درخشش فیلمسازان ایرانی در برابر فیلمهای جسورانه اروپایی در ایدفا ۲۰۲۵

فیلم «روباه زیر ماه صورتی» ساخته مهرداد اسکویی در بخش بینالمللی ایدفا و فیلم «گذشته آینده استمراری» ساخته مرتضی احمدوند و فیروزه خسروانی در بخش «انویژن» به عنوان بهترین فیلم شناخته شدند.
در حالی که در جشنواره فیلم ایدفا ۲۰۲۵ فیلمهای جسورانه اروپایی خوش درخشیدند، فیلمسازان ایرانی ۲ جایزه اصلی در بخش رقابتی بینالمللی و بخش «انویژن» را از آن خود کردند.
در حالی که سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم IDFA از ۱۳ نوامبر به عنوان اولین دورهای که تحت نظارت مدیر هنری جدید ایزابل آراته فرناندز برگزار شده و تا فردا ۲۳ نوامبر هم ادامه دارد، این جشنواره شامگاه پنجشنبه، ۲۰ نوامبر در مراسمی که در موزه فیلم «آی» در پایتخت هلند برگزار شد، برندگان جوایز خود را معرفی کرد.
در این مراسم جایزه بهترین فیلم به ارزش ۱۵۰۰۰ یورو به فیلم «روباه زیر ماه صورتی» ساخته مهرداد اسکویی محصول مشترک ایران / فرانسه / بریتانیا / آمریکا / دانمارک اهدا شد. این فیلمی عمیقاً تأثیرگذار، درباره خودِ یک هنرمند جوان است که ثریا اخلاقی شخصیت اصلی داستان، به عنوان کارگردان مشترک در ساخت آن با اسکویی همکاری کرده است. این فیلم، یک هنرمند ۱۶ ساله افغان به نام ثریا را دنبال میکند که در حین تلاش برای فرار، نقاشی و مجسمه میسازد. هیئت داوران از فیلمبرداری استادانه فیلم تمجید و عنوان کردند که این فیلم اغلب در شرایط خطرناک فیلمبرداری شده و در عین حال این همکاری به یک هنرمند جوان قدرت میدهد تا هویت خود را در دل تبعید بازیابی کند.
در بیانیه هیئت داوران آمده است: «این فیلم دریچهای به سوی قدرت هنر و امید در دوران سختی است که در آن زندگی میکنیم».
جایزه بهترین کارگردانی (به ارزش ۵۰۰۰ یورو) در بخش مسابقه بینالمللی به تامار کالاندادزه و جولین پبرل برای اولین فیلم بلندشان با عنوان «پادشاهی کارتلی» اهدا شد. این فیلم محصول مشترک گرجستان / فرانسه / قطر، به عنوان نمونه دیگری از همکاری مشترک ۲ کارگردان است که موفق شدند تا بر هیئت داوران تأثیر بگذارد.
هیئت داوران در بیانیه خود اعلام کرد: «ما از زمان و دقت آشکاری که کارگردانان در کار با اعضای این جامعه و توانایی آنها در ثبت و انتقال حس خانه در چنین مکان بعیدی به خرج دادند، شگفتزده شدیم». «پادشاهی کارتلی» همچنین موفق به کسب تقدیر ویژه در بخش بهترین فیلم بلند اول شد.
جایزه بهترین تدوین ایدفا به فیلم «دسامبر» (آرژانتین / اروگوئه) ساخته لوکاس گالو با تدوین فرناندو اپستین و جایزه بهترین فیلمبرداری به فیلم «سیل خاموش» (اوکراین / آلمان) ساخته دمیترو سوخولیتکی-سوبچوک رسید. این جایزه برای فیلمبرداری مشترک به ایوان موراراش، اولکساندر کوروتون، ویاچسلاو تسویتکوف و خود کارگردان، اهدا شد. در بخش مسابقه بینالملل همچنین از فیلم «سیل» ساخته کتی اسکوگین از آمریکا، تقدیر ویژه به عمل آمد.
در بخش رقابتی «انویژن» جایزه بهترین فیلم (به ارزش ۱۵۰۰۰ یورو) به فیلم «گذشته آینده استمراری» محصول مشترک ایران / نروژ / ایتالیا ساخته مرتضی احمدوند و فیروزه خسروانی اهدا شد. این فیلم از طریق یک آزمایش سینمایی منحصر به فرد، مضامین مهاجرت و حافظه را بررسی میکند. هیئت داوران به اتفاق آرا از این ۲ کارگردان برای «ابداع و ایجاد واقعیتی که در آن تجربه سینمایی حقیقت عاطفی را ارائه میدهد» تجلیل کردند.
جایزه بهترین کارگردانی این بخش (به ارزش ۵۰۰۰ یورو) به آستی ژگولیتی-زاپولسکا برای فیلم «ویرانگران مقدس» (لیتوانی / فرانسه / لتونی) اهدا شد و جایزه مشارکت هنری برجسته به میگل ایک برای فیلم «آمیلکار» (اسپانیا / پرتغال / فرانسه / سوئد / کیپ ورد) تعلق گرفت.
در بخش مسابقه بینالمللی هیئت داوران امسال را اریک هاینز، ایزابل گلاچانت، مایا دیزی هاوک، میشل کی زونگو و میریام ساسینه تشکیل داده بودند و هیئت داوران بخش مسابقه انویژن نیز شامل آنسویا بلوم، گلادیس ژوژو، ایگناسیو آگوئرو، ماسیمو دانولفی و سالومه جاشی بود.
در دیگر بخشهای مختلف، جایزه بهترین فیلم بلند اول (با جایزه ۵۰۰۰ یورو نقدی) به فیلم «پیلکار» ساخته داوود هیلمندی محصول مشترکی از هلند / افغانستان که در قالب یک پرتره خانوادگی، بار یک لقب را بررسی میکند و جایزه بهترین فیلم هلندی «واژه خودم علیه واژه خودم» از هلند اهدا شد. این مستند ۵ نفر را معرفی میکند که صداهایی را میشنوند و نگاهی حساس به تجربیات منحصر به فرد آنها ارائه میکند. «پیلکار» جایزه فیپرشی و تقدیر ویژه این بخش را هم دریافت کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت ایدفا، یک روز پیش از آن هم (چهارشنبه ۱۹ نوامبر)، برندگان جوایز انجمن ایدفا معرفی شدند و پروژه «همه چیز درست شد» ساخته هائو ژو (چین) جایزه انجمن را برای بهترین پروژه ارائه فیلم از آن خود کرد، در حالی که «چهار رفیق، یک پژواک» ساخته کیوا لیو (هلند) جایزه انجمن را برای بهترین پروژه ارتباط با تهیهکنندگان به خانه برد. جایزه انجمن برای بهترین برش اولیه به «کورد» ساخته نولون هروه (فرانسه) رسید و یک جایزه اضافی هم برای زیرنویس دریافت کرد. جایزه انجمن «داک لب» هم به «شمارش اجساد» ساخته کریس برینگاس (فیلیپین / آلمان) اهدا شد. هیئت داوران در این بخش «رویاهای بلوطهای وحشی» ساخته مرجان خسروی (از ایران) را با تقدیر ویژه برای بهترین پروژه برش اولیه تجلیل کرد. هر جایزه این بخش دربرگیرنده یک جایزه نقدی ۱۵۰۰ یورویی است.
جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) فردا یکشنبه به کار خود خاتمه میدهد.




