چرا سرقفلی سریال‌های تاریخی به نام «ورزی» سند خورده؟ / وقت واکاوی «معمای ورزی» در تلویزیون رسیده است

در خبرها آمده است که محمدرضا ورزی کارگردان تلویزیون درصدد ساختن سریالی در خصوص تاریخ آذربایجان و قیام ستارخان و باقرخان است. سریالی که در روزهای آینده به شکل جدی‌تری روند ساخت آن آغاز خواهد شد.

ورزی کارگردانی است که نامش با آثار تاریخی گره خورده و به تعبیر بسیاری اصلی ترین سریال های مربوط به تاریخ معاصر در تلویزیون به نوعی به وی واگذار شده است. اتفاقی که شاید تا پیش از ساخت سریال «معمای شاه» چندان جنجال برانگیز نمی‌نمود، اما پس از پخش این سریال بسیاری نسبت به این اعتماد چندساله به این کارگردان جوان نقد جدی وارد کردند.

سریال «معمای شاه» که به نوعی تلاشی بود برای بررسی کل زندگی محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران که با انقلاب 57 به رهبری حضرت امام خمینی (ره) سرنگون شد، چند سال پیش و با آغاز روند تولیدش امیدهای زیادی را برای روایتی قابل قبول از بخش مهم تاریخ معاصر در دل‌ها زنده کرد، اما در زمان پخش چیزی جز افسوس برای امیدوارانش باقی نگذاشت.

این سریال به دلیل عدم توانایی در قصه‌گویی و روایت و انتخاب اشتباه سیر داستان، در گریم‌های موفق و صدای سالار عقیلی متوقف شد و چیزی بیش از این دو را به مخاطب ارائه نداد.

در خصوص پخش این سریال هم اتفاق جالبی رقم خورد و درحالی که «معمای شاه» بنا بود به‌صورت هفتگی از شبکه یک سیما پخش شود پس از مدتی به دلیل آنچه سیاست جدید صدا و سیما عنوان شد به صورت هر شبی به روی آنتن رفت.

این تمهید در کنار پاسخ دادن به منتقدان این سریال در بخش های مختلف خبری و برنامه های تلویزیونی هم نتوانست اعتباری برای «معمای شاه» به عنوان آخرین ساخته محمدرضا ورزی در میان مخاطبین ایجاد کند.

شاید بتوان گفت جنجالی ترین نقد به این سریال بر روی آنتن تلویزیون و توسط حجت الاسلام شهاب مرادی صورت گرفت. وی در برنامه ی زنده «آیینه خانه» در خصوص «معمای شاه» گفت: «من نمی‌گذارم بچه‌هایم این سریال را ببینند، روابط زن و مرد در این سریال چه فرقی با سریال‌های فارسی وان دارد؟ دیالوگ‌های این سریال باور پذیر و برای مخاطب قابل پذیرش نیست، آیا کسی باور می کند شاه ضعیف و همجنس‌باز بوده است؟ این پدرسوخته اتفاقاً قوی بود و همه دنیا پشت سرش بودند و عظمت امام این بود که چنین فردی را شکست داد.»

با این وجود سریال «معمای شاه» بدون اینکه موفقیت‌های سریال‌های مشابهی مثل «در چشم باد» را به دست بیاورد خیلی زود از ذهن مردم فراموش شد و حتی در میان سریال‌های آرشیوی که سیما با دلیل و بی‌دلیل اقدام به تکرار پخش آنها می‌کند هم نشد.

با همه این اوصاف خبر تولید سریالی دیگر در همین ژانر توسط کارگردانی که به‌تازگی تجربه‌ای تلخ و شکست خورده را از سر گذرانده جای تعجب فراوان دارد. در روزهایی که داود میرباقری کارگردان سرشانس و صاحب سبک تلویزیون پس از سریال موفق «مختارنامه» همچنان به دنبال تأمین بودجه برای ساخت سریال «سلمان فارسی» است و تاکنون به نتیجه نرسیده و در حالی که افرادی مثل مسعود جعفری جوزانی تجربه شیرین «در چشم باد» را برای تلویزیون تکرار نمی‌کنند سپردن ساخت آثار تاریخی به ورزی چه وجهی می‌تواند داشته باشد.

ورزی که در سال‌های دور در یک برنامه تلویزیونی گفته بود به دلیل رشته دانشگاهی‌اش که تاریخ بوده علاقه به تصویر کشیدن قصه‌های تاریخی دارد و البته مشخص نیست چگونه نخستین بار برای ساخت این آثار به او اعتماد شد همچنان بنا دارد تا یکه‌تاز این میدان باشد.

شاید اکنون زمان آن فرا رسیده تا برخی «معمای ورزی» را حل کنند و افرادی در رسانه ملی به این سؤال پاسخ دهند که چرا ورزی در هر دوره‌ای نور چشمی باقی می‌ماند و آیا مدیران تصمیم‌گیر حجت شرعی برای هزینه‌ مجدد از بیت‌المال برای آثار او دارند یا خیر.

منبع:رجانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا