخاطب از طرف شما بیشتر شد؟ این برگرفته از واکنش مخاطب بوده یا دست تان بازتر شده است؟

قطعا ما هم بنا به تجربه ای  که به دست آوردیم قدم به قدم پخته تر عمل می کنیم. ما متوجه شدیم که مردم عاشق صداقت هستند. به همین دلیل سوال ها  را تا جایی پیش می بریم که اگر هم مهمان مان خلاف واقع حرف زد, برای مردم کاملا مشخص شود.  حتی اگر صادقانه صحبت کنند, واکنش ما طوری است که مردم این صداقت را دریافت کنند. برای ما مهم است که  صداقت و  عدم  شفافیت  برای مردم قابل تشخیص باشد.

در این پروسه ی شفاف سازی، سانسور چه جایگاهی دارد؟

هیچ سانسوری وجود ندارد. کما اینکه هیچ هماهنگی هم با مهمان ها از قبل صورت نمی گیرد که مثلا  قرار است گفت و گو را چگونه پیش ببریم. حتی هیچ سوال  نوشته شده ای هم از قبل نداریم.

انتخاب مهمان هایتان برچه اساس است؟ اینکه حاشیه ی بیشتری در فضای مجازی داشته باشند یا ترند باشند؟

 این میز,  میز دموکراسی است یعنی هر کسی اجازه دارد روی این میز بنشیند و نظرات، افکار و اندیشه هایش را به مردم اعلام کند. این که مردم چقدرش را دوست دارند یا دوست ندارد، مخالف یا موافق هستند به خودشان مربوط است. اما این تریبون می تواند در اختیار همه  قرار بگیرد. بنابراین هر کسی، از هر طیفی و با هر گونه ی فکری که احساس می کند, حرفی برای گفتن دارد؛ می تواند پشت میز رک بنشیند. می تواند به برنامه بیاید و ما از آن استقبال خواهیم کرد.

در چنین برنامه هایی حضور اسپانسر نقش مهمی دارد. اسپانسر شما در ازای این حضور، چقدر حق دخالت در انتخاب مهمان و یا تعیین رویکرد برنامه را دارد؟

هیچ دخالتی ندارد. نه در انتخاب مهمان و نه در نوع سوال ها و موضوع و رویکرد برنامه .

برنامه ی « رک» در جمع همین مخاطبان زیادش؛ مخالفان متعددی هم دارد…

بله مخصوصا زمانی که ما وارد فاز سیاسی شدیم.

بدترین انتقادی که دراین راستا شنیدید کدام بود؟

انتقاد که زیاد بود ولی ما حتما از انتقادهای سازنده و انتقادهایی که در مسیر پیشرفت به ما کمک می کند, استقبال خواهیم کرد. انتقادهای تخریب گر؛ یا به قولی فحش های کف فضای مجازی نه تنها تاثیری در عملکرد ما ندارد؛ بلکه انگیزه ی ما را بیشتر می کند برای اینکه راهمان را محکم تر ادامه دهیم. این اتفاق اوج اش در برنامه ی آقای صادق زیبا کلام بود.

واکنش تان نسبت به این انتقادها چه بود؟

هیچ کس برای خواندن فحش ها ثانیه ای وقت نمی گذارد. ولی به نظر می رسد خیلی ها  برای دیدن محتوای ما ساعت ها وقت می گذارند. برنامه ی «رک» در فضای مجازی بسیار فراگیر شده است؛ بدون استفاده از پیج های فیک و آدم های برنامه ریزی شده. تنها دلیل فراگیر بودن ما در فضای مجازی به اشتراک گذاشتن مردم است. مردم ما را بازنشر می کنند، پس ما تاثیرگذار هستیم. از تاثیرگذاری ما فحاشان هم زندگی انگلی دارند و به ما می چسبند که دیده شوند. ما برای انگل ها هم حق زندگی قائل هستیم.

برخی شما را به طیف سیاسی خاصی وصل کردند…

از آن جای که عافیت و منفعت طلبی نداریم هیچ گونه مراعاتی حتی برای خودمان هم نمی کنیم. درسته  ما را به جاهایی وصل کردند, این در حالی است که ما کاملا مستقل هستیم.  تمام اسناد مالی مان کاملا شفاف است و با اسپانسرهایمان, هزینه هایمان را بررسی می کنیم. به  هر حال بخشی از آن هم در آمد پخش مان است. ما با همه ی این ها، برنامه مان را مدیریت می کنیم. یک گروه بیست نفره  که برنامه ای کاملا حرفه ای می سازد, مثل تمام رئالیتی شوهایی که در پلتفرم های مختلف به شکل حرفه ای ساخته  می شود. این حرفه ای بودن در مورد پشت صحنه ی ما هم صدق می کند.برای همین هر کسی از هر جایی هر سندی مالی و غیر مالی یا هر حمایتی از ما کشف کرد, اجازه دارد آن را در فضای مجازی و عمومی به معرض دید مردم بگذارد.

 برای انتخاب مهمان های آینده هم  قرار است از افراد پرحاشیه استفاده  کنید؟

ما اصلا بحث حاشیه ای با کسی نمی کنیم. اتفاقا صحبت ما برگرفته از زندگی شخصی آدم ها است. تجربه ی زیست آدم ها را با مخاطب به اشتراک می گذاریم و به سمت زرد بودن اساسا نمی رویم. هر کدام از مهمان هایی که آمدند برای مردم یک شگفتی ایجاد کردند و مخاطب روی دیگری از  مهمان را دراین برنامه دید. جالب است در فضای یوتیوب که فضای کامنت گذاری نیست، متوسط چهار تا پنج هزار کامنت برای هر محتوا دیده می شود.  پس این نشان می دهد مردم درگیر محتوای ما شده اند. به این دلیل که ما زرد برخورد نکردیم. در این برنامه  تجربه ی زیست مهمان با زیست مردم مطمئنا یک همذات پنداری کرده است که توانسته مردم را به این کنش گری سوق بدهد.

 در بین انتقادهایی که شد به تازگی نقدی از طرف ایرج طهماسب در صفحه ی شخصی اش به اشتراک گذاشته شد که برخی این نقد را به برنامه «رک»  وارد کردند و خب برخی به برنامه امیرحسین قیاسی. آقای قیاسی نسبت به آن واکنش نشان داد, شما فکر می کنید مخاطب  آقای طهماسب چه برنامه ای بود؟

آقای طهماسب سبقه ی بسیار طولانی  در برنامه سازی دارند. علاوه بر آن برنامه های موفقی هم ساخته اند و ایشان صلاحیت این را دارد در مورد هر برنامه ای که دلشان بخواهد، هر توضیح و نقدی که به نظرشان می رسد را ارائه کنند. من نمی دانم منظورشان با کدام برنامه ی خاص بوده ولی اگر در مورد برنامه ی ما هم بوده , ما نقد ایشان را شنیدیم.

شما این روزها به واسطه ی اجرای تان در برنامه ی «رک» در فضای مجازی بیش از پیش دیده شدید, این مساله قرار است شما را بیشتر به سمت اجرا سوق بدهد و از بازیگری فاصله بگیرید؟

نه اتفاقا. مسیر بازیگری, مسیر جدایی است. این مسیر هم مسیر اجرا نیست, یعنی در این جا خودم را مجری برنامه نمی دانم چون معتقدم این برنامه یک مسئولیت اجتماعی  برای ما است. برنامه ی «رک» یک مسئولیت اجتماعی با حضور آدم های  شناخته شده در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی, هنری, فرهنگی و ورزشی ؛ صرفا برای آگاه سازی جامعه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هفده =

دکمه بازگشت به بالا