طرح شورانگیز وزیر مختومه شد!/ آخر و عاقبت آشنا نبودن با واقعیتهای بازار نشر در ایران

مجله فرهنگی هفت راه-گروه کتاب: ممیزی یکی از اولین موضوعاتی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم به آن ورود کرد. علی جنتی همراه با سایر مدیران فرهنگی دولت از همان روزهای ابتدایی به پررنگ کردن این موضوع و ضریب دادن به آن اقدام نمود و در یکی از سخنانش ایده «واگذاری ممیزی به ناشران» را مطرح ساخت.

علی جنتی در یکی از سخنانش با شور و هیجان از این موضوع یاد کرد و این ایده را مطرح ساخت. کار تا جایی پیش رفت که حتی کمی بعد زمانی هم برای اجرای آن مطرح شد.

اما از همان روزهای ابتدایی مطرح شدن این طرح، فعاللان حوزه نشر معتقد بودند که چنین چیزی ممکن نیست. آنها ارائه این طرح را نشانه ناآشنا بودن وزیر با واقعیات بازار نشر می‌دانستند و معتقد بودند که وضعیت نشر در کشور به گونه‌ای است که حتی ناشران مخالف ممیزی هم زیر بار این طرح نخواهند رفت.

حالا حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در گفتگوی اخیر خود با ایلنا بر این امر صحه گذاشته است. او گفت: در ابتدای دولت یازدهم ایده‌ای وجود داشت که ممیزی را به ناشران بسپاریم چون هم آنان به قانون ممیزی واقفند و هم مسئولیتی نسبت به نویسنده و مترجم دارند و با توجه به این مسئولیت و وظیفه دولت تصمیم گرفت که ممیزی را به آنان واگذار کند اما ناشرین محترم از این موضوع استقبال نکردند. ناشران باید بپذیرند و تعهد بدهند که نظارت کیفی روی کتاب‌ها داشته باشند و نقش وزارتی را دنبال کنند. ناشران معتقد بودند که اگر زیربار این موضوع برویم و کتابی را منتشر کنیم اگر نتواند مجوز توزیع بگیرد متضرر می‌شویم.

این سخنان نوش آبادی ثابت می‌کند که طرح شورانگیز و هیجان‌آور وزیر ارشاد طرحی ناپخته و از روی بی‌اطلاعای با شرایط خاص نشر کتاب در ایران بوده و حال بعد از مدتها کش و قوس به بایگانی سپرده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا