مرثیه‌ای بر هندسه کاریکاتوری رسانه‌های انقلابی

مجله فرهنگی هفت راه-محمدصادق علیزاده: پیشانی رسانه‌هایِ متمایل به منظومه معرفتی انقلاب اسلامی، سیاست است و امر سیاسی. سیاست و امر سیاسی جولان می‌دهد در ویترین این رسانه‌ها. کم پیش می‌آید که نویسنده یا سینماگر با چهره‌ای فرهنگی تیترِ یک این دسته از رسانه‌ها شود. تا دلتان بخواهد اما سیاست و امور بین‌الملل حقنه می‌شوند در تیتر و صفحه اول‌شان. در مقابل اما پیشانیِ رسانه‌هایی که قرائتی لیبرال از جمهوری اسلامی دارند، سبک زندگی است و فرهنگ و اجتماعیات! فلان روزنامه طیف مقابل – دقت کنید، روزنامه نه حتی سرویس تخصصی یک خبرگزاریِ مطرح – برای خشک شدن دریاچه هامون یا گرد و غبار خوزستان یا آتش گرفتن جنگل‎های شمال، خبرنگارِ اعزامی می‌فرستد و گزارش از متن منطقه و سراغ مسئولان استان و حتی کشور رفتن و در ادامه یک صفحه مهم را در اختیارشان قرار دادن.

شاید چیز عجیبی هم نباشد که گهگاه ببینیم گرد و غبار غرب کشور یا خشکی زاینده‌رود یا کارگردان و نویسنده مطرح هم‌طیف‌شان در تیتر و صفحه اول جا خوش کند. این امر در بدو امر اصالت دادن است به فرهنگ و اجتماعیات و اینکه اینها خود، اهمیت و ضرورت و اصالت دارند فارغ از امر سیاسی. در رسانه‌های این سو اما فرهنگ و اجتماعیات حکم ویترینی را دارند که صرفا باید باشند برای افزایش آپشن‌ها و حفظ کلاسِ رسانه‌ای. نگاه به سرویس‌های خبری و رسانه‌ای نه عرضی – که فی‌المثل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در کنار هم باشند – که طولی است و در ابتدای این سلسه هم سیاست است که در صدر نشسته و عزیز کرده محسوب می‌شود.

نگارنده قصد بی‌انصافی ندارد که همه رسانه‌های گفتمان انقلاب مبتلا به این آفت هستند، ایضا ادعای آن را هم ندارد که فرهنگ و اجتماعیات به محور عالم خلقت‌اند و سایر امور، زائده‌هایی روییده بر این محور که چنین نگاهی در عالم رسانه، نگاهی معوّج و ناقص و بیمار است و محکوم به شکست اما حداقل این انتظار و توقع هست که به فرهنگ و اجتماعیات اصالت داده شود، همان‌قدر که به سیاست و امر سیاسی اصالت داده می‌شود. همان‌قدر که به سیاست و امر سیاسی و رویداد سیاسی توجه داده می‌شود. همان‌قدر که در اعزام خبرنگار و جذب نیرو و امثالهم به سیاست و امر سیاسی اولویت داده می‌شود. هندسه چنین نظام رسانه‌ای قدری کاریکاتوری است و عامل برهم زننده این نظم طبیعی، توجه و اولویت بیش از حد به سیاست است و امر سیاسی!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ببحشید برادر! در رسانه های ظاهرا مومن شما چند درصد هنرمندان رفت و آمد دارند ? شما فضای سایبر را حداقل در اختیار دارید. اما چند نیروی کار کشته فرهنگی – رسانه ای دارید ؟چند تا یادداشت مشت در همین سایت هفت راه منتشر شده که خواندنی باشد . اصلا خواندنی نیست . نوع نگارش شما اصلا خیلی اهن و تولوپی است . تورود خدا مرد باشید و بیخیال حوزه فرهنگ شوید. مثلا جناح شما عشق ایران برگر ،روباه و رخ دیوانه هستید یه گفتگوی سینمایی مشتی چاپ کنید . رسانه های شما شده نوشته شده یادداشت هفتگی فلانی و فلانی . اصلا این دوستان کی هستند . چقدر سابق مطبوعاتی دارند . میشه بیخیال شید. بگذارید فرهنگ در صفحات آنان که لیبرال هستند هوایی تازه کند .

  2. ببحشید برادر! در رسانه های ظاهرا مومن شما چند درصد هنرمندان رفت و آمد دارند ? شما فضای سایبر را حداقل در اختیار دارید. اما چند نیروی کار کشته فرهنگی – رسانه ای دارید ؟چند تا یادداشت مشت در همین سایت هفت راه منتشر شده که خواندنی باشد . اصلا خواندنی نیست . نوع نگارش شما اصلا خیلی اهن و تولوپی است . تورود خدا مرد باشید و بیخیال حوزه فرهنگ شوید. مثلا جناح شما عشق ایران برگر ،روباه و رخ دیوانه هستید یه گفتگوی سینمایی مشتی چاپ کنید . رسانه های شما شده نوشته شده یادداشت هفتگی فلانی و فلانی . اصلا این دوستان کی هستند . چقدر سابق مطبوعاتی دارند . میشه بیخیال شید. بگذارید فرهنگ در صفحات آنان که لیبرال هستند هوایی تازه کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا