هر «حکومتی» برای «ایدئولوژی» خودش «فیلم» می‌سازد/ در «ایران» تمام «هزینه‌ها» صرف «تولید» می‌شود و «اکران» رها شده است

تهیه‌کننده «رها» مطرح کرد:

«سعید خانی» با بیان این مطلب که باید پذیرفت هر حکومتی برای ایدئولوژی خودش فیلم می‌سازد گفت: اما مشکل اینجاست که تصمیم‌گیری‌ها در دست کسانی است که نه تخصص دارند و نه دغدغه سینما. برخی افراد به واسطه روابط و لابی‌گری وارد این حوزه می‌شوند و بودجه‌ها به جای اینکه به افراد متخصص برسد، به کسانی داده می‌شود که صرفاً به نهادهای قدرت متصل هستند.

«سعید خانی» که امسال با تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «رها» در «چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر» حضور داشت؛ در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن اشاره به مسئله افول سینمای اجتماعی در سینمای کشور بیان داشت: سال گذشته، سیاست‌گذاری سینما در مسیر اشتباهی قرار گرفت و به فیلم‌های اجتماعی مجوز ندادند و عملاً این ژانر را حذف کردند.

وی افزود: من خودم دو فیلمنامه نوشتم که متأسفانه رد شدند، چون سیاست‌گذاران ترجیح دادند سینما را به سمت ملودرام و ژانرهای خاصی هدایت کنند. در نتیجه، مخاطب که انتخابی نداشت، به سمت کمدی گرایش پیدا کرد.

خانی با بیان این مطلب که این وضعیت نشان می‌دهد که سینما نیازمند یک سازوکار جدید است؛ اظهار داشت: سیستمی که به همه ژانرها، از جمله کودک، ملودرام و اکشن، اهمیت بدهد. نمی‌شود فقط روی یک ژانر تمرکز کرد. مثل این می‌ماند که یک رستوران هر روز فقط یک نوع غذا سرو کند؛ مخاطب در نهایت پس می‌زند و دل‌زده می‌شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی رها در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت بلیط سینما در جذب مخاطب تاثیر گذار است تصریح کرد: مشکل اصلی قیمت بلیط نیست؛ مشکل این است که فیلم‌ها پروداکشن قوی ندارند. اگر فیلمی ساخته شود که ارزش تماشای روی پرده بزرگ را داشته باشد، مردم حاضرند برای آن هزینه کنند. اما وقتی فیلم‌های ضعیف ساخته می‌شود، مخاطب احساس می‌کند که تفاوتی بین تماشای فیلم در خانه و سینما وجود ندارد و ترجیح می‌دهد نرود.

مدیر شرکت پخش فیلم «خانه فیلم» در خصوص مافیای پخش اظهار کرد: واقعیت این است که بسیاری از فیلم‌ها قربانی این جریان می‌شوند. درآمد سالانه سینمای ایران حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با بازارهای دیگر، رقم ناچیزی محسوب می‌شود. در بسیاری از کشورها، بخشی از حمایت دولتی به اکران اختصاص داده می‌شود

وی افزود: اما در ایران، تمام هزینه‌ها صرف تولید می‌شود و اکران رها شده است. اگر دولت ۲۰ درصد از حمایت‌هایش را به اکران اختصاص دهد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

خانی همچنین در خصوص دلیل افول سینمای دولتی و ارزشی بیان کرد: این واقعیت را باید پذیرفت که هر حکومتی برای ایدئولوژی خودش فیلم می‌سازد. اما مشکل اینجاست که تصمیم‌گیری‌ها در دست کسانی است که نه تخصص دارند و نه دغدغه سینما. برخی افراد به واسطه روابط و لابی‌گری وارد این حوزه می‌شوند و بودجه‌ها به جای اینکه به افراد متخصص برسد، به کسانی داده می‌شود که صرفاً به نهادهای قدرت متصل هستند.

وی افزود: نتیجه این می‌شود که فیلم‌های ایدئولوژیک نیز بدون کیفیت لازم ساخته می‌شوند و مخاطب ندارند، در حالی که اگر همین پروژه‌ها به دست افراد حرفه‌ای سپرده شود، می‌توانند تأثیرگذاری بهتری داشته باشند.

«سعید خانی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: سینمای ایران نیازمند این است که از افرادی که واقعا در این زمینه تخصص دارند حمایت کند. حمایت از ژانرهای متنوع، توجه به اکران و پرهیز از رانت و لابی‌گری است. در غیر این صورت، با ریزش بیشتر مخاطبان روبه‌رو خواهیم شد و سینما بیش از پیش آسیب خواهد دید.

منبع: سینماپرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا