جمعیت و فرزندآوری؛ یکی از محورهای اصلی سریال پشت پرده

سریال «پشت پرده» در ۲۸ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای به صورت کمدی موقعیت تولید شده و قرار است شنبه تا چهارشنبه از شبکه ۲ سیما ساعت ۲۱:۱۵ به روی آنتن برود.

مجموعه «پشت پرده» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی و تهیه‌کنندگی مصطفی رضوانی از شنبه روانه آنتن شبکه دو سیما شده است.

این سریال که با حضور هنرمندان یزد و تهران تولید شده است، به مسائل اجتماعی از جمله فرزندآوری می‌پردازد و از این رهگذر مخاطب را با سبک زندگی مردم استان یزد آشنا می‌کند.

رضا شفیعی‌جم، میرطاهر مظلومی، حسین سلیمانی، مریم کاویانی، آزیتا ترکاشوند و حدیثه تهرانی از جمله بازیگران این سریال هستند.

سریال «پشت پرده» که آداب و رسوم، فرهنگ و هویت خانواده‌های یزدی را به تصویر می‌کشد، در مرکز هنری رسانه‌ای نهضت و با همکاری استانداری و صدا و سیمای استان یزد تولید شده است.

سریال در ۲۸ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای به صورت کمدی موقعیت تولید شده و قرار است شنبه تا چهارشنبه از شبکه ۲ سیما ساعت ۲۱:۱۵ به روی آنتن برود.

 

سریال پشت پرده

محمد رضا حاجی غلامی مصاحبه کارگردان سریال پشت پرده درباره ساخت این سریال گفت:همانطور که مشخص است در یک کمدی موقعیت فضا و لوکیشن مبتنی بر موقعیتی است که ایجاد می‌شود و در فضای معدود و بیشتر حول محور شخصیت‌ها و کاراکتر‌های ثابت با ویژگی‌های خاص شکل می‌گیرد و طنز کلامی در اولویت است؛ لذا سریال پشت پرده با این الگو تولید شده و با سریال‌های دیگر تلویزیون متفاوت است. این مدل سریال‌ها سریا‌های کم هزینه‌تر و در فضای محدود‌تر هستند.

وی ادامه داد: در بحث انتخاب لوکیشن در ابتدای ساکن «کمدی موقعیت» یا «سیت‌کام» در دکور تولید می‌شود یا در لوکیشن‌های ثابت و محدود؛ دوستان در گروه تولید محتوا دوست داشتند که اگر کار به شهرستان برود و با حالت بومی تولید شود، می‌تواند یک برگ برنده باشد. زمانی که با بنده مطرح شد از آن‌جایی که خودم یزدی هستم و علاقه زیادی به تولید اثر در موقعیت و با لهجه شیرین شهر خودم یعنی یزد دارم، موافقت خودم را اعلام و علاقه به کار در این اثر داشتم.

سریال پشت پرده

حاجی غلامی توضیح داد:زمانی که فرصت فراهم بود با اینکه سختی بیشتری را متحمل می‌شدیم و می‌دانستیم که رفتن به شهرستان  یک مقدار کار را برای ما سخت‌تر می‌کند، بالاخره یزد را انتخاب کردیم. شهر یزد با ظرفیت فرهنگی، معماری و سبک زندگی متفاوت و با داشتن مردمانی با لهجه شیرین و جذاب عموما مورد استقبال مردم در رسانه ملی قرار می‌گیرد.

وی افزود:این ویژگی‌ها کمک کرد تا به این نتیجه برسیم که اگر کار به یزد برود می‌تواند به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند و البته به این نکته توجه کرد که شناخت درستی از ظرفیت‌های فرهنگی و لهجه مردم یزد داشته باشیم. با توجه به اینکه خودم یزدی بودم، احتمالا شرایط راحت‌تر پیش می‌رفت.

این کارگردان عنوان کرد:زمانی که شما کاری را به سمت بومی سازی می‌برید، اتفاقی که می‌افتد این است که یا باید عموما سریال با فضای بازیگران بومی و محلی باشد یا اینکه یک جمع بازیگران تهرانی با یک داستانی از فضای بیرون به داخل آن شهر می‌روند. ما در این سریال یک تجربه جدیدی را کار کردیم و در این سریال نیمی از کاراکتر‌های یزدی و نیم دیگر از تهران هستند.

سریال پشت پرده

حاجی غلامی درباره قصه این سریال گفت:یک خانواده تهرانی که مهمان شهر یزد شده است با یک توفیق اجباری و اتفاق خاص مهمان یک خانواده یزدی شده‌اند که باید با هم زندگی کنند و در این مسیر با چالش‌هایی روبرو می‌شوند. در این روشی که انتخاب کردیم، تمرکز روی یک گزینه نیست و هر دو به عنوان بال‌های یک پرنده برای پیش برد سریال کمک می‌کنند.

وی ادامه داد:سریال پشت پرده بر ۳ محور اصلی تمرکز دارد. ضلع اول در حوزه سبک زندگی با حریم و حرمت خانواده این که در حوزه سبک زندگی موضوعات مختلف را دنبال می‌کند. سبک زندگی تهرانی و یزد در نسل‌های مختلف را دنبال می‌کند.

این کارگردان توضیح داد:ضلع بعدی مسئله جمعیت و فرزندآوری است؛ بالاخره این خانواده تهرانی به بهانه اینکه عروسشان بچه‌دار شود و با توجه به اینکه یزد قطب درمان ناباروری ایران است به یزد سفر کردند تا از این موضوع بهره‌مند شوند. این بهانه دست ما را باز کرده تا در حوزه جمعیت و فرزندآوری هم به نکات درخشانی اشاره داشته باشیم.ضلع سوم با توجه به اینکه پدر خانواده یزدی معلم است به دغدغه معلمان و مشکلات آنها و شان و منزلت قشر معلمین می‌پردازیم و تلاش کردیم داستان سریال را با این سه ضلع پیش ببریم. به هر حال در داخل این مثل محتوایی به مسائل و مشکلات روز با محوریت جمعیت و فرزندآوری می‌پردازیم.

سریال پشت پرده

وی گفت:حقیقتا به این علت به عبارت “کمدی موقعیت” تاکید میکنم، زیرا این عدم درک و شناخت کمدی موقعیت گا‌ها توقعی را از این تولیدات ایجاد میکند که باید از سریال‌های کمدی درچه یک تلویزیونی انتظار داشت؛ در صورتی که کمدی موقعیت اینچنین نیست و به اندازه خودش در مکان و مقیاس کوچک و محدود و کم هزینه با تمرکز بر کاراکتر‌ها پیش می‌روند.ما در این اثر بین سریال و کمدی موقعیت قرار می‌گیریم چرا که با توجه به اینکه فضای بومی را در کمدی موقعیت کمتر تجربه کرده بودیم و بیشتر در فضای آپارتمانی تجربه داشتیم. شاید در فضای بومی یزد کمی مجبور بودیم به لایه‌های دیگر از فضا توجه و بهره‌مند شویم.

حاجی غلامی بیان کرد: اولین نکته از ایجاد فضای گرم خانوادگی این است که شرایطی را ایجاد کنیم تا خانواده دور هم بنشینند و سریال را تماشا کنند و از یک کمدی لطیف و شیرین استفاده کنند. باید منتظر بازخورد مخاطبان باشیم و اگر خانواده یزدی ما بتواند در مقیاس ملی قرار بگیرد، من این اتفاق را یک کار ویژه می‌دانم و در ادامه می‌توانیم متن‌های قوی‌تری حول این محور ارائه کنیم.

سریال پشت پرده

این کارگردان توضیح داد: من برای بار اول در سابقه کاری خودم با مرکز هنری رسانه‌ای نهضت همکاری داشتم و از روز اول با جلسات خوبی که داشتیم یک نقشه راه خوبی تعریف شد. بنده در جلساتی که حول این سه محور اصلی برگزار شد شرکت داشتم و از همه مهمتر توجه ویژه به بحث جمعیت و فرزندآوری بودجلساتی حدودا ۸ الی ۹ ساعته حول محور فرزندآوری و جمعیت با حضور کارشناسان مطرح در این حوزه برگزار کردیم و جلسات خاص‌تر به صورت کارگاهی برای من و یکی از دوستان تیم تولید برگزار شد که تمام این اقدامات با کمک مرکز هنری رسانه‌ای نهضت رقم خورد.

حاجی غلامی خاطر نشان کرد: در پایان احساس من و دوستان تیم تولید این است که می‌شود آثار اینچنینی تولید کرد و این شرکت برای مسیر اینگونه آثار است. اگر حمایت خوبی از فضای بومی صورت بگیرد، می‌توان آثار ویژه‌ای را با حضور اقوام مختلف ایران، در سطح ملی رقم زد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا