۴۲۵ میلیارد تومان فروش؛ کارنامه نمایشگاه کتاب تا روز دهم

رمضانی در نشست خبری مطرح کرد؛

قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نشست خبری با خبرنگاران گفت این رویداد تا پایان روز نهم، ۴۲۵ میلیارد تومان کتاب در بخش مجازی و حضوری به فروش رفته است.

نشست خبری علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ظهر امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست و محمد خلج مدیر کمیته مالی نیز در این نشست خبری حضور داشتند.

رمضانی در ابتدای این نشست گفت: امروز ۴۴ نشست در سراهای هشت گانه شبستان اصلی مصلی برگزار شد که در آن ۱۰۰ ناشر، نویسنده و اهل قلم به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند. در مجموع تا پایان نهمین روز ۳۴۰ نشست برای سنین و اقشار مختلف برگزار شد.

وی افزود: در نظرسنجی‌ها مخاطبان در پاسخ به این سوال که در طول سال کتاب‌های شأن را از چه راهی تأمین می‌کنند؟ اعلام کردند ۶۰ درصد از طریق حضوری و مجازی، ۴۶ درصد از کتابفروشی ها، ۴۲ درصد فروشگاه‌های مجازی کتاب‌های مد نظر خود را تأمین می‌کنند.

قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: اختصاص بن خرید به دانشجویان، شور و هیجان نمایشگاه کتاب و همچنین غرفه فلسطین از جمله نقاط قوت نهمین روز از نمایشگاه کتاب بوده است. همچنین برگزاری نمایشگاه در آخر ماه و توان کم خرید، ازدحام در سالن‌ها و ترافیک در مسیر دسترسی از جمله نقاط ضعف اعلام شده توسط مخاطبان بوده است.

وی افزود: در نظرسنجی دیگری از مردم سوال شده است که نمایشگاه کتاب شما را یاد چه می‌اندازد؟ مخاطبان در پاسخ به این سوال از عبارت‌هایی از جمله خانه، باغ، بوستان فراغت و تفریح، دنیای کتاب و جهان استفاده کردند.

سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه مخاطبان در نهمین روز نمره ۷۴ را به نمایشگاه کتاب دادند گفت: در در بخش حضوری ۲۷۹ میلیارد تومان فروش داشته‌ایم، که ۱۹۴ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۸۵ میلیارد تومان به مبادی غیر رسمی اختصاص دارد. در بخش مجازی نیز ۱۴۶ میلیارد تومان فروش داشتیم که از این مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان مربوط به ناشران و ۳۸ میلیارد تومان مربوط به کتابفروشان بود. در مجموع ۴۲۵ میلیارد تومان در بخش مجازی و حضوری تا پایان روز نهم داشته‌ایم. همچنین ۸۷۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی به فروش رسیده که در ۴۷۵ هزار بسته ساماندهی شده است.

به گفته رمضانی هیئت رسیدگی به تخلفات در روزگذشته هفت رأی صادر کردند که درباره تخلفاتی از جمله عدم رعایت ضوابط پوشش، فروش کتب سایر ناشران، عرضه کالای غیر مرتبط در غرفه‌ها بوده است. توبیخ، تعهد، تعطیلی غرفه و پنل مجازی از جمله احکام صادر برای این تخلفات بود همچنین یک ناشر محکوم به کاهش متراژ غرفه در سال آینده شد.

تحویل ۳۸۰ هزار بسته

محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در ادامه این نشست گفت: سعی می‌کنیم برای عرضه‌کننده و درخواست کننده کتاب که به نمایشگاه فیزیکی دسترسی ندارند، خدمات ارائه بدهیم. پایگاه‌های پست در ۱۰۰ نقطه از سراسر کشور مشغول جمع‌آوری بسته‌های ناشران و کتاب‌فروشان هستند، در تهران ۲۹۰ هزار بسته، قم ۷۵ هزار بسته و خراسان رضوی ۴۰ هزار کتاب از طریق عرضه کنندگان کتاب به سازمان پست تحویل داده شد. در استان تهران ۱۵۰ هزار، در اصفهان ۴۰ هزار، در خراسان ۳۹ هزار مرسوله و در مجموع ۴۹۵ هزار مرسوله پستی ثبت سفارش شده که بیش از ۵۵۰ هزار جلد کتاب است؛ از این تعداد ۳۸۰ هزار بسته تحویل و ۱۷۰ هزار بسته ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین ۲.۴۱ روز عملکرد قابل قبولی برای ارسال است، افزود: از دستگاه‌های سورتینگ در شرکت پست برای تجزیه، توزیع و انتقال بسته‌ها به مناطق مختلف استفاده کردیم،

مدیر کمیته مالی نمایشگاه نیز با اشاره به اینکه هزار و ۸۰۰ دستگاه کارت‌خوان در نمایشگاه کتاب در حال فعالیت است، گفت: در بخش مالی ۱۰۰ کارمند فعال هستند. همچنین تا پایان نهمین روز ۸۰۰ هزار تراکنش مالی انجام شده است .۱۶۵ هزار دانشجو و ۲۰ هزار از اساتید نیز برای استفاده از بن اعتباری خرید ثبت نام کرده‌اند و مرحله سوم پرداخت وجه ناشران انجام خواهد شد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا