دسته بندی برای "سینمای ایران"

1395 خبر

از رسول‌اف‌ بانک تا رسول‌اف‌ سینما

فاطمه ترکاشوند محمد رسول‌اف دیروز جایزه خرس‌طلایی را از جشنواره برلین به خاطر فیلم «شیطان وجود ندارد» برد. احسان رسول‌اف هم دو سال پیش جایزه ویژه هیات داوران را به خاطر تهیه‌کنندگی فیلم «بمب، یک عاشقانه» از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. جلال رسول‌اف، از سال ۷۶ در سمت رییس هیات مدیره یا مدیرعامل بانک‌های […]

۱۴ اسفند ۱۳۹۸
در نظرسنجی از میان 50 منتقد و روزنامه‌نگار فرهنگی:

«شنای پروانه»، «روز صفر» و «لباس شخصی» آثار برتر «مجمع منتقدان سینمای انقلاب»/ جشنواره سی‌و‌هشتم؛ جشنواره حقارت مدیریت سینمایی جمهوری اسلامی

«مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» طبق رسم چندسال اخیر خود با برگزاری یک نظرسنجی از میان منتقدان و روزنامه‌نگاران فرهنگی دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر زده است. جشنواره سی‌وهشتم فجر برخلاف جشنواره سال گذشته که از حیث تعداد آثار استاندارد که به مرزهای جدیدی از تکنیک و پروداکشن در سینمای […]

۲۶ بهمن ۱۳۹۸

بیانیه عوامل روز صفر درباره غیبت در اختتامیه در اعتراض به تقدیر فجر از تحریم‌کننده‌ها/نخواستیم شریک این بی‌فرهنگی‌ها باشیم

دو ساعت پس از پایان اختتامیه جشنواره فجر، عوامل فیلم «روز صفر» در بیانیه‌ای علت تصمیم‌شان را اعلام کردند. در این بیانیه آمده است: «خواستیم در کنارِ مدیران‌فرهنگی قرار نگیریم که اصرار بر جاانداختنِ مسیری دارند که شایسته‌ سینمای ایران نیست. مسیری که پر از باج‌دهی و تکریم کسانی‌ است که با پنجه کشیدن به […]

۲۳ بهمن ۱۳۹۸

“خورشید” بهترین فیلم فجر / “شنای پروانه” برگزیده تماشاگران شد

مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر در سالن همایش های برج میلاد با حضور هنرمندان و مسئولان و جمع زیادی از مردم علاقه مند در حالی برگزار شد که فیلم “خورشید” مجید مجیدی بهترین فیلم و “شنای پروانه” به کارگردانی محمد کارت بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره […]

اعلام نامزدهای سودای سیمرغ سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر/ نادیده گرفتن حاتمی کیا

نشست خبری اعلام اسامی نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. نجفی در ابتدا از اصحاب رسانه و مجریان نشست‌ها تشکر و بابت کاستی‌های جشنواره عذرخواهی کرد. اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ *نامزدهای بهترین موسیقی متن: […]

۲۲ بهمن ۱۳۹۸
نگاهی به فیلم دوزیست

انبوه سازان!

علی جعفرآبادی «دوزیست» تصویر کاملی از آسیب‌های «سری‌کاری» و تولید انبوه در سینما، و ماحصل کار فیلمسازی است که انگار ذات و ماهیت «فیلم ساختن» برایش از «چه» ساختن و «چرا» ساختن مهمتر است. برزو نیک‌نژاد یکی از فیلمسازانی است که در سالهای اخیر به «سری کاری» افتاده و در کوچ مدام از سینما به […]

۱۷ بهمن ۱۳۹۸
نگاهی به فیلم درخت گردو

روایت قومیتی

امیر ابیلی «درخت گردو» روضه است. روضه‌ی مظلومیت کردها در ماجرای شیمیایی سردشت. اینجا از فیلمنامه‌ی سینمایی خبری نیست. نباید منتظر اوج و فرود و کشمکش و نقطه عطف و…. باشید. «درخت گردو» فقط شرح مصیبت است. به قول هیئتی‌ها «روضه باز» هم هست. پرجزئیات و دقیق. در نمایش این مظلومیت هیچ ایرادی هم نیست. […]

نگاهی به فیلم روز صفر

قهرمان مردم

ملکان در انتخاب موضوع هم باهوش است. او در «روز صفر» هم مثل «ویلایی‌ها» و «تنگه‌ی ابوقریب» و «غلامرضا تختی» به سراغ موضوعی رفته که بیشترین وفاق عمومی درباره‌ی آن وجود دارد و اصل آن چندان مورد مناقشه‌های جناحی و سیاسی نیست. شاید عدم حضور نشانه‌های دین‌دارانه در شخصیت قهرمان داستان او و سکانس کاریکاتوری مصاحبه‌ی جوانک مسئول هم در راستای همین هوشمندی او باشد؛ اما هر چه هست، «روز صفر» فیلمی است که می‌توان آن را به همه‌ی مخاطبان ایرانی پیشنهاد داد و مطمئن بود که آن‌ها پس از دیدن فیلم، حس خوبی به کشور خود خواهند داشت.

۱۵ بهمن ۱۳۹۸

«روز صفر» حیرت از حرارت درام!

آرش فهیم هنر هفتم، ابتدا و قبل از هر چیزی اسباب حیرت است و سعید ملکان، با درک دقیق و عمیق این مهم، مهمترین فیلم سی و هشتمین دوره جشنواره فجر را آفریده است. «روز صفر» در میانه فیلم‌های اغلب سرد و زیر صفر، حرارت را نزدیک به صد می‌رساند. «روز صفر» فیلمی است که […]

نگاهی به فیلم تومان

وقتی بلد نیستی ولی مجبوری!

داوود مرادیان «تومان» ساخته مرتضی فرشباف از آن دست فیلم‌هایی است که با شروع تیتراژ به تو می‌گوید مدعی فرمی غیر عرف برای روایت داستان خود است. قطع فیلم هم همین را می‌گوید. فیلم ظاهراً اسکوپ است اما هیچیک از آثار بصری لنزهای اسکوپ را در خود ندارد. از همین جا مشکلات یک فیلم بی‌مساله […]

۱۴ بهمن ۱۳۹۸
نگاهی به فیلم شنای پروانه

رستگاری میان اراذل

«شنای پروانه» بیش از همه در میان آثار سال‌های اخیر شاید یادآور «لاتاری» و اساسا سینمای مهدویان باشد. چه در خط اصلی داستان که یک انتقام ناموسی است و چه در نوع دکوپاژ و پلان‌بندی. این البته احتمالا از ریشه مستند مشترک مهدویان و کارت نشات می گیرد و نکته‌ی بسیار مثبتی هم هست. حالا ما به جز «موسی»(هادی حجازی‌فر) لاتاری، یک قهرمان جنوب‌شهری دوست‌داشتنی دیگر هم داریم؛ «حجت»(جواد عزتی) شنای پروانه که یک قهرمان بومی آشناست. یک فاعل مقتدر که راه صلاح را از میان قتل و خون و مواد می‌یابد. کاش سینماگران ایرانی بفهمند که حتی راه انتقاد واقعی از دل خلق «قهرمان» در دل شرایط معیوب می‌گذرد.

نگاهی به فیلم #شنای_پروانه

فیلمفارسی فحش نیست!

علی جعفرآبادی از همان زمانی که محمد کارت با فیلم «بچه خور» در جشنوراه فیلم کوتاه تهران حاضر شد و از مهمترین فیلم آن سالِ سینمای جوان رونمایی کرد، ردپای عشق او به سینما و اینکه جز عطش برای قصه گفتن، بهانه‌ی دیگری مسیرش را به سمت سینما کج نکرده، قابل تشخیص و ردیابی بود. […]

نگاهی به فیلم شنای پروانه

اوباش خیر ندارند

نسبی گرایی اخلاقی، مواجهه غیرواقعی، غیرکارکردی و کاریکاتوری با قانون، امنیت و نظم اجتماعی، در «شنای پروانه» نقد می شوند و‌مخاطب با شنیدن این پیام از نقش رستگار شده فیلم، تیتراژ را به تماشا می نشیند: سرنوشت هرکی دست خودشه!

نگاهی به فیلم روز بلوا ساخته بهروز شهیبی

ایستادن در آستانه!

روز بلوا فیلمی است که حتما در بین ۴، ۵ فیلم مهم جشنواره امسال قرار می‌گیرد. فیلمی به دور از شابلون و کلیشه مرسوم «فیلم اجتماعی» در ایران که نمایش توالی مصیبت است پر از شعارهای سطحی. شعارهای بسیار عقب‌مانده‌تر از انتقادهای واقعی مردم در کوچه و خیابان. اینجا اما با قصه‌ای ملتهب و یک قهرمان طرفیم که مسیر درست ساخت فیلم اجتماعی- سیاسی منتقدانه در ایران است. خلق یک قهرمان در دل یک بحران. در اینجا عمل قهرمانانه عبور از آبروست، به‌عنوان مهم‌ترین دارایی هر شخص و بابک حمیدیان هم پس از مدت‌ها بازی متفاوت و درستی را در نقش روحانی فیلم ارائه می‌دهد. قهرمانی تنها که حتی همسرش هم تا آخر مسیر با او نیست. اما فیلم با وجود قرار گرفتن در میان آثار قابل تامل جشنواره برای مخاطب عام هم جذاب خواهد بود؟

اولین تیزر فیلم «درخت گردو»

 اولین تیزر رسمی از فیلم «درخت گردو» منتشر شد. این فیلم که به حادثه بمباران شیمیایی در سردشت می‌پردازد با بازی پیمان معادی و مهران مدیری در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر اکران خواهد شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: شاید وقتش باشه که همه از این داستان باخبر بشن؛ داستانی که از کنار  درخت […]

۱۳ بهمن ۱۳۹۸