پخش مستند «خارج از دید» متوقف شد!/ نگاه کهنه‌ای که همیشه هزینه‌سازی می‌کند

ظرفیت تولید موثر و خوب در مستند بسیار بیش از آنچیزی است که مدیران فرهنگی از جمله مدیران صدا و سیما گمان می کنند.

به گزارش هفت راه، پخش مستند سیاسی «خارج از دید» در حالی که هنوز ۵ قسمت از آن به روی آنتن رفته بود، به یکباره و از شب گذشته متوقف شد. در همین زمینه «محسن یزدی» مدیر مرکز مستند حوزه هنری یادداشتی نوشته  که متن کامل آن در ادامه می‌آید:

یکی از بحث های مهم و همیشگی در مراکز تولید و پخش، تولید اثر خوب و تاثیرگذار و میزان توانمندی ما برای این تولیدات بوده است. اما واقعا چقدر از مشکلات مراکز مهم تولید و پخش ما مثل تلویزیون عدم وجود نیروی تولید کننده قوی است؟

نگارنده بعنوان مدیر یکی از مراکز تولید مستند که از نزدیک با ظرفیت های مستند کشور آشناست شهادت می دهد که ظرفیت تولید موثر و خوب در مستند بسیار بیش از آنچیزی است که مدیران فرهنگی از جمله مدیران صدا و سیما گمان می کنند. نمی توان ادعا کرد در این حوزه مشکلی وجود ندارد اما واقعیت این است که مشکل اصلی ما در این حوزه نیروی انسانی نیست.

به نظر نگارنده مشکل اصلی ما عدم اطلاع مدیران فرهنگی از ظرفیت داخلی نیروها است. مدیران تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیستند و گمان می کنند همه ظرفیت ها در بی بی سی و من و تو جمع شده است و مرتب این شبکه ها را بر سر نیروهای خودی می کوبند در صورتیکه نمی دانند پتانسیل ما در داخل، حتما بیشتر از پتانسیل شبکه های بی بی سی فارسی و من و تو است. آنها نمی دانند که تنها یک قسمت از روند کاری این شبکه ها تولید است و این پخش است که مکمل تولید قرار می گیرد و با یک کنداکتور و سیستم درست، محصولات به مخاطب ارائه می شود.

طبعا رسانه اقتضائاتی دارد و به جد می توان گفت برخی مدیران سازمان که حالا سالهای زیادی هم از عمر کاریشان می گذرد اصلا آن را نمی شناسند و همه چیز را تنها در حذف و نشان ندادن و محدود کردن های سلیقه ای می بینند. نتیجه این است که اگر صد بار هم اتفاق بزرگی مثل فتنه 88 پیش بیاید باز سازمان مثل دفعه اول عمل می کند و گویی اینکه اساسا تاکنون چنین اتفاقی را تجربه نکرده است. البته بی انصافی است که بگوییم فقط سازمان این گونه است. در کل رسانه های ما در این موارد الکن هستند و از طرف دیگر تلویزیون هم تحت فشار بیرونی زیادی قرار دارد اما گاهی اتفاقاتی می افتد که کاملا نگران کننده و ناامید کننده است.
نمونه این اتفاق ناامید کننده عدم پخش مجموعه خارج از دید از تلویزیون است.

مجموعه خارج از دید که این روزها انگار سروصدای زیادی هم به پا کرده یک نمونه موفق در مستندهای اطلاع رسان و آگاهی دهنده است؛ مستندهایی که امروز تلویزیون بیش از همه برای روشن شدن افکار عمومی به آن نیاز دارد. مجموعه خارج از دید به این دلیل مورد توجه قرار می گیرد که به روایت اتفاقات سالهای نزدیک می پردازد که برای مخاطب ملموس است اما ممکن است از جزییات آن باخبر نباشد. این کار یک دوره طی شده را به مخاطب نشان می دهد که باعث افزایش تجربه او در حوادث مهم تاریخی می شود.

اساسا ساخت مستندهای اطلاع رسان درباره مقاطع مختلف تاریخی کشور این حسن را دارد. اینجاست که باید به شعور مخاطب احترام گذاشت و در یک کار با کیفیت، تاریخ را برای او روایت کرد. نه اینکه به بهانه های بچه گانه و سلیقه ای فقط افراد را از تاریخ پاک کرد.

حالا جالب اینکه یک مجموعه مستند(خارج از دید) که اتفاقا از طرف خود مجموعه های سازمان ساخته شده و در جهت پیامی که داشته بسیار هم موثر عمل کرده است به یکباره از کنداکتور حذف می شود. علتش هم لابد چیزی جز شلوغی های اخیر نمی تواند باشد. اما با چه استدلالی؟ کسی نمی داند. مدیران سازمان یک مجموعه پربیننده را به یکباره حذف می کنند و پاسخی هم نمی دهند. آیا این کار جز عدم آگاهی از رسانه و در راستای تصمیمات غلط همیشگی تعبیر می شود؟ جالب اینکه این حساسیت های بی مورد که همیشه باعث کاهش اعتبار تلویزیون هم شده درباره حرف های جدی تلویزیون اعمال می شود و از طرف دیگر ما شاهد برنامه ها و سریال ها و پیام های تبلیغاتی ضدفرهنگی زیادی هستیم که هر روز به خورد مخاطب داده می شود.

عدم نمایش خارج از دید بعنوان یک مجموعه موثر درباره یکی از اتفاقات مهم کشور (فتنه 88)نشان داد که مشکل تولید محصول خوب و موثر نیست بلکه مشکل مدیرانی هستند که نه از رسانه سررشته دارند و نه از محصول موثر فرهنگی. کسانیکه که متر و معیارشان میزان فشار توئیتر و چند شبکه فارسی زبان خارجی است.
این نگاه کهنه و ناکارآمد مدیریتی تا کی باید برای ما هزینه سازی کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا