مدیرکل هنرهای نمایشی: بودجه تئاتر فقط روی کاغذ خوب است!

به گزارش هفت راه، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، از وضعیت بازسازی تئاتر شهر و شیوه مدیریت در معاونت هنری گفت.

با تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فکر می‌کنید شاهد تحول در برنامه‌ها و سیاست‌های عرصه تئاتر خواهیم شد؟

در حال حاضر آن‌چه می‌شود در مورد این موضوع گفت، این است که ضمن تقدیر از دکتر علی جنتی، سید‌رضا صالحی‌امیری هم سابقه‌ای مثبت و پربار در حوزه مدیریت فرهنگی و عرصه دانشگاهی دارد. او در زمینه مدیریت فرهنگی و هنری صاحب نظر است و آثار منتشر شده و سابقه مدیریتی‌اش این نکته را تایید می‌کند. بنابراین می توان امیدوار بود که او با آن چه در سابقه‌اش دیده می‌شود، بتواند به شکل جدی‌تری به برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف وزارت ارشاد از جمله تئاتر بپردازد.

مدتی پیش شایعه کناره گیری شما از اداره‌کل هنرهای نمایشی به گوش رسید. آیا واقعیت دارد؟

من چنین شایعاتی را نشنیده‌ام که بخواهم به آن واکنش نشان دهم.

در چند سال گذشته همیشه این انتقاد به معاونت هنری وارد می‌شده است که امور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت را از اداره‌های کل هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی سلب کرده و در اختیار خود گرفته است. شما چگونه با این شیوه مدیریتی آقای مرادخانی کنار آمده‌اید؟

طبیعتا در ساختار مدیریتی سلسله مراتب تعریف شده است و ما به نوعی ذاتا مجری دستورات و برنامه‌های معاونت هنری هستیم اما اگر منظورتان دخالت‌های خارج از سیستم یا دستورات فراقانونی است، باید بگویم حداقل در حوزه اداره‌کل هنرهای نمایشی، آقای مرادخانی از روزی که من در آن جا مشغول به کار شدم، کاملا به ما اعتماد کرد و بر سر تمام موضوعات و برنامه‌هایی که ما به او ارائه دادیم، توافق داشت.

یکی از مشکلات اداره‌کل هنرهای نمایشی در سال‌های اخیر، کمبود بودجه بوده است. شما از این لحاظ امسال را تا امروز چگونه سپری کرده‌اید؟

متاسفانه، مشکل اصلی ما در این چند سال مباحث مالی بوده است، البته تمام بخش های مدیریتی کشور در این سال‌ها این مشکل را داشته‌اند.

بودجه تئاتر در مصوبات سال جاری دولت رشد بسیار خوبی داشت اما هنوز شکل اجرایی به خودش نگرفته است. در بودجه، ردیف اعتبارات تئاتر مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته است ولی هنوز شکل تخصیص فعال به خود نگرفته است. در واقع روی کاغذ اتفاقات خوبی رخ داده است.

وضعیت بازسازی تئاتر شهر به کجا رسیده است. این هم یکی از نگرانی‌های اهالی تئاتر است که کم‌تر در جریان کار قرار گرفته‌اند.

بازسازی بخشی از تالار قشقایی، تالار سایه و دو پلاتوی تمرین که وضعیت مطلوبی نداشتند، بخشی از تاسیسات برقی و کریدور‌های زیر زمینی مجموعه انجام شده است. طبعا ما نیازمند ادامه بازسازی هستیم و ادامه بهبود وضعیت کریدورهای زیر زمین، تاسیسات مکانیکی مجموعه تئاتر شهر و مجموعه چهارسو جزو الویت‌ها است.

از همه این‌ها مهم‌تر، بحث ماشینری تالار اصلی است که مطالعات آن انجام شده است. البته همان طور که می‌دانید حوزه اجرایی و کارفرمایی این پروژه به معاونت مدیریت و منابع انسانی وزارتخانه و دفتر طراحی عمرانی مربوط است و ما به عنوان بهره‌بردار در این قضیه دخیل هستیم. تا جایی که مطلع هستم برنامه ریزی‌ها انجام و اعتبار آن تعریف شده است که به زودی انجام می‌شود.

آبا بهتر نبود اداره‌کل هنرهای نمایشی بیشتر درگیر این بازسازی می‌شد؟

بحث نگهداری و مرمت مجموعه با توجه به قدمت آن بحثی جدی است و باید خارج از قید زمان و به صورت مستمر تعریف شود. جلسه توجیهی در این مورد با سیستم پشتیبانی و معاونت مدیریت و منابع انسانی وزارتخانه برگزار شده است. خوشبختانه از ابتدای سال آینده قرارداد نگهداری و مرمت مداوم این مجموعه به شکل دائمی منعقد می‌شود و بخش عمده‌ای از مشکلات‌مان حل خواهد شد.

تئاتر کشور از لحاظ زیرساخت، تالارهای نمایشی و دیگر مراکز مورد نیاز به شدت فقیر است و کم‌تر شاهد اجرای پروژه‌ای دولتی در این زمینه بوده‌ایم. سالهاست بحث موزه تئاتر هم مطرح است که به جایی نرسیده. در این زمینه شاهد تحرکی جدید خواهیم بود؟

ایجاد موزه تئاتر از دغدغه‌های دیرین ماست. علی‌رغم همه مشکلاتی که وجود داشت، خوشبختانه با پشتیبانی وزارتخانه و معاونت هنری به زودی محلی را برای ایجاد موزه تئاتر خریداری خواهیم کرد و اساسنامه آن هم نهایی شده است.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا