دسته بندی برای "یادداشت های تلگرامی"

120 خبر

لطفا در فیلم‌های ملی بازی نکنید!

رضا کردلو نه این جشنواره، که چند جشنواره اخیر ثابت کرده است بازی کردن در فیلم‌های مردم پسند و ملی عواقب سختی دارد. بایکوت، کنار گذاشته شدن و مورد تخریب قرار گرفتن از سوی جریانی خاص. بازیگران زیادی شاهد این مدعا هستند، اما گاهی اوقات یک بازیگر آن قدر می‌درخشد که نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. حتی […]

۲۲ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم تنگه ابوقریب ساخته بهرام توکلی

ابوقریب یک عاشقانه

رضا کردلو سینمای جنگ سینمای غریبی است. آنقدر که در نمایش دفاع، موقعیت جعرافیایی آن گاهی ما را از موقعیت تاریخی غافل می‌کند. جبهه، خاکریز، دوکوهه، ابوقریب و … همه موقعیت‌های مکانی‌اند. تعریف جنگ در موقعیت‌های جغرافیایی و بی‌توجهی به تاریخ وقوع آن، نکته‌ای است که در آسیب‌شناسی سینمای دفاع‌مقدس قابل توجه است. این مساله […]

۱۹ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی

خشم و هیاهو

محمد حسین رحیمی مغزهای کوچک زنگ زده کامل‌ترین فیلم هومن سیدی است. حالا هر آنچه او در سینما دوست دارد و در فیلم‌های قبلی‌، نتیجه‌ای آشفته و بی‌انسجام پیدا می‌کردند، مثل قطعات پازلی منظم، در جای درست و دقیق خود قرار گرفته‌اند: آدم‌هایی که در آفریقا و سیزده دوستشان داشت، با چاشنی اغراق بیشتری در […]

۱۸ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم عرق سرد سهیل بیرقی

سینمای اینستاگرامی

رضا کردلو «عرق سرد» به بهانه‌ی نمونه‌ای خاص و تقریبا استثنایی یک قانون کلی را به چالش کشیده است. فیلم سهیل بیرقی در فرآیند ایجاد این چالش، کنایه‌های سیاسی و اجتماعی کم ندارد. اساسا گویی کنایه‌های سیاسی اولویت بالاتری نسبت به پرداختن به نقد اجتماعی داشته‌اند، آنهم در سطحی کاملا کلیشه و دمده شده. «افروز»( […]

نگاهی به فیلم «امپراتور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی

سینمای زیادی استراتژیک!

هفت راه- امیر ابیلی «سینما»، برای بسیاری از سینماگران ایران- روشنفکر و انقلابی- اساسا غلط جا افتاده است. آن‌ها «سینما» را «ابزاری» برای ارسال «پیام» می‌دانند و وسیله این ارسال پیام را هم «نماد». اما سینما «زبانی»‌ست برای «داستانگویی»، برای «روایت» و هر پیام و داستانی خارج از جهانِ داستان غلط است و آسیب‌زا و […]

نگاهی به فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا

خط خنجر «ابوطلحه بلژیکی» بر گلوی «حاج موسی»!

نیما حامی حاتمی کیا در «به وقت شام» دو گروه داعشی را به تصویر می کشد: مجاهدین و تبلیغات‌چی‌ها. جهادی‌ها قمه‌کش و تفنگ به دستند و تبلیغاتی‌ها هفت‌تیرکش و دوربین به دست. مهم ترین تبلیغات‌چی فیلم یک اروپایی به نام ابوطلحه بلژیکی است که وظیفه دارد از جنایات داعش حماسه بسازد و ضعف ایرانی‌ها و […]

۱۷ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم چهارراه استانبول ساخته مصطفی کیایی

جسارت رفتن در دل آتش

هفت راه- قاسم اکبری پرداختن به حوادثی از جنس آتش سوزی ساختمان پلاسکو جسارتی می خواهد که کمتر در سینمای این روزهای ما یافت می شود. مصطفی کیایی اما این جسارت را داشت و این بار هم کارهای عجیب و غریب شخصیت های فیلم اش را با واقعه ی پلاسکو گره می زند تا هم […]

رستگاری در دل خون

امیر ابیلی «ماجرای نیمروز» با آنکه فیلم دوم کارگردان جوان‌ش بود اما به چنان پختگی تکنیکی رسیده بود و پس از نمایش آنقدر مورد تحسین و تشویق قرار گرفت که تصور تکرار دوباره آن موفقیت و رسیدن به آن درجه از استاندارهای سینمایی-در چارچوب سینمای ایران- برای مهدویان، برای هر مخاطبی کمی از دور از […]

نگاهی به فیلم چهارراه استانبول ساخته ی مصطفی کیایی

یک پلاسکو و یک کارگردان سرحال

مهدی شیخ صراف «چهارراه استانبول» یک کارگردان سرحال دارد که به فاصله یکسال از یک رویداد مهم و تلخ اجتماعی، فیلم سینمایی مربوط به آن رویداد را ساخته است. یک فیلم خوش ریتم سرحال پر از تعلیق و غافلگیری. مصطفی کیایی تا همینجا گل برتری را زده و یک موفقیت برای سینمای ایران رقم زده […]

نقدی بر فیلم لاتاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان

دوره‌ات نگذشته “مربی”!

محمدرضا باقری «فقـــــــر و فحشــــا»ی ده‌نمکی اولین اثری بود که خواب از سر مردم پراند و حرفی را که خیلی‌ها درگوشی و با شاید و اما به هم می‌زدند، عیان گفت: « گروهی از دختران ایرانی برای کسب درآمد از طریق فحشا به دبی می‌روند.» حالا ۱۴ سال از فاش حرف‌های مگو گذشته و محمدحسین […]

چقدر جایتان خالی است آقای افخمی!

مهدی آذرپندار بیایید یک لحظه فرض کنید امسال هم یک «اکبر نبوی» در میان داوران جشنواره فجر هست که فکر می‌کند مثلا فیلم «زیر سقف دودی» از «ماجرای نیمروز» فیلم بهتری است؛ چون دومی فیلمی در تطهیر منافقین است! و اتفاقا او قدرت اقناع جمع را هم دارد! یا بیایید فکر کنید که امسال هم […]

۱۶ بهمن ۱۳۹۶
نقدی بر فیلم بمب یک عاشقانه به کارگردانی پیمان معادی

بمب؛ یک اعتراف

مهدی آذرپندار باید اعتراف کرد بزرگترین دستاورد بمب، نه هجو شعار مرگ بر آمریکا و فضای مدارس در دهه شصت است و نه روایت کم لکنت و مخاطب‌پسند یک قصه عاشقانه به سبک ایتالیایی به لطف فیلمبرداری جادویی کلاری. در عوض، «بمب» خواسته یا ناخواسته حاوی این پیام است که شبه‌روشنفکران وطنی حتی از نوع […]

اگر «شعله‌ور» را بقیه میساختند

اهمیت آیفون تصویری وسط دریا

طنز- محمدرضا شهبازی اگر شعله‌ور را کیمیایی می‌ساخت مردِ شخصیت اصلی فیلم وقتی می‌فهمد که یکی از غواص‌ها دوست دوران مدرسه او است سعی می‌کند با همراه شدن با وی، او را کمک کند. اما او یک روز می‌بیند که یکی کنار خیابان به «وحیده»(زن سیستانی) تکه ناموسی می‌اندازد. او در دفاع از وحیده وارد […]

۱۵ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم جاده قدیم ساخته ی منیژه حکمت

اعدام، فرار یا تجاوز… انتخاب با شماست!

محمدصادق باطنی داستان فیلم راجع به خسرو و پریساست. زوج جوانی که روابطشان در دوران عقد منجر به بارداری پریسا شده و اعضای خانواده به صرافت افتاده اند تا هرچه سریعتر مراسم عروسی شان را برگزار کنند. اما نه! مثل اینکه داستان اصلی فیلم راجع به روابط عاشقانه زن و شوهری میانسال است که از […]

لاتاری شیرینی غیرت را به یادمان می‌آورد

محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان در اینستاگرامش پیرامون فیلم سینمایی لاتاری آخرین ساخته محمدحسین مهدویان نوشت: فیلم سینمایی لاتاری یکی از معدود فیلم‌هایی است که قصه‌ای تکان‌دهنده از طبقات فرودست جامعه امروز ایران را روایت می‌کند. مستضعفانی که بیش از همه طبقات دیگر باید برای بقا تلاش کنند اما در بزنگاه‌های حیات اجتماعی، […]

۱۴ بهمن ۱۳۹۶