ریاضی دان «ذهن زیبا» در سانحه رانندگی درگذشت/ نبستن کمربند ایمنی جان «جان نش» را گرفت

مجله فرهنگی هفت راه – گروه سینما: پلیس آمریکا اعلام کرد، جان فوربز نش، استاد ریاضی دانشگاه پرینستون که داستان زندگی اش موضوع فیلم «ذهن زیبا» شده بود، به همراه همسرش در یک سانحه رانندگی در نیوجرسی ترینپایک درگذشت.

جان نش 86 ساله و همسرش آلیسا نش 82 ساله که در پرینستون جانکشن زندگی می کردند، روز شنبه (2 خرداد) در یک سانحه رانندگی کشته شدند.

گروهبان گریگوری ویلیامز از پلیس ایالتی گفت جان نش به همراه همسرش سوار یک تاکسی بودند که در سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند. راننده تاکسی کنترل خودرو را از دست داد و با گارد ریل برخورد کرد.

وی گفت: «به نظر نمی آید که جان نش و همسرش کمربند ایمنی بسته بودند.»

جان نش در سال 1994 جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود کرد و یک سال پس از آن به دپارتمان ریاضیات دانشگاه پرینستون پیوست. وی این جایزه را به خاطر «تئوری بازی ها» (تصمیم گیری براساس ریاضیات) از آن خود کرد.

همچنین در سال 2001 فیلمی با عنوان «ذهن زیبا» به هنرپیشگی «راسل کرو» درباره زندگی این ریاضی دان ساخته شد.

032214_0815_1017

جان نش علاوه بر جایزه نوبل اقتصاد، در سال 1978 حائز جایزه تئوری «جان فون نویمان» و در سال 1999 حائز جایزه لروی پی استیل که از سوی انجمن ریاضی آمریکا به پژوهش ها و نوشتارهای برتر در ریاضیات اهدا می شود، شد.

جان نش در سال ۱۹۲۸ در ویرجینیای غربی متولد شد و پیش از رفتن به دانشگاه پرینستون در پیتزبورگ تجصیل کرد.

در توصیه‌نامه‌ای که برای دانشگاه داشت فقط یک جمله نوشته شده بود: “این مرد نابغه است.” او از دانشگاه هاروارد پذیرش داشت اما پرینستون با بورسیه‌ای که به او داد به او نشان داد که بیشتر قدرش را می‌داند.

او پس از انتشار چند مقاله بسیار مهم و تاثیرگذار، در سال ۱۹۵۷ با آلیسیا لارد ازدواج کرد.

در اوایل سال ۱۹۵۹ و زمانی که آلیسیا حامله بود علائم اسکیزوفرنی در جان ظاهر شد و آلیسیا مجبور شد چند بار او را در بیمارستان بستری کند.

فشار بیماری او بر زندگی آنها بجایی رسید که آلیسیا در سال ۱۹۶۲ از جان نش جدا شد.

با این حال آلیسیا او را در سال ۱۹۷۰ به خانه خود آورد و مراقبت از او را بعهده گرفت. زحمات آلیسیا و ثباتی که ایجاد شد باعث شد جان نش بتدریج راه کنار آمدن با هذیان‌های بیماری را یاد بگیرد و حتی توانست دوباره امکان تدریس پیدا کند.

جان نش به گفته خودش استفاده از داروهای آنتی سایکوتیک را هم کنار گذاشت و اینکه در فیلم ذهن زیبا او دوباره مصرف داروها را از سر می‌گیرد به این علت بوده که دست اندرکاران فیلم نگران بودند این باعث شود بیماران داروهای خود را کنار بگذارند.

روابط جان و آلیسیا از دهه هشتاد میلادی بهتر و بهتر شد و این دو در سال ۲۰۰۱، سالی که فیلم ذهن زیبا ساخته شد دوباره با هم ازدواج کردند.

اهمیت کارهای جان نش را در تکمیل نظریه بازی‌ها و تاثیر آن را بر نظریه‌های اقتصادی با کشف ساختار DNA مقایسه کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا