نامه تند مجری طرح «چ» به مدیر انجمن سینمای دفاع مقدس: در این یازده سال چه کردید؟/استعفا بدهید و خودتان را بیشتر مدیون نکنید!

مجله فرهنگی «هفت راه»- گروه سینما: روز گذشته در خبری (اینجا) از تصمیم درست مدیران جشنواره مقاومت برای صرف بودجه این جشنواره برای تولید فیلم خبر دادیم، اما ظاهرا حواشی عدم برگزاری جشنواره مقاومت همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش “هفت راه”، در اخرین اتفاق پیرامون این جشنواره امروز پژمان لشگری پور، تهیه کننده سینما و مجری طرح فیلم سینمایی «چ» در نامه ای تند در واکنش به صحبت های چند روز اخیر محمدرضا شرفالدین، مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، که در سینماپرس منتشر شد، از او خواست که از سمت خود استعفا دهد. این نامه را در زیر می خوانید:

lashkaripour-pejman

حقيقت امر اين است كه من بسيار تلاش مي‌كنم درباره خيلي از مسائل صحبت نكنم و تا آنجايي كه بشود اين روزها در صحبت كردن و اعلام موضع امساك مي‌كنم؛ اما اظهارنظر اخير مديران انجمن سينمايي دفاع مقدس به ويژه مديرعامل اين انجمن در مورد علت تعطيلي جشنواره مقاومت من را بر آن داشت كه با توجه به اينكه بحث سينماي دفاع مقدس براي ما شوخي‌بردار نيست برخي مسائل را بازگو كنم و به نظرم حق مطلب اينگونه ادا مي‌شود كه در اين زمينه كاملاً بي‌پرده صحبت كنم. بنابراين فارغ از تعارفات روزمره صحبت‌هاي من بسيار واضح و صريح خواهد بود.

متأسفانه آنقدر اين دوستان، به ويژه مديرعامل انجمن به سخنراني درباره مسائلي كه به ايشان ربطي ندارد عادت كرده‌اند؛ مثل شواليه شدن ديگران يا جايزه جشنواره كن و … كه ديگر انجام ندادن كارهاي روزمره‌ خودشان برايشان عادي شده آنقدر كه حتي از همين تعطيلي جشنواره – اگرچه به بهانه ساخته نشدن فيلم- كه قطعاً مي‌تواند يك امتياز منفي در كارنامه ايشان به عنوان متولي باشد، از همين هم استفاده مي‌كنند كه يك سخنراني انجام بدهند و حتي محتواي صحبت‌هايشان هم براي خودشان مهم نيست و در كمال تعجب مي‌گويند كه ما ايده خوب نداريم. در حالي كه همه كارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند كه ذات دفاع‌مقدس، انقلاب اسلامي و بحث مقاومت يعني موضوعاتي كه دستمايه جشنواره مقاومت است پر از داستان‌هاي ناگفته‌ است.

نكته جالب اينجاست در شرايطي كه همه ما معترضيم در عرصه مديريت فرهنگي ثبات وجود ندارد اين عزيز ما آقاي شرف‌الدين، از قضا يازده سال است كه در مسند انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس هستند و حال بايد اين سؤال را پرسيد كه مديرعامل محترم شما در يازده سالي كه در رأس انجمن بوده‌ايد چه كرده‌ايد؟ از كدام فيلم دفاع‌مقدسي مطرح سال‌هاي اخير حمايت و دفاع كرديد؟ آيا پشت فيلم‌هاي ارزشمند و قابل دفاعي مثل “چ”، “شيار ۱۴۳” يا ساير فيلم‌هاي خوب دفاع مقدس مثل “ملكه” شما بوديد يا فيلمنامه همه اين فيلم‌ها در شوراهاي شما رد شد؟ محصولات خروجي‌ شما كه فيلم‌هاي ضعيفي مثل “تا آمدن احمد” و “پنجاه قدم آخر” است!

به نظر بنده آنچه مسلم است مشكل جشنواره مقاومت و سينماي دفاع مقدس اتفاقاً خود اين دوستان و اين انجمن با شكل و ساختار مديريتي فعلي است. فيلمنامه‌هاي خوب پشت درهاي شوراهاي تو در توي انجمن و بنيادهاي مربوطه مي‌ماند و البته بعد از ورود به اين شوراها مثله مي‌شود اما در نهايت تعجب شخص مديرعامل انجمن تهيه‌كنندگي فيلم مي‌كند كه البته عاقبت آن هم معلوم است چه شد! بنده چون به‌طور مستند در اين پروژه حضور داشتم درباره آن صحبت مي‌كنم، هدفم صرف گفتن حرف‌هاي كلي نيست. قائم‌ مقام انجمن با پول انجمن سريال مي‌سازد و از قضا پروژه در ميانه راه متوقف مي‌شود. بنابراين دوستان وقتي براي فكر كردن و برنامه‌ريزي اصولي ندارند كه اتفاقاً زمان خوب و كافي هم در اختيار داشته‌اند.

البته در حوزه بنياد روايت تنها بحث سينماي دفاع مقدس نيست كه به چنين وضعي دچار است. اوضاع تئاتر، عكس، هنرهاي تجسمي و ادبيات دفاع‌مقدس هم بهتر از اين نيست. ضعف در همه اين بخش‌ها ناشي از سوءمديريت كلاني است كه در حوزه فرهنگي نيروي مقاومت بسيج به چشم مي‌خورد و در انجمن سينماي دفاع مقدس اين امر ديگر به اوج خود رسيده. دوستان تنها از اين عنواني كه در انجمن سينماي دفاع مقدس دارند براي خود برندسازي كرده‌اند كه عضو هيئت ‌مديره و هيئت ‌‌امنا باشند، در مراسم و بزرگداشت‌ها و جشنواره‌ها سخنراني كنند اما از كار اصلي خود كه حمايت از سينماي دفاع مقدس و برنامه‌ريزي براي آينده آن است كاملاً غافلند؛ گرفتار يك روزمرگي عجيب و تكرار مكرر اين جمله كه “پول نداريم”، “حتي حقوق كارمندان خود را نداريم”، “بودجه نداريم” و به هر حال امثال بنده آدم‌هايي ناآشنا در اين عرصه نيستم و بنابراين همه آنچه كه گفته مي‌شود مستند است. مع‌‌الاسف در يك سيستم راكد بحث فساد مالي و اداري هم در ميان بدنه به وجود مي‌آيد كه متأسفانه آمده!

چرا مديرعامل انجمن بايد خود فيلمي تهيه‌ كند كه بعد از دو سال نيمه تمام ماند! چرا بايد قائم‌مقام انجمن خود كارگرداني سريال انجام بدهد و سينماي دفاع مقدس اين وضع را داشته باشد، بعد دوستان از نبود ايده خوب صحبت مي‌كنند! آقايان به جاي فرافكني سرمنشأ مشكلات را در خودشان جستجو كنند و به جاي اينكه درباره هر موضوعي اظهارنظر كنند درباره عملكرد خودشان تحقيق و بررسي انجام بدهند و به نظر من بهتر از همه اين است كه در وهله اول از ميز و صندلي‌هاي خود خداحافظي كنند. اينكه سالي يك‌بار يك مراسم افطاري به اسم انجمن سينماي انقلاب‌ اسلامي و دفاع مقدس برگزار مي‌كنند و آن را جزو رزومه كاري خود قلمداد مي‌كنند آن‌هم با پول فيلسمازان كوتاه و مستند كه با آنها تسويه حساب نشده و دين ايشان به گردن انجمن است كه حتي از نظر شرعي هم اين‌جور افطاري دادن دچار مسئله است، اين‌كه نشد مصداق كار!

رودربايستي را با خودمان كنار بگذاريم. مهمترين مسئله در توقف برگزاري جشنواره فيلم مقاومت يا توليد فيلم دفاع‌مقدس در حال حاضر انجمن سينمايي انقلاب و دفاع مقدس و به طور مشخص مديريت كلان اين حوزه و بنياد روايت است. آنچه در طي اين يازده سال و مشخصاً در طول سال‌هاي اخير گذشته نشان‌دهنده اين است كه مشكل از فيلمسازان و فيلمنامه‌نويسان ما نيست. ذهن و دست آنها پر از ايده و فيلمنامه است. به هر حال بنده به شخصه در سازمان‌هاي مختلف سمت داشتم، با فيلمسازان مختلف و فيلمنامه‌هاي متعددي مواجه بودم. جشنواره فيلمنامه‌نويسي انقلاب اسلامي را طراحي كرده و در سياست‌گذاري آن حضور داشتم كه كتابچه اين جشنواره در سه جلد چاپ شد. جشنواره‌هاي مقاومت در دوره‌هاي گذشته بخش‌ مسابقه فيلمنامه‌نويسي داشته كه قطعاً از ميان آن‌ها ايده‌ها و فيلمنامه‌هاي خوبي به دست مي‌آيد. مهم‌تر از آن خيلي از فيلمسازان ايده‌هايي را در انجمن طرح كرده‌اند. فيلمنامه‌هاي مصوب وجود دارد كه همواره به دليل نداشتن بودجه و نبودن اولويت و شوراهاي پيچ در پيچ كه فيلمنامه‌ها در آن مثله شدند به دست فراموشي سپرده شده‌اند و نتيجه‌اي كه حاصل شده اين است كه انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس به دفتر شخصي دوستان بدل شده! پس بهتر است دوستان حداقل از صحبت‌ كردن بپرهيزند و  به نظر من بهترين عمل در اين ماه شعبان كه براي ما مسلمانان ماه عزيزي است اين است كه عزيزان استعفا بدهند و خودشان را بيشتر از اين مديون شهدا و حماسه‌هاي دفاع مقدس نسازند. ايده از اين بهتر كه همين اواخر شنيديم ۱۷۵ نفر رزمنده غواص ما را با دست‌هاي بسته زنده به گور كردند؟ بنده كه به خوبي در جريان هستم كه متأسفانه طرح مستندهاي غواصان دفاع مقدس سال‌هاست كه در آن انجمن به دليل نداشتن بودجه در حال خاك خوردن است و …

تعارف را با خودمان كنار بگذاريم و بپذيريم كه در بعضي عرصه‌ها سوءمديريت كرده‌ايم و انجمن دفاع مقدس هم بهتر است به جاي اينكه به عنوان يك متولي قلدرمآب در پشت واژه مقدس خود پنهان شود و بخواهد به تمام دستگا‌ه‌هاي فرهنگي امر و نهي كند و مدام شاكي ديگران باشد خودش را مورد نقد و بررسي قرار بدهد. بالغ بر يازده سال يعني به اندازه عمر تقريبي سه دولت است كه اين انجمن داراي يك مديريت است اما كاري كه نكرده هيچ! چه بسا فيلم‌هاي بدي را هم حمايت كرده و مرتكب خطا شده. دوستان به جاي اينكه مدام مصاحبه كنند و نقد كنند كه چه كسي لقب شواليه گرفته و اينكه آيا شواليه شدن خوب است يا بد است يا اينكه سينما به كجا مي‌رود و جايزه كن را تفسير كنند و چه و چه، به خود بپردازند و از مردم، شهدا و گنجينه‌هاي دفاع مقدس بابت كم‌كاري و اهمال خود عذرخواهي كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا