از واکنش‌ها به داریوش ارجمند و پایان فیلم مکری تا یک مرگ غم‌انگیز!

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

در هفته‌ گذشته، اکتای براهنی و حامد بهداد در واکنش به سخنان داریوش ارجمند برای رد کردن بازی در «پیرپسر» این ادعا را رد کردند، همچنین ساخت فیلم جدید شهرام مکری در تاجیکستان به پایان رسید.

آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

سینما با ارائه داستان‌های جذاب، تصویرگری‌های بصری و پیام‌های فرهنگی، توانایی تأثیرگذاری عمیقی بر افراد دارد و این تأثیر ممکن است در ایجاد همدلی، تغییر دیدگاه‌ها، آموزش مفاهیم فرهنگی و حتی شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی مؤثر باشد. در عین حال، تأثیرات مثبت و منفی بستگی به نوع محتوا و نحوه ارائه آن دارد. از آنجایی که تأثیر سینما بر مردم قابل توجه است و می‌تواند در شکل‌دهی افکار، احساسات و نگرش‌ها نقش به‌سزایی داشته باشد، ما نیز در خبرگزاری مهر درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان قرار دهیم.

درگذشت مستندسازی که ایستگاه آخر زندگی‌اش خانه سالمندان شد

مهران زینت‌بخش مستندساز، کارگردان و فیلمبردار سینمای ایران که مدتی در بستر بیماری بود، هفته گذشته درگذشت. وی دچار بیماری بود و به دلیل عدم تمکن مالی، در آسایشگاه سالمندان کهریزک نگهداری می‌شد، جایی که ایستگاه آخر زندگی این هنرمند شد.

مراسم خاکسپاری زنده‌یاد مهران زینت‌بخش، پنجشنبه ۹ مرداد در قطعه هنرمندان برگزار شد. مراسم ختم این سینماگر فقید نیز جمعه ۱۰ مرداد ساعت ۱۵ در پونک، آمفی‌تئاتر برج رونیکا پالاس برگزار شد.

مهران زینت‌بخش متولد سال ۱۳۴۷ و فارغ‌التحصیل رشته فیلمسازی از مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس بود. زینت‌بخش فعالیتش را از سال ۱۳۶۵ با عکاسی، فیلمبرداری و بازیگری شروع کرد. وی تجربه‌هایی مانند فیلمنامه‌نویسی، مستندسازی و ساخت فیلم تبلیغاتی را در کارنامه داشت. «قریه من» درباره فریدون فروغی و «برف» درباره فرهاد مهراد شناخته شده‌ترین مستندهای این کارگردان هستند.

انتصاب دبیران جشنواره‌های سینمایی فجر / چالش‌های جهانی فجر شروع شد

رئیس سازمان سینمایی منوچهر شاهسواری را به عنوان دبیر جشنواره ملی فیلم فجر و روح‌الله حسینی را به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر منصوب کرد.

شاهسواری سال گذشته دبیری چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را برعهده داشت و امسال نیز برای چهل و چهارمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شد.

روح‌الله حسینی عضو هیئت علمی و دانشیار مطالعات اروپا در دانشگاه تهران است که از پاییز سال گذشته در سمت معاون ارزشیابی و نظارت سازمان امور سینمایی فعالیت می‌کند. وی همچنین، مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و روابط بین الملل سازمان امور سینمایی، مدیر کل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان امور سینمایی، رئیس شورای جشنواره‌های سازمان امور سینمایی، مدیر عامل مدرسه ملی سینمای ایران، دبیر شورای علمی مدرسه ملی سینمای ایران بوده است.

سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت همزمان با جشنواره ملی فیلم فجر برگزار شد اما حالا با تفکیک بخش جهانی از ملی و انتصاب دبیر مجزا برای آن، برگزاری آن در تقویم جدید به آذر موکول شد؛ در حالی که در تقویم پیشین فیاپف همزمان با ماه‌های اردیبهشت و خرداد برگزار می‌شد. نکته دیگر درباره جشنواره جهانی فیلم فجر این است که چندین دوره برگزاری آن به دبیری سیدرضا میرکریمی در پردیس سینمایی چارسو برگزار شده بود اما اکنون مشخص نیست که کمتر از ۴ ماه مانده به برگزاری این رویداد، محل اصلی برگزاری آن کجا خواهد بود.

پاتوق فیلم کوتاه به فصل دهم رسید

در هفته‌ای که گذشت، اولین برنامه از فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه تهران به همت انجمن سینمای جوانان ایران در سالن ناصری خانه هنرمندان برگزار شد.

در این برنامه پاتوق، نسخه باکیفیت فیلم کوتاه «خاکباران» اثر کیانوش عیاری به نمایش درآمد که توسط فیلمخانه ملی ایران تهیه شده بود.

در اولین برنامه از فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه، چهار فیلم کوتاه ایرانی «کانتور» ساخته محمدرضا مقیم‌نژاد، «شیفت» ساخته سمانه یدالهی، «برقص» ساخته پوریا دهقان و «نگران من نباش» ساخته امین خجسته و همچنین فیلم کوتاه «از دیدن چهره‌ات خوشحالم» (سان نامکونگ از کره جنوبی) روی پرده رفتند و سپس مازیار فکری ارشاد به نقد آنها پرداخت.

یکی از نکات جالب جلسات پاتوق فیلم کوتاه این بوده که همگان می‌توانند برای تماشای این فیلم‌ها به صورت رایگان حضور پیدا کنند اما فصل دهم پاتوق که در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، برخلاف دوره‌های قبلی برای حضور نیاز به تهیه بلیت دارد. البته اعضای باشگاه مخاطبان انجمن سینمای جوانان ایران، اعضای کانون دانش‌آموختگان، اعضای پیشین باشگاه مخاطبان و هنرجویان فعال انجمن از این قاعده مستثنی هستند و شامل تخفیفات تا ۵۰ درصد می‌شوند. همچنین تمامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور با ارائه تصویر کارت دانشجویی معتبر، از ۳۰ درصد تخفیف در هزینه عضویت و استفاده از برنامه‌ها برخوردار خواهند بود.

از واکنش‌ها به داریوش ارجمند و پایان فیلم مکری تا یک مرگ غم‌انگیز!

واکنش اکتای براهنی و حامد بهداد به صحبت‌های داریوش ارجمند

پنجمین برنامه از «سینمای ایران برای وطن» با نمایش نسخه مرمت‌شده فیلم «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی و برگزاری نشست این فیلم با حضور داریوش ارجمند و هارون یشایایی در موزه سینما برگزار شد.

در این نشست داریوش ارجمند با بیان اینکه چندین دقیقه از «کوچک جنگلی» را بازی کرده است، گفت: ابتدا قرار بود من نقش میرزا کوچک خان را بازی کنم اما نشد. ناصر تقوایی ماندگار است و آثار بسیار درخشانی دارد. او در سینما آدم بزرگی است. به نظر من در سینمای ایران اول ناصر تقوایی است و بعد از او کسی نیست. به این دلیل که او انسان حکیمی است یعنی به تمام مسائلی که به انسان مربوط است، اشراف دارد. بی دلیل نیست که هرچه جلوتر می‌رویم نسل جوان به «ناخدا خورشید» علاقه‌مند می‌شوند زیرا این فیلم دکوپاژ حیرت‌انگیزی دارد. با اینکه از یک اثر خارجی گرفته شده است اما به شدت زیبا است و فرهنگ خاص ایرانی را به این قصه پیوند زده و به نوعی این قصه را مال خود کرده است. من معتقدم بازتاب فروش یک فیلم‌، بازتاب جامعه ما است. اینکه امروزه کمدی‌های مبتذل می‌فروشند، بازتاب جامعه امروزی ما است. «ناخدا خورشید» هم شرایط اجتماعی آن روزگار را نشان می‌دهد.

ارجمند با اشاره به جریانات ساخت و بازیگری‌اش در «ناخدا خورشید»، گفت: با تمام کارگردانان بزرگ کشور به جز علی حاتمی کار کرده‌ام ولی امروزه دیگر فیلمنامه وجود ندارد. برای بازی در فیلم «پیرپسر» به من پیشنهاد شد اما در آن بازی نکردم زیرا معتقدم فیلم‌ها و سریال‌های ما هم کپی فیلم‌های خارجی شده است و ما دیگر حتی یک پلیس ایرانی نمی‌بینیم.

از واکنش‌ها به داریوش ارجمند و پایان فیلم مکری تا یک مرگ غم‌انگیز!

اما پس از اینکه ارجمند در این نشست درباره فیلم «پیرپسر» و ایفای نقش غلام در آن اظهارنظر کرد، حامد بهداد در صفحه شخصی‌اش نوشت: تهیه‌کننده فیلم از طرف خود، فیلمنامه را برای داریوش ارجمند ارسال کرده بود اما پس از اطلاع‌رسانی کارگردان، مشخص شد که نقش «غلام» از ابتدا فقط برای حسن پورشیرازی در نظر گرفته شده است و به همین دلیل او از ارجمند بابت این سوءتفاهم عذرخواهی کرده است. از نظر من ایفای نقش غلام باستانی به شدت سخت و مستلزم داشتن توان بدنی، اخلاق حرفه‌ای و تکنیک بازیگری است و هیچ‌کدام از اینها را در داریوش ارجمند نمی‌بینم.

همچنین، اکتای براهنی کارگردان فیلم سینمایی «پیرپسر» نیز با انتشار مطلبی به صحبت‌های داریوش ارجمند واکنش نشان داد و نوشت: بنده هیچ وقت ایشان را ندیده‌ام، ایشان روزگاری بازیگر خوبی بودند اما من شخصاً هرگز ایشان را نمی‌خواستم. یکی از همکاران فیلمنامه را برای ایشان برده بود و من مخالف بودم، حتی حاضر نشدم با ایشان تلفنی صحبت کنم. انتخاب من از ابتدا حسن پورشیرازی بود. ایشان در توهم مالک اشتر شناور هستند، من حتی یک کلمه هم با ایشان حرف نزده‌ام.

پایان ساخت فیلم جدید شهرام مکری در تاجیکستان

شهرام مکری فیلم جدیدش را با عنوان «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» در تاجیکستان ساخته است. این فیلم ماجرای در هم پیچیده‌ای از سرنوشت سه نفر را روایت می‌کند که به نظر در ظاهر، وقایع آن به هم بی ربط هستند؛ یک کارگردان در حال بازسازی یک فیلم قدیمی کلاسیک ایرانی در تاجیکستان است، یک زن جوان به محل فیلمبرداری می‌رسد و معتقد است که از وی خواسته بودند در فیلم نقشی بازی کند، همزمان در قسمت دیگری از شهر، خانمی به نام سارا برایش تصادفی با ماشین رخ داده است، سرنوشت این افراد بدون اینکه بخواهند در هم گره می‌خورد.

فیلمنامه این فیلم توسط شهرام مکری و نسیم احمدپور نوشته شده است. دیگر عوامل این فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: مرتضی قیدی، تدوینگر: شهرام مکری، موسیقی: پیمان یزدانیان، تهیه کننده: نگار اسکندرفر (مؤسسه کارنامه).

در این فیلم بابک کریمی به همراه چند بازیگر دیگر به ایفای نقش پرداخته است. فیلم به مدت زمان ۱۳۹ دقیقه، به زبان تاجیکی و روسی محصول ۲۰۲۵ است و پخش بین الملل آن را دریم لاب فرانسه برعهده دارد.

از واکنش‌ها به داریوش ارجمند و پایان فیلم مکری تا یک مرگ غم‌انگیز!

شهرام مکری فیلمساز گزیده کار سینمای ایران است که سبک جدید و غیرمتعارفی از فیلمسازی را در آثارش پی گرفت. او پس از ساخت چند فیلم کوتاه، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر»، «ماهی و گربه»، «هجوم» و «جنایت بی دقت» را ساخت. «ماهی وگربه» وی توانست در جشنواره ونیز جایزه ویژه را به دلیل محتوای خلاقانه به دست آورد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − شش =

دکمه بازگشت به بالا