کلاس تهیه کننده فیلم جنسی در جشنواره جهانی فجر

در اولین روز جشنواره جهانی، ورکشاپ تهیه کننده اتریشی برگزار شد؛ در کارنامه او فیلمی با موضوعی درباره سرگشتگی جنسی دیده می‌شود. در این فیلم تلاش شده تا پیچیدگی های داستانی و تکنیکی محملی برای نمایش مسائل جنسی باشد.

ظاهرا در شرایطی که اغلب مردم و حتی هنرمندان پیگیر و درگیر شرایط انتخابات هستند نظارت چندانی در مورد رویدادها و اتفاقات فرهنگی و هنری، ازجمله جشنواره جهانی فجر که در این مدت زمان برگزار میشود وجود ندارد. روز گذشته در اولین روز جشنواره موسوم به جهانی، ورکشاپی برای تهیه کننده یکی از فیلمهای مهم درباره مسائل جنسی ( که ازمیهمانان ویژه جشنواره است) برگزار شد.

در این گونه از فیلم‌ها برعکس اغلب آثار جنسی که به لحاظ سینمایی بی ارزش و نازلند، کارگردان و تهیه‌کننده تلاش دارند تا مقولات و مسائل جنسی را با تکنیک های به‌روز و پیچیدگی‌های مورد توجه قشر روشنفکر درآمیزند و فیلمهایی از این دست را در میان فیلمهای مهم سینما بگنجاند و از این طریق بتوانند بر مخاطب خود تاثیر بیشتری بگذارند.

فیلم مورد نظر ازجمله فیلم‌هایی است درباره مسائل جنسی که در سال 2001 ساخته شده‌ و در آن تلاش شده است تا پیچیدگی های داستانی محملی برای نمایش عریانی باشد. فیلمی که به گفته کارگردانش از مهمترین آثار او به شمار می‌رود.

داستان فیلم درباره زنی در دوران میانسالی است که به کار تدریس مشغول است و گرایشات هنری نیز دارد. او هنوز مجرد است و با مادری سرکوبگر زندگی می‌کند که همیشه در پی اعمال سلطه بر اوست. امیال و گرایش‌های جنسی او برآورد نشده و او درگیر عقده‌های جنسی است و با تماشای فیلم‌های سکسی و چشم‌چرانیِ سکسی خود را ارضا می‌کند. یکی از هنرآموزان جوان او، به وی اظهار عشق می‌کند، اما زن، خواستار اعمال سلطهٔ جنسی بر اوست و او را به تبعیت از فرامین بیمارگونه‌اش فرامی‌خوانَد. مبارزه‌ای جنسی برای اعمال سلطهٔ جنسی میان آن دو اوج می‌گیرد که سر به خودآزاری و دیگرآزاری و ویرانگری می‌زند. این فیلم از آثاری است که با نشان دادن شکل غلوآمیز روابط جنسی یک معلم زن در زمان خود مورد نقدهای زیادی قرار گرفت.

اگرچه رضا میرکریمی دبیر جشنواره، از کارگردان‌های خوب و متعهد کشور به‌شمار می‌رود اما نداشتن برنامه ریزی و کارشناسی درست برای برگزاری جشنواره‌هایی از این دست و سپردن بخش‌های قابل توجهی از جشنواره به افرادی که گرایش‌های شبه روشنفکری دارند، ازجمله مهمترین دلایلی است که باعث بروز اتفاقاتی از این دست (که باتوجه به شخصیت و گرایشات دبیر جشنواره ناخواسته هستند) می‌شوند.

لازم به ذکر است که البته در جشنواره جهانی فجر بعضا اتفاقات مثبتی نیز شکل می‌گیرد. ازجمله اینکه یکی از منطقی‌ترین بخش های جشنواره امسال که متناسب با اهداف و برنامه‌های آن نیز هست بخشی است با نام «زیتون‌های زخمی» .

بخش زیتون های زخمی یکی از بخش های غیر رقابتی این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر محسوب می شود و به نمایش آثاری اختصاص دارد که موضوع جنگ سوریه و مبارزه با داعش را مورد توجه قرار داده اند. روز گذشته جبار آذین منتقد و مدرس پیشکسوت سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به یکی از رسانه‌های سینمایی گفته بود: «دورهمی موسوم به جهانی فیلم فجر یک بزم و ضیافت اشرافی و تشریفاتی است که با پول بیت المال برگزار می شود؛ جداسازی غلط جشنواره فیلم فجر سابق به 2 بخش داخلی و جهانی سبب 2 هزینه شدن، 2 اجرایی و اتلاف بیت المال شده بدون آنکه ثمری برای سینما، فرهنگ و جامعه داشته باشد.»

حالا با وجود اتفاقاتی از این دست، شاید وقت آن رسیده باشد که رییس جدید سازمان سینمایی درباره این رویداد تصمیمی جدی بگیرد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا