دسته بندی برای "یادداشت های تلگرامی"

120 خبر

نگاهی به «کاهن معبد جینجا»، اثر جدید وحید یامین‌پور

ژاپنی که نمی‌شناختم!

از سوی دیگر، برخلاف روایت‌های عمومی از ژاپن، یامین‌پور تلاش کرده تا به جای نگاه به عنوان یک گردشگر، از زاویه‌ی یک شهروند ژاپنی به تحولات و رویدادهای این کشور نگاه کند؛ یعنی در رویارویی با هر اتفاقی در این سفر، تلاش می‌کند تا از منظر یک ژاپنی به تحلیل آن بپردازد. این مسیر در مراسم سالگرد حمله اتمی، چرخ زدن شبانه در کوچه‌ها و حتی مشاهده‌ی یک مکان غیراخلاقی، از سوی نویسنده اجرا می‌شود و همین مساله، «کاهن معبد جینجا» را تبدیل به یک سفرنامه‌ غیرمتعارف کرده است.

۲۱ دی ۱۳۹۹
نگاهی به کتاب «دیوار ۱۳۵۸» اثر امیرحسین قاضی

دیوار تخیل

“دیوار ۱۳۵۸” خوب نوشته شده، گیرا و روان است و مخاطب می‌خواهد سر از راز آن در بیاورد؛ اما پرداخت داستان در برابر موضوع کم آورده و پایان‌بندی، آن چیزی نیست که انتظارات مخاطب را برآورده کند.

۱۴ دی ۱۳۹۹
قورباغه
نگاهی به ساخته‌ی جدید هومن سیدی

قورباغه‌ی ‌ناقص‌الخلقه

نود درصد قسمت دوم قورباغه از اساس اشتباه است؛ اضافه است و بی‌معنی. فکر کنید برای دادن یک خط بک‌گراند به شخصیت محمدزاده قرار است نیم ساعت، داستان یکی از نوچه‌هایش را ببینیم که پنج دقیقه‌اش مربوط به کارکتر اصلی ماست. به صد و یک روش بهتر می‌شد بدون اضافه گویی همین اطلاعات بدردنخور و غیر منطقی را تحویل مخاطب داد. ‌

۱۰ دی ۱۳۹۹
نگاهی به فیلم «تِنت» ساخته کریستوفر نولان

«هیاهو بر سر هیچ»

جواد کتابی ‏«Tenet» کریستوفر نولان را باید روی پرده دید. اثری خوش ساخت که البته ۲۰۰ میلیون دلار هم هزینه روی دست سازندگانش گذاشته است. «Tenet» اما فقط خوش ساخت است؛ شاید بتوان آن را ادای دین نولان به مجموعه‌ی مورد علاقه‌اش جیمز باند دانست. فیلم‌های جیمزباندی از اساس قصه‌محور نیستند؛ حادثه محورند. شخصی مامور […]

۹ دی ۱۳۹۹
نگاهی به انیمیشن

دستاورد منحصربفرد دیزنی

محمدحسین آشنا «روح» را به جرأت می‌توانم یکی از معناگراترین فیلم‌های عامه‌پسندی که تا کنون دیده‌ام بنامم. الهیات و هستی‌شناسی فیلم به شدت غافلگیرکننده است. کمپانی دیزنی با تولید آثاری همچون «درون و بیرون»، «کوکو» و حالا «روح» نشان می‌دهد که درباره قابلیت‌های منحصر بفرد بیانی «انیمیشن» به یک دستاورد بزرگ رسیده است. اقتضائات و […]

نگاهی به مینی‌سریال "خانم آمریکا"

” خانم آمریکا “، تلاشی از جنس هالیوود برای یکپارچگی زنان

سمانه صالح طبری مینی‌سریال ” خانم آمریکا ” و اصطلاحا ” خانم آمریکایی “به کارگردانی رایان فلک و آنا بودن، درباره کشمش‌های سیاسی زنان در طول تاریخ برای به تصویب رساندن متمم حقوق برابر است و به معرفی دو طیف تاثیرگذار بر این متمم ( محافظه‌کار به رهبری فیلیس شلفلی و فمینیست‌) می‌پردازد، که در […]

۶ دی ۱۳۹۹
نگاهی به مینی سریال «گامبی وزیر»

روایتی از تنهایی، نبوغ، فروپاشی و افتخار

شخصیت «بت» نمادی است از توان صعود در نظام اجتماعی در عصر طلایی دهه ۶۰ آمریکا به مدد توان فردی و هوش شخصی به رغم تمام محدودیت‌ها و مشکلات که در هالیوود بدل به فرمولی اثرگذار، موثر و تکرار پذیر شده است.

۱۴ آذر ۱۳۹۹
نگاهی به فیلم دوزیست

انبوه سازان!

علی جعفرآبادی «دوزیست» تصویر کاملی از آسیب‌های «سری‌کاری» و تولید انبوه در سینما، و ماحصل کار فیلمسازی است که انگار ذات و ماهیت «فیلم ساختن» برایش از «چه» ساختن و «چرا» ساختن مهمتر است. برزو نیک‌نژاد یکی از فیلمسازانی است که در سالهای اخیر به «سری کاری» افتاده و در کوچ مدام از سینما به […]

۱۷ بهمن ۱۳۹۸
نگاهی به فیلم روز صفر

قهرمان مردم

ملکان در انتخاب موضوع هم باهوش است. او در «روز صفر» هم مثل «ویلایی‌ها» و «تنگه‌ی ابوقریب» و «غلامرضا تختی» به سراغ موضوعی رفته که بیشترین وفاق عمومی درباره‌ی آن وجود دارد و اصل آن چندان مورد مناقشه‌های جناحی و سیاسی نیست. شاید عدم حضور نشانه‌های دین‌دارانه در شخصیت قهرمان داستان او و سکانس کاریکاتوری مصاحبه‌ی جوانک مسئول هم در راستای همین هوشمندی او باشد؛ اما هر چه هست، «روز صفر» فیلمی است که می‌توان آن را به همه‌ی مخاطبان ایرانی پیشنهاد داد و مطمئن بود که آن‌ها پس از دیدن فیلم، حس خوبی به کشور خود خواهند داشت.

۱۵ بهمن ۱۳۹۸
نگاهی به فیلم #شنای_پروانه

فیلمفارسی فحش نیست!

علی جعفرآبادی از همان زمانی که محمد کارت با فیلم «بچه خور» در جشنوراه فیلم کوتاه تهران حاضر شد و از مهمترین فیلم آن سالِ سینمای جوان رونمایی کرد، ردپای عشق او به سینما و اینکه جز عطش برای قصه گفتن، بهانه‌ی دیگری مسیرش را به سمت سینما کج نکرده، قابل تشخیص و ردیابی بود. […]

۱۴ بهمن ۱۳۹۸
نگاهی به فیلم شنای پروانه

اوباش خیر ندارند

نسبی گرایی اخلاقی، مواجهه غیرواقعی، غیرکارکردی و کاریکاتوری با قانون، امنیت و نظم اجتماعی، در «شنای پروانه» نقد می شوند و‌مخاطب با شنیدن این پیام از نقش رستگار شده فیلم، تیتراژ را به تماشا می نشیند: سرنوشت هرکی دست خودشه!

نگاهی به قصیده گاو سفید ساخته‌ی بهتاش صناعی‌ها

تنوع در آثار ضد قصاص با عقب راندن خطوط قرمز

البته بهتاش صناعی ها هم مانند بسیاری از کارگردان هایی که فیلم هایی درباره قصاص ساخته اند٫ می خواهد این حکم شرعی را نقد کند و زیر سوال ببرد. این بار سوژه فیلم یک قاضی است که حکم اعدام را به اشتباه صادر می کند و پس از اجرای حکم مشخص می شود که فرد اعدامی قاتل نبوده. حالا قاضی برای جبران مافات، به خانواده اعدامی کمک می کند.

۱۳ بهمن ۱۳۹۸
نگاهی به سه کام حبس ساخته ی سامان سالور

به خاطر مردم ساخت فیلم‌های تلخ و بی‌فایده را تحریم کنید

محمدرضا تاجداری سامان سالور – کارگردان سه کام حبس- در نشست خبری آخرین ساخته اش گفت: «ای کاش کسانی که مسئولیتی در کشور دارند یا میتوانند کاری در این جامعه انجام دهند بعد از دیدن این فیلم تغییری در جامعه ایجاد کنند. ما اگر بتوانیم یک نفر را هم از کسانی که می‌خواهند یک شبه […]

یادداشت مدیر انتشارات امیرکبیر خطاب به وزیرارشاد

ناشران چقدر باید از ممیزی‌های سلیقه‌ای و شکمی آثار در وزارت ارشاد ضربه بخورند؟

اما باید بگویم: «بررسِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیِ جمهوریِ اسلامیِ ایران» غلط زیادی می‌کند که جمهوری اسلامی در بین معیارهایش نباشد. البته مدیر بالادستی او و کسی هم که او را بر این کار گماشته، اگر می‌داند و به این موضوع آگاه است، غلط زیادی کرده که چنین کار خطیری را به چنین دون‌مایگانی سپرده است. اگر هم نمی‌داند، باز هم باید توبیخ شود که چگونه، بدون شناخت چنین افرادی، کار را به آن‌ها سپرده است.

۱۳ آذر ۱۳۹۸
واکنش کارن همایونفر به بیانیه اعتراضی سلبریتی ها موسوم به آبان 98

شما که پاسپورتت آماده‌ است برو / الحمدلله مسائل مالیاتی حل شد و بده بستان و زور‌آزمایی فرهنگ و قدرت به سرانجام رسید

 «کارن همایونفر» آهنگساز برجسته کشور که ۳ سیمرغ بلورین جشنواره فجر و ۵ تندیس زرین جشن سینمای ایران را در کارنامه دارد، نسبت به امضای بیانیه اعتراضی «صدای  آبان ۹۶» توسط برخی هنرمندان واکنش نشان داد و  در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «۱ ــ ابتدا از تمام همکاران سینمایی و موسیقی‌ام عذرخواهی می‌کنم. عکس هم تزئینی […]

۱۱ آذر ۱۳۹۸