نامه‌نگاری حدادعادل برای ساخت دپارتمان زبان فارسی در افغانستان

رئیس بنیاد سعدی از ارسال نامه‌ به یکی از مسئولان عالی نظام به منظور تأمین بودجه ساخت دپارتمان زبان فارسی ایران در افغانستان خبر داد.

غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، از ارسال نامه‌ای به مسئولان عالی نظام به منظور پیگیری ساخت دپارتمان زبان فارسی در افغانستان خبر داد.

وی ادامه داد:‌ ما مکاتباتی کردیم تا یک منبع مالی مناسبی برای ایجاد ساختمان در زمینی که از طرف دولت افغانستان در اختیار دولت ایران است، تامین شود‌، امیدوارم با پیگیری‌های بنیاد سعدی و کمک مسئولان این خواسته محقق شود.

حداد اظهار امیدواری کرد در سال جاری برای فعالیت‌های فرهنگی و آموزش زبان و ادبیات فارسی در افغانستان ایران از امکانات بهتری برخوردار باشد و گفت: مکاتبات لازمه انجام شده و اکنون منتظر پاسخ و راه‌حل مسئولان هستیم.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته توافق‌نامه‌ای را با دانشگاه کابل به منظور ساخت دپارتمان زبان فارسی به امضا رساند که با توجه به داعیه‌داری ایران در حوزه زبان فارسی ساخت این مرکز و اداره آن به ایران واگذار شد.پس از آن  قطعه زمینی از سوی دانشگاه کابل به این موضوع اختصاص داده شد و در صورت جلسه‌ای به سفارت ایران در افغانستان و نیز رایزنی فرهنگی اعلام شد که این زمین برای ساخت این دپارتمان بر اساس توافق اختصاص داده شده است.

از آن پس تاکنون علی‌رغم پیگیری‌های دانشگاه کابل برای ساخت این دپارتمان‌، به دلیل عدم تخصیص بودجه مورد نیاز،‌ حتی یک خشت از این زمین ساخته نشده است،‌ این در حالی است که در کنار این قطعه زمین‌،  زمینی نیز به کشورهای ترکیه‌، چین‌، فرانسه و … داده شد و این کشورها دپارتمان‌های زبان خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

پیش از این قرار بود،‌ بودجه ساخت این دپارتمان از طرف ستاد بازسازی افغانستان به ریاست محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور دولت دهم پرداخت شود که این مهم تا پایان دولت دهم انجام نشد.طی سال‌های گذشته دغدغه اصلی علاقه‌مندان زبان فارسی در ایران و افغانستان،‌ و فعالان فرهنگی دو کشور ساخت هر چه سریعتر این دپارتمان به منظور گسترش بیشتر زبان فارسی در منطقه و حفظ حیات این زبان در افغانستان بوده است.

جهانشاهی رایزن فرهنگی ایران پیش از این در گفت‌وگو با رسانه‌ها از احتمال پس‌گیری زمین از سوی دانشگاه کابل خبر داده و می‌گوید: دانشگاه کابل خواستار اقدام سریعتر ایران در این زمینه است؛ چراکه پیشنهادهایی در زمینه ساخت دپارتمان‌های دیگری در این زمین در حال مطرح شدن است.

بنا به گفته محمدرضا دربندی معاون امور بین‌المللی بنیاد سعدی ساخت دپارتمان زبان فارسی در کابل هیچ مشکلی ندارد،‌ جز اینکه بودجه آن فراهم نیست‌، طبق آخرین برآوردها ساخت این دپارتمان بودجه سه میلیون دلاری نیاز دارد که این بودجه طی سال‌های گذشته هنوز آماده نشده است.بنیاد سعدی نیز به دلیل اینکه هنوز بنیادی تازه‌ تاسیس محسوب می‌شود،‌ بودجه اندکی دارد که هزینه‌های جاری این بنیاد را نیز به زحمت تأمین می‌کند و بدیهی است،‌ توانایی حرکت‌های این چنینی را ندارد.

اهدای زمین و عدم ساخت دپارتمان زبان فارسی تنها به ماجرای زمین دانشگاه کابل اختصاص ندارد،‌ بلکه در بنگلادش نیز زمینی به ایران اهدا شده است که در آن دپارتمان زبان فارسی ساخته شود، اما باز هم به دلیل مشکلات مالی کاری از پیش نرفته است. هم‌چنین در پاکستان‌، نیز مرکز تحقیقات زبان فارسی قطعه زمینی را به ایران اهدا کرد تا در آن دپارتمان زبان فارسی احداث شود.

ساخت دپارتمان زبان فارسی در کابل در حالی سال‌هاست زیر سایه سنگین نبود بودجه قرار گرفته است که در مجاورت این زمین کشورهایی هم‌چون ترکیه دپارتمکان زبان ترکی را راه‌اندازی کرده و سال‌هاست به تربیت زبان‌آموز می‌پردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا