انتصاب دبیر جشنواره «آوای عشق» و انتشار «ونوشه» براساس تصنیفهای قدیمی
چند خبر موسیقی؛

آرش زینال خیری رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور طی حکمی رضا مهدوی را به عنوان دبیر هفتمین جشنواره سراسری موسیقی و سرود بسیج «آوای عشق» منصوب کرد.
هفتمین جشنواره موسیقی و سرود بسیج با ترکیب بر روایت موسیقایی از جنگ تحمیلی اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران در موضوعات و گونههای مختلف موسیقایی در دی ماه امسال برگزار خواهد شد.
رضا مهدوی متولد ۱۳۴۷، موسیقی پژوه، مدرس دانشگاه، نوازنده سنتور، منتقد هنری، برنامهساز موسیقایی رادیو و تلویزیون است. مهدوی در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما نزد محمدتقی صادقی و اسفندیار قرهباغی مبانی موسیقی و آواز فراگرفته و در دورهای دیگر از محضر وارطان ساهاکیان و محمدعلی بهارلو، داریوش صفوت، تقی بینش و در مکتب حسین ملک و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی از رضا شفیعیان، مسعود شناسا، پرویز مشکاتیان و مجید کیانی بهره برده است.
مهدوی نشان درجه یک هنری ۱۳۸۰ و ۱۳۹۲ در دو گرایش هنرآموزی و نوازندگی همتراز با درجه تحصیلی دکترا و کارشناسی مدیریت همراه با نشان فرهنگ و هنر دارد.
وی عضو شورای تخصصی فرهنگستان هنر و دارای سوابق مدیریتی همچون مدیر هنرستان موسیقی سوره، مدیر دانشکده موسیقی سوره، مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری و مدیر دفتر موسیقی کتب نشر سوره است.
همچنین مهدوی داوری چندین دوره جشنواره و دبیر پژوهشی چندین دوره جشنواره موسیقی بینالمللی موسیقی فجر را برعهده داشته است و دبیری چهلمین جشنواره موسیقی فجر و دبیری ششمین دوره جشنواره سراسری موسیقی و سرود بسیج آوای عشق را در کارنامه دارد.
رونمایی از آلبوم «شکوه ققنوس»
آلبوم «شکوه ققنوس» با آهنگسازی شورش رعنایی هفتم مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان؛ احمد میرمعصومی، افسانه رثایی، عزتالله رمضانیفر، یحیی رعنایی، محمد ذوالنوری، هژیر مهرافروز، شهرام صارمی و علی ذاکری در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.
رعنایی در این آیین اظهارداشت: یکی دو سال پیش، به طور اتفاقی ایدهای در زمینه موسیقی به ذهنم رسید. به استودیو رفتم و آن را ضبط کردم. در نهایت طی دو سه روز کل این اثر به نام «شکوه ققنوس» شکل گرفت. روند خلق این اثر برایم تجربهای بسیار جالب بود. این اثر یک روایت کامل است؛ مثل اپیزودهای گوناگون که کنار هم یک داستان را میسازند.
وی گفت: در این اثر ناگزیر بودم دست به برخی ساختارشکنیها بزنم؛ چرا که درونیترین نیاز من چنین اقتضا میکرد. داستان ققنوس، پرندهای است که از خاکستر و آتش خود زاده میشود، این اثر روایت زندگی خودم بود؛ در عین حال، بازتابی از داستان ایران هم هست. باور دارم هر انسانی میتواند ققنوس وجود خودش باشد. اگر امروز دوباره بخواهم این اثر را ضبط کنم، قطعاً به همین شکل درنمیآید؛ زیرا لحظهای خاص بود که اتفاق افتاد و با همکاری هنرمندانه احمد میرمعصومی به جایگاهی رسید که شنیدنی شود، آن هم با کیفیتی بسیار بالا.
این آهنگساز افزود: هر آنچه در این اثر میشنوید، بدون افکت و شگردهای مصنوعی ضبط شده است حتی صدای آتشی که شنیده میشود، حاصل اجرای حدود ۴۰ ساز کوبهای است که روی هم نواختهام تا آوایی شبیه آتش خلق شود.
احمد میرمعصومی آهنگساز و تهیهکننده اثر نیز بیان کرد: ققنوس اثری در گونه کاملاً روایی است؛ اثری که بازتاب زیست ملموس آهنگساز و هنرمند را به زیبایی در خود منعکس میکند. یکی از بارزترین ویژگیهای این اثر، شخصیتپردازی سازها و تخصیص نقش ویژه به هر یک از سازها و نغمههاست؛ به گونهای که در جریان روایت موسیقایی بسیار نافذ و اثرگذار عمل میکند.
آلبوم موسیقی «شکوه ققنوس» با آهنگسازی، تنظیم و نوازندگی کوهزاد (شورش) رعنایی شامل هفت قطعه آتش، ققنوس، آناهیتا، جشن زایش، آوای سرزمین سوخته، مرثیه و جشن پیوند است که در استودیوی «شوریده» توسط شورش رعنایی ضبط و در استودیوی «موسسه نغمهسازان دلنشین» تحت نظر احمد میرمعصومی میکس و مسترینگ شده است.
آلبوم «شکوه ققنوس» اثری است که از دل تجربههای عمیق درد، خاموشی و فروپاشی درونی زاده شده است. رعنایی در این مجموعه، با جان و دل، صدای غمانگیز، امیدبخش، فروریختن و دوباره برخاستن را در قالب موسیقی بازتاب داده است. هر نت و هر صدا، داستانی از تاریکی، روشنایی، فراز و فرود را روایت میکند، داستانی که تا فراسوی ابرها امتداد مییابد. این آلبوم، سفری بیکلام به عمق احساسات، سفری از خاکستر خویشتن به سوی پروازی دوباره است.
در این آلبوم، تجربههای نوآورانهای در استفاده از سازها به کار گرفته شده است. برای مثال، بیش از چهل ساز کوبهای به صورت لایهلایه ضبط شدهاند تا صدایی شبیه به شعلههای آتش را تداعی کنند. سهتار که معمولاً صدایی گرم و کهن دارد، در این آلبوم به شکلی کاملاً متفاوت و شبیه به «چنگ» نواخته شده است تا لطافتی گمشده را بازآفریند. این تغییرات، تجربهای منحصر به فرد را برای شنونده رقم میزند.
یکی از برجستهترین نوآوریها در «شکوه ققنوس»، استفاده از بمتار به شیوهای آرشهای، شبیه به ویولنسل است. این انتخاب، نمادی از مادر ققنوس در حال زاده شدن بود. در بخش پایانی آلبوم، همین ساز به شیوه سهتار و با ناخن نواخته شده اما با حفظ لحن بمتار. این گام، واکنشی به نیاز عمیق به شنیدن صدایی بود که همانند ضربه شمشیر، قلب را شکافته و عمق احساس را بیان کند. این نیاز به بیان، راه را برای کشف حقایق و نوآوریهای جدید باز کرد.
آیین پاسداشت بیاض امیرعطایی
به گزارش روابط عمومی خانه موسیقی ایران، آیین پاسداشت بیاض امیرعطایی سازگر پیشکسوت به مناسبت هفتادمین سالروز تولد او با حضور پیشکسوتان، هنرمندان و علاقهمندان جمعه (۱۱ مهرماه) ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا برگزار خواهد شد.
در این آیین مستند «کمانچه» به کارگردانی محمود یارمحمدلو و پژوهش و نویسندگی لاله جمشیدی برای نخستینبار با حضور امیرعطایی به نمایش درخواهد آمد.
آیین نکوداشت بیاض امیرعطایی با میزبانی جمعی از دوستان، دوستداران و شاگردان ایشان برپا خواهد شد و ورود برای عموم علاقهمندان آزاد است.
انتشار فصلنامه تابستان خانه موسیقی ایران
پنجاهوهشتمین شماره فصلنامه خانه موسیقی ایران (تابستان ۱۴۰۴) با مجموعهای از مطالب متنوع و تحلیلی در حوزه موسیقی منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
در این شماره موضوعاتی همچون «خزانی در تابستان»، «از جنگ ۱۲ روزه تا مالیات آموزشگاهها و انتخابات خانه موسیقی»، «تاکید بر حضور بانوان نواحی ایران در یک فستیوال موسیقی»، «دل به دریا زدنش دم نزدن میخواهد»، «رونمایی از آلبوم پرده فاخته در نشست خانه موسیقی»، «چند و چون تشکیل کانون موسیقی نواحی»، «خبرها»، «وفاق ملی در ادیان رسمی»، «رونمایی آلبوم در خانه»، «ای ایران؛ سرودی برای دل»، «یاد استاد جمشید عزیزخانی» و «درگذشتگان فصل تابستان» منتشر شده است.
این فصلنامه به سردبیری حمیدرضا عاطفی و با همکاری اعضای هیاتمدیره کانون پژوهشگران تهیه شده و همچون گذشته به بررسی تازهترین تحولات، دغدغهها و دستاوردهای جامعه موسیقی کشور میپردازد.
علاقهمندان میتوانند برای دریافت نسخه کامل این شماره به پایگاه اینترنتی خانه موسیقی ایران مراجعه کنند. همچنین فصلنامه تابستان خانه موسیقی ایران را میتوانید اینجا مطالعه کنید.
انتشار «ونوشه» براساس دو تصنیف قدیمی
به گزارش روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، «ونوشه» روایتی از دو تصنیف قدیمی در مایه سهگاه است که موزیک ویدیوی آن در استان مازندران، در کنار آببند قاجاری آبپری در نزدیکهای شهر نور ضبط شده است.
در این اثر میدیا فرجنژاد نوازندگی تار و بازآفرینی، محمد حبیبی خوانندگی، پوریا فرجنژاد نوازندگی کمانچه، هادی فتوحی نوازندگی تمبک و دوسرکوتن و هومان حیدری نوازندگی دف و دایره را برعهده داشتهاند.
میدیا فرجنژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» درباره «ونوشه» نوشته است: «در کنار آببند قاجاری آبپری، حوالی نور مازندران، دو تصنیف قدیمی در مایه سهگاه را بازخوانی کردیم. تصنیفی از دل مازندران و نغمهای از خاطرات دور تهران، همانند رنگ سبز درختان و آبیِ آببند، در هم تنیدند. با لبخند مینواختیم و طربِ شیرینِ موسیقی جانمان را تازه میکرد، تا اینکه متوجه حضورش شدیم؛ سگ مادهای که به تازگی مادر شده بود، آرام آمد، نشست، گوش داد، و انگار خودش را به موسیقی سپرد.
دست از نواختن که میکشیدیم، دور میشد؛ و وقتی دوباره مینواختیم، باز نزدیک میآمد. انگار موسیقی او را به سوی خود میکشید. شاید نیازی به زبان انسان نیست تا فهمی میان ما و موجودی دیگر شکل بگیرد.
گاهی، یک نغمه کافی است برای اعتماد، برای نزدیکی، برای لحظهای صلح، او آمده بود، بیکلام و بیتوقع؛ و ما، برای دقایقی کوتاه، همنفس بودیم. در جهانِ بیدروغِ نغمات. کاش ما آدمها هم یاد بگیریم گاهی فقط گوش بدهیم و به جای فریاد، راهی به دلها از مسیر نغمه و مهربانی باز کنیم.»
ضبط «ونوشه» در استودیو ۵۴ تهران و با صدابرداری، میکس و مسترینگ پویا پایور انجام شده و مرتضی حاجمحمدی کارگردانی، ضبط تصویر و تدوین آن را برعهده داشته است. نشر بینالملل و مدیریت توسعه این پروژه برعهده مؤسسه فرهنگی هنری «نغمهسازان دلنشین» است.
منبع: ایرنا