ارکستر سازهای ایرانی از ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ضرورتش بیشتر است

ارکستر سازهای ایرانی که به تازگی تشکیل شده، تمرین‌هایش را برای روی صحنه بردنِ نخستین اجرای رسمی‌اش دنبال می‌کند؛ این ارکستر به زودی در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

«ارکستر سازهای ایرانی» از چند ماه پیش در بنیاد رودکی تشکیل شده و این روزها به نخستین اجرای رسمی‌اش نزدیک می‌شود. سرپرستی این ارکستر در اجرای پیش‌رو را علی بهرامی‌فرد بر عهده دارد و خواننده‌ی این اجرا هم مجتبی عسگری خواهد بود.

ارکستر سازهای ایرانی که براساس نامش از سازهای ایرانی تشکیل شده و هیچ ساز غربی در آن به کار گرفته نشده، از نوجوانان و جوانانی تشکیل شده که جملگی از تحصیل‌کرده‌های عرصه موسیقی هستند. آنها 18 آذر 1404 در تالار وحدت روی صحنه می‌روند.

موسیقی ,

ظهر امروز پنجشنبه 13 آذر تمرین این ارکستر در سالن دهلوی برگزار شد. در حاشیه این تمریم مجتبی عسگری و علی بهرامی‌فرد توضیحاتی را درباره جزئیات اجرای پیش‌رو و البته ساختار ارکستر ارائه کردند.

موسیقی ,

موسیقی ایرانی به ارکستری نیاز داشت که فقط سازهای ایرانی را داشته باشد

مجتبی عسگری گفت:‌ این ارکستر به تازگی و برای اولین بار تشکیل شده و کسانی که در این ارکستر هستند از نسل جوان ماهستند. همه آنها تحصیل کرده رشته موسیقی هستند و طیِ آزمون‌های مختلف برای حضور در این ارکستر انتخاب شده‌اند. من هم از طرف بنیاد رودکی برای حضور در ارکستر سازهای ایرانی دعوت شده‌ام. خوشحالم که می‌توانم در کنار این جوانان باشم تا قدمی برای موسیقی ایرانی برداریم.

او ادامه داد:‌ در گذشته ارکستر سازهای ایرانی را داشته‌ایم. سازهایی که در این ارکستر هستند،‌ جملگی از سازهای موسیقی ایرانی و مخصوص ایران هستند. در ارکستر ملی سازهای غربی هم هستند اما ما به ارکستری نیاز داشتیم که فقط سازهای ایرانی را داشته باشد. به طور طبیعی چنین ارکستری باید از سوی نهاد یا ارگانی حمایت شود. خوشحالم که بنیاد رودکی این ارکستر را تشکیل  داده و امیدوارم فعالیتش مدام باشد.

موسیقی ,

عسگری تاکید کرد‌: موسیقی ایرانی متاسفانه با حمایت‌هایی که نمی‌شود و گاهی با سنگ‌اندازی‌های برخی‌ها به گوش مخاطب نمی‌رسد. بدنه‌ی موسیقی ایرانی اشکالی ندارد، اشکالی هم اگر هست از ارگان‌هایی است که به جای حمایت و گسترش موسیقی ایرانی، به دنبال ترویج موسیقی‌های سطح پایین هستند.

موسیقی ,

ارکستر سازهای ایرانی از ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک ضروری‌تر است

علی بهرامی فرد سرپرست ارکستر سازهای ایرانی گفت: در سال‌های گذشته گروه‌های مشابهی وجود داشته است. اما حدود چهار ماه پیش مسئولان بنیاد رودکی همت کردند که ارکستری از سازهای ایرانی تشکیل شود. تصمیم بر این بود که شورایی برای این ارکستر با حضور پریچهر خواجه، قاسم رحیم‌زاده، حسام اینانلو، امیرعباس ستایشگر و من تشکیل شود. فراخوانی منتشر کردیم برای جذب نوازنده که آزمون‌های مختلفی برگزار شد. در ادامه جلسات شورای فنی هم برگزار شد که براساس آن رپرتوار اجرایی ارکستر انتخاب شد.

او ادامه داد:‌ به عنوان افتتاحیه مجموعه آثار فرامرز پایور را انتخاب کردیم که به نوعی پدر گروه‌نوازی در موسیقی ایرانی هستند. تمرین‌های فشرده‌ای طی سه ماه گذشته برگزار شده است. مجموعه‌ای از تصانیف و قطعات ضربی استاد پایور را برای این اجرا در نظر گرفته‌ایم. حتی آوازها هم از آثار خلق شده توسط استاد پایور هستند.

بهرامی فرد تاکید کرد: به نسبت ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک، داشتن چنین ارکستری ضروری‌تر است. در کشورهایی که موسیقی غنی دارند، ارکسترهایی متشکل از سازهای خودشان را دارند. چنین آنسامبلی قبلا با سرپرستی استادانی مانند مشکاتیان، لطفی و علیزاده بوده‌اند و بخش مهمی از شاهکارهای شنیداری موسیقی ایرانی حاصل فعالیت چنین گروه‌هایی بوده است.

این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی گفت: برای دوام و قوام چنین گروه‌هایی باید حمایت ارگان یا نهادی را داشته باشد. ما از نظر فنی حمایت کاملی از این ارکستر داریم اما ماناییِ فعالیت این ارکستر بستگی زیادی به حمایت‌های مالی از سوی ارگان‌های دولتی دارد. این ارکستر می‌تواند ویترینی برای معرفی هنر موسیقی ملی ایران به جهان باشد.

موسیقی ,

او ادامه داد:‌ خوشبختانه در تمرین‌های این ارکستر با توجه به حمایت‌های بنیاد رودکی از نظر سخت‌افزاری مشکلی نداشته‌ایم. برای نوازندگان ارکستر دستمزدی مشخص در نظر گرفته شده است. چالش اصلی شاید ساختار سازهای موسیقی ایرانی است که از نظر آکوستیکی و ساختاری با معضل کوک مواجه هستند. البته برای رفع این مشکل هم تمهیداتی در نظر داریم تا دوام کوک را در سازها بیشتر کنیم.

به گزارش تسنیم، بهرامی‌فرد تاکید کرد: چالش دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که مجموعه آثاری که در عرصه موسیقی ایرانی برای اجرا وجود دارد خیلی متنوع نیست. برای رفع این معضل هم باید ساخت و تنظیم آثاری در این زمینه را به آهنگسازان توانمند سفارش دهیم.

موسیقی ,

در سال‌های گذشته چندین بار برای تشکیل ارکستری متشکل از سازهای ایرانی اقدام شده است اما هر بار به دلایلی داشتنِ چنین ارکستری عملیاتی نشده است. این اتفاق آنقدر ادامه داشته که مسئله‌ی داشتنِ ارکستر سازهای ایرانی به رویا تبدیل شده بود. حالا اما بنیاد رودکی روی این امر پافشاری کرده و امیدوار است که بتواند روند فعالیت این ارکستر را تداوم بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 12 =

دکمه بازگشت به بالا