شیوه قیمت‌گذاری بلیت سینما در آمریکا

فارس نوشت: سینمارک «Cinemark» غول سالن‌های سینمایی آمریکا و جهان پس از آزمایش‌های مختلف و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای توسعه روشهای جدید جهت رسیدن به نزدیکترین و منطقیترین قیمت بلیت به شرایط اقتصادی مالی مردم طرح قیمت‌گذاری شناور بلیت سینما را ارائه کرد.

ملیسا توماس، مدیر مالی شرکت، در یک کنفرانس سرمایه‌گذاران و سالن داران سینما درباره فاکتورگیری در زمان و روز هفته که یک فیلم پخش می‌شود، گفت: «ما معتقدیم که در بخش قیمت‌گذاری فرصتی وجود دارد.»

مدیر مالی این شرکت بزرگ سالن‌های سینمایی آمریکا در کنفرانس مدیا و تلکام گفت: ما معتقدیم که در بحث قیمت‌گذاری فرصت وجود دارد ازینرو ما به این بخش بسیار استراتژیک نگاه می‌کنیم. ما به دنبال استفاده مستمر از داده‌ها و تجزیه و تحلیل هستیم تا در طول زمان، مدام قیمت‌گذاری خود را منطقی‌تر کنیم.

مدیر امور مالی Cinemark تاکید داشت که سالن‌دار و اکران‌کننده فیلم‌ها، برای قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیرترِ بلیت‌های سینما  به یک استراتژی واحد فکر نمی‌کند. ما قطعاً در حال تقسیم‌بندی و میانگین زدایی هستیم. ما پدیده انعطاف‌پذیری قیمت بلیت سینما را در طول دوره همه‌گیری کرونا بررسی کردیم و متوجه شدیم که باید بر روی بخش قیمت ‌گذاری بلیت به صورت پویا و شناور عمل کنیم.

توماس گفت که این روش می‌تواند بسته به بازار سالن سینما، زمانِ روز و هفته و عوامل مختلف دیگر به معنای افزایش یا کاهش قیمت بلیت باشد و بهترین و عادلانه‌ترین شیوه نرخ‌گذاری بلیت سینما خواهد بود.

روش قیمت‌گذاری بلیت پویا، با توجه به بازار سالن سینما و زمان و روز هفته می‌تواند به معنای افزایش قیمت بلیت در برخی موارد و کاهش در موارد دیگر باشد.

 توماس روز سه‌شنبه، در جواب این سوال که آیا آزمایش کنونی سینمارک قیمت‌گذاری پویاتری را در زمان واقعی انجام می‌دهد یا خیر، پاسخ مثبت داد.

با این وجود که شرکت سینماهای زنجیره‌ای آمریکا در مورد طرح خلاق «قیمت‌گذاری شناور بلیت‌های سینما» با در نظر گرفتن زمان و روز هفته توضیح داد، اما فاش نکرد که آیا بسته به نوع فیلم، زمانیکه هزینه‌ها تغییر می‌کنند، این طرح با قیمت‌های متغیر آزمایش شده است یا خیر.

«AMC Theaters»دیگر رقیب غول سالن داران آمریکا و جهان نیز به تازگی با اکران عمومی «بتمن» محصول کمپانی برادران وارنر، برنامه‌هایی برای آزمایش قیمت‌های متغیر یا افزایشی معرفی و به کار گرفته است.

در یکم مارس، آدام آرون، مدیرعامل «سالن‌های سینمایی اِی‌ام‌سی»(AMC Theaters)، در یک گفتگوی تحلیلی فاش کرد که طرح این شرکت به گونه‌ای طراحی شده که «surge pricing» یا قیمتگذاری نوسانی را معرفی می‌کند. برای نمونه، برای تماشای فیلم جدید و پربیننده «بتمن» با بازی «رابرت پتینسون» در آمریکای شمالی هزینه بیشتری دریافت می‌کند و برای همین فیلم در منطقه‌ای دیگر، بسته به عوامل متعدد و تحلیل داده‌ای، هزینه کمتری روی نرخ بلیت قیمت‌گذاری می‌شود.

 این مشکل در کشور ما ایران هم وجود دارد و قیمت‌گذاری بلیت سینما همواره یکی از موارد بحث برانگیز و چالشی این حوزه پولساز بوده است. البته به خصوص شرایط دو سال اخیر و همه‌گیری کرونا وضعیت اقتصادی را به بغرنج کرده تا مسئولین و تصمیم‌گیران قیمت بلیت را برای نگاه عادلانه و حمایتی از تماشاچی فیلم گرفته تا سالن‌دار، تهیه‌کننده و دیگر عوامل، در بسته‌ای چند وجهی، تعیین کنند. بر اساس ابلاغیه سازمان سینمایی، قیمت بلیت‌ سینماهای کشور با افزایشی ۵۰ درصدی، سه نرخی و از چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه نیز اجرایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا