کتاب «ازدواج بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» منتشر شد

کتاب «ازدواج بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» اثر محمدمهدی فیروزمهر به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۱۱۰ صفحه روانه بازار نشر شد.

در کتاب «ازدواج بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)»  پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، ضمن بیان اهمیت ازدواج، به آثار ازدواج (ارضای غریزه جنسی، آرامش، فرزندآوری، تأمین نیاز به محبت، پاکدامنی، تکامل و حفظ دین) پرداخته شده است.

سپس، بایسته‌های ازدواج (اصلی و فرعی) بررسی شده و سپس، نبایسته‌های ازدواج (اصل قرار دادن زیبایی، ازدواج و انگیزه مال و ثروت، ازدواج و انگیزه شهرت و خودنمایی، ازدواج با شرابخوار، تحمیل در ازدواج، ازدواج بر اساس احساسات و هیجانات، ازدواج با اشخاص فاسد، و ترک ازدواج از ترس فقر تشریح شده است.

در ادامه نیز پس از بیان انواع ازدواج، به بیان راهکارهای ترویج ازدواج (تشویق، ایجاد تسهیلات، اهتمام والدین، اهتمام حکومت و تبیین آثار ازدواج) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در این میان، ضمن بیان احکام ازدواج و سن ازدواج، به مقدمات و آداب و شرایط ازدواج (اصلاح انگیزه، تحقیق، خواستگاری، تعیین مهریه، عقد، جهیزیه، عروسی) اشاره شده است.

نویسنده در ادامه این اثر نیز موانع ازدواج را، تغییر نگرش و سبک زندگی، فقر، رسوم و سنت‌های غلط، ناآگاهی نسبت به ارزش‌های ازدواج، سخت‌گیری والدین) عنوان کرده است.

در قسمتی از کتاب درباره نبایسته‌های ازدواج می‌خوانیم:

در انتخاب همسر، توجه دوجانبه لازم است؛ از یک سو باید نهایت عقلانیت و دقت را به کار بست که همسر واجب بایسته‌های اصلی (دینداری، اخلاق نیکو، اصالت خانوادگی، و سلامت جسم و روان) باشد و تا آنجا که ممکن است، بایسته‌های فرعی (تناسب سنی و زیبایی) نیز رعایت شود و از سوی دیگر لازم است از آسیب‌ها و موانعی که بنای ازدواج را تهدید می‌کند و چه بسا ممکن است در هنگام هیجانات انتخاب همسر مغفول بماند نیز پرهیز شود.

مقصود از نبایسته‌های ازدواج، ممنوعیت شرعی (محرمات ازدواج) که در قرآن و کتاب‌های فقهی و توضیح المسائل به تفصیل آمده، نیست؛ بلکه مقصود ممنوعیت اخلاقی است که رعایت نکردن آنها بنای ازدواج را ویران یا ناکارآمد می‌کند.

مهم‌ترین نبایسته‌های اخلاقی ازدواج عبارتند از: اصل قرار دادن زیبایی، ازدواج و انگیزه مال و ثروت، ازدواج و انگیزه شهرت و خودنمایی، ازدواج با شرابخوار، تحمیل در ازدواج، ازدواج بر اساس احساسات و هیجانات، ازدواج با اشخاص فاسد، و ترک ازدواج از ترس فقر.

کتاب «ازدواج بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» اثر محمدمهدی فیروزمهر است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 110 صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسیده است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا