گاهی به یک برنامه تاریخی نوروزی/ همه‌چیز در یک خانه قدیمی می‌گذرد

کارگردان ویژه برنامه نوروزی تلویزیون این نکته را مطرح کرد که «ارغوان» در یک خانه قدیمی که ۱۵۰ سال قدمت دارد تصویربرداری شده است. ساختار کار به این صورت است که نوه‌ها گرد پدربزرگ و مادربزرگ جمع می‌شوند.

ویژه برنامه تلویزیونی «ارغوان»، ایام عید و لحظات سال تحویل، از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.این ویژه برنامه قرار است در لحظات سال تحویل به مدت 7 ساعت به معرفی 7 قهرمان ملی ایران تا زمان حاج قاسم سلیمانی بپردازد. همچنین در ایام عید این برنامه در 14 قسمت 30 دقیقه‌ای از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.

ویژه برنامه «ارغوان» شامل معرفی فرهنگ نوروز، موسیقی ملل است که در بین آن قسمت‌هایی طنز با حضور استندآپ کمدین‌های مطرح کشور اجرا می‌شود. خط داستانی برنامه «ارغوان» بر محوریت پیرمردی تنها با بازی استاد جواد انصافی شکل گرفته است که نوه‌هایش تصمیم می‌گیرند برای سال تحویل نزد او بیایند.

با داریوش جهانگیری کارگردان این ویژه برنامه نوروزی به گفت‌وگو نشستیم. کارگردانی که بیش از سه دهه در حوزه سینما و تلویزیون فعالیت دارد و آثار متعددی از جمله فیلم کوتاه، نیمه بلند و کارهای آموزشی ساخته است. او یکی از دلایل سختی ساخت امسال ویژه برنامه‌های نوروزی را توأمان شدن با ماه رمضان می‌داند که تلاش زیادی را برای تلفیق آنها و برآورده ساختن توقعات مخاطبان می‌طلبد.

جهانگیری در جریان گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم این نکته را مطرح کرد: دیگر دلیل دشواری کار، تاریخی بودن موضوع برنامه است. از آنجایی که شبکه آی‌فیلم مخاطبان زیادی دارد، تامین رضایت آن‌ها و پوشش همه سلایق کار دشواری خواهد بود. وجه تمایز کار امسال ما این است که برنامه را در یک لوکیشن واقعی و با ساختاری نمایشی ساختیم. ساختار نمایشی شرایط کار را کمی دشوار کرد. ما کوشش کردیم متناسب با ساختار نمایشی برنامه بخشی از تاریخ را وارد قصه کنیم.

وی افزود: محور تاریخی برنامه خلق و خوی ایرانیان است. روحیه مقاومت، مهمان‌پذیری، مردم‌داری و رفتار عادلانه و محبت‌آمیز با اسیر جنگی از آن جمله است. برای مثال در دوره ساسانی، والرین امپراتور روم توسط شاپور اسیر می‌شود و فرماندهان ایرانی با او به نیکی رفتار می‌کنند. کوشش ما بر این بود که در ادوار گوناگون تاریخ ایران، شخصیت‌های برجسته ایرانی را مطرح کنیم که با مهمانان خارجی و یا اسرا چگونه رفتار کردند. از آنجایی که مهمان‌پذیری وجه بارز آداب و رسوم نوروزی است، رویکرد شخصیت‌های تاریخی به بیگانگان مورد توجه ما بوده است. مثال دیگر، شخصیت حاج قاسم سلیمانی و نجات اسرای شهر آمرلی است که بخشی از این برنامه را تشکیل می‌دهد.

کارگردان این ویژه برنامه نوروزی در خصوص جذابیت‌هایی که «ارغوان» از منظر ساختار تصویری برای مخاطب دارد، تأکید کرد: از آنجایی که شبکه آی‌فیلم شبکه خانواده است، تلاش ما ما بر این بود که لوکیشن برنامه با حال و هوای شبکه و مخاطبان آن متناسب باشد. «ارغوان» در یک خانه قدیمی که 150 سال قدمت دارد تصویربرداری شده است. ساختار کار به این صورت است که نوه‌ها گرد پدربزرگ و مادربزرگ جمع می‌شوند. میهمان‌های دیگری سر می‌رسند و پدر و بزرگ و مادبزرگ داستان‌هایی قدیمی نقل می‌کنند. مناسبات میان این شخصیت‌ها و داستان‌هایی که نقل می‌شود ساختار اصلی برنامه را تشکیل می‌دهند. مخاطب در این برنامه به لحاظ بصری، با آداب و رسوم و مناسک نوروزی اقوام و مردمان مختلف ایرانی آشنا می‌شود.

او درباره بازیگران این ویژه برنامه نوروزی، گفت: در این برنامه حدود 70 نفر نقش‌های تاریخی ایفا کردند. اما اگر بخواهیم به برخی بازیگر مطرح اشاره کنیم می‌بایست از نقش آفرینی جواد رمضانی در نقش پدربزرگ، سامان گوران در نقش یکی از نوه‌ها، معصومه عزیز محمدی در نقش مادربزرگ و دکتر الهامی در نقش دایی خانواده نام ببرم. از دیگر بازیگران می‌توان به تینا میرکریمی، وحید رحیمیان، مهدی امینی خواه، علیرضا ناصحی، فرهاد بشارتی در نقش میرزاکوچک خان و خانم ستوهی اشاره کرد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا