پخش اینترنتی ناجی جامجم میشود؟
شبکه جام جم به تازگی و با حکم معاون سیما به صورت اینترنتی درآمده که این پخش اینترنتی علی رغم چالشها می تواند افق جدیدی را پیش روی شبکه باز کند.
آیین رونمایی از شبکه اینترنتی جام جم همزمان با شب یلدا رونمایی شد و بعد از آن شبکه جام جم به صورت اینترنتی قابل دریافت شد. همزمان محسن برمهانی معاون سیما در حکمی به حسن ملکی مدیر این شبکه ماموریت داد تا «انتقال شبکه جامجم» از بستر برودکست را بر بستر اینترنت انجام دهد. طی این مدت همچنان چالشی بر سر اینترنتی شدن این شبکه وجود داشته است. شبکهای تلویزیونی را تصور کنید که ماهانه میلیاردها تومان برای تولید محتوا، پخش، مدیریت ستاد، پشتیبانی فنی و … آن هزینه میشود، اما به علت مسائل مختلف فنی، مخاطبانش با سختی و محدودیت فراوانی این امکان را مییابند که به محتوای آن دسترسی پیدا کرده و این شبکه را تماشا کنند. در چنین شرایطی، اولویت چیست؟ آیا چیزی جز برطرف کردن موانع دسترسی مخاطبان به آن، اولویت مدیریت این شبکه است؟
شبکه جهانی جام جم تا چندی پیش، چنین وضعیتی داشت. این شبکه طی سالیان اخیر با مسائل مختلف فنی و مالی ناشی از تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان مواجه بوده و مشکلات مالی که در اثر تکانههای کلی اقتصاد کشور به سازمان صداوسیما نیز (مانند همه دستگاههای اجرایی کشور) تحمیل شده، مزید بر علت بود تا این شبکه امکان جدی برقراری ارتباط با تماشاگرانش را از دست بدهد.
در اثر این مسائل بود که مدیریت سازمان صداوسیما تصمیم گرفت تا شبکه جهانی جام جم را از بستر ماهواره خارج کرده و به بستر اینترنت ببرد. اینترنت اگرچه در ظاهر بعضی محدودیتها را به این شبکه تحمیل میکند اما امکانات بسیار بیشتری را نسبت به این محدودیتها فراهم میکند تا جام جم، همچنان به عنوان مسیر ارتباطی میان ایرانیان خارج از کشور با وطنشان ایفای نقش کند.
یکی از مزیتهای بزرگ اینترنت، استقلال آن از ماهوارهها و قابلیت دسترسی آن در تمام نقاط دنیاست. در شرایطی که مخاطبان فارسیزبان برای تماشای شبکه ماهوارهای جام جم باید گیرندههای خود را روی ماهوارههایی تنظیم میکردند تا این شبکه را روی آنتن میبردند، برای تماشای شبکه اینترنتی جام جم نیازی به این کار وجود ندارد و تنها با یک دسترسی ساده به اینترنت، جام جم پیش چشمان آنها قرار میگیرد. از طرف دیگر اگرچه در داخل ایران محدودیتهای زیادی روی اینترنت وجود دارد که از جمله آنها میتوان به محدودیت پهنای باند و فیلترینگ اشاره کرد، ولی این مسئله در خارج از ایران بسیار به ندرت اتفاق میافتد و شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی به ویژه در اروپا و آمریکا دسترسی بسیار خوبی برای شهروندان فراهم میکنند که میتواند به افزایش مخاطبان شبکه جهانی جام جم بیانجامد.
به علاوه بدیهی است که اینترنت در زمینه تعاملی شدن هم فرسنگها جلوتر از ماهواره قرار دارد. اینترنت به خلاف ماهواره، برآورد مناسبی از شمار تماشاگران جام جم در لحظات مختلف به مدیریت این شبکه میدهد و حتی برنامهسازان این شبکه، میتوانند مطلع شوند که چه میزان از مخاطبان برنامه، در میانه پخش، صفحه مرورگر یا نرمافزار را بسته و از تماشای ادامه آن صرف نظر کردهاند؛ امکانی که در پخش ماهوارهای وجود نداشت.
از سوی دیگر، نگاهی اجمالی به روند تحولات عرصه ارتباطات نیز نشانگر صعود چشمگیر اینترنت به عنوان بستر برقراری ارتباط تصویری است. این روند را می توان در افزایش میزان بیننده ها و کاربران پلتفرمهای ویاودی و آیپیتیوی – حتی در کشور خودمان – مشاهده کرد. یک مثال ساده و قابل فهم این بحث را میتوان وضعیت سریالهای نمایشی ۲ مدیوم دانست: در شرایطی که ۱۵ سال پیش پربینندهترین سریالهای در حال پخش، محصولات شبکههای ماهوارهای یا کابلی بود، حالا چند سالی است که محصولات پلتفرمها با فاصله زیاد در صدر جدول پرمخاطبترین آثار نمایشی قرار میگیرند تا افت فاحش تلویزیون به معنای سنتی آن، به چشم همگان بیاید و مهر تأیید دیگری بر تصمیم طرح تغییر ساختار پخش شبکه جهانی جام جم از ماهواره به اینترنت باشد.
منبع: مهر