«تجسمی فجر ۱۶» برای هنرمندان امیدآفرین و وحدت‌بخش شد

محمد خراسانی‌زاده بیان کرد شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، امیدآفرین و وحدت‌بخش برای هنرمندانی است که علاقه‌مند بودند در چارچوب قوانین کشورشان در این جشنواره شرکت کنند.

شست خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صبح سه‌شنبه سوم بهمن با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره، مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری جشنواره، جعفر واحدی مدیر موسسه تجسمی هنرهای معاصر ایران، محمد خاجی مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره و حسن نوفرستی روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رییس شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ابتدای نشست گفت: خدا توفیق داد که جشن تجسمی هنرمندان ایران را در گام شانزدهم پیش ببریم که فرآیند اجرایی آن از مرداد کارش را آغاز کرد و شهریور به جمع‌بندی سیاستی خود رسید و اکنون در مرحله افتتاح است.

وی بیان کرد: هنر «نوآور»، «خلاق»، «وحدت بخش» و «امیدآفرین» چهار کلیدواژه این دوره جشنواره تجسمی فجر بود که ابتدای کار با کمی تامل ثبت و ضبط می‌شد اما الان به صورت متقن می‌گویم تجسمی فجر شانزدهم، فجر «امیدآفرین» و «وحدت‌بخش» هنرمندانی است که علاقه‌مند بودند در چارچوب قوانین کشورشان در این جشنواره شرکت کنند.

خراسانی‌زاده اظهار کرد: به لحاظ ساختار جشنواره فجر و بخش‌های مختلفی که داریم، ما تنها جشنواره‌ای هستیم که دبیرکل داریم؛ همچنین ۲۲ دبیر ملی و بیش از ۶۰ داور ملی و ۳۲ دبیر استانی داریم. ۱۰۷۶ اثر در بخش ملی ارایه شده است که البته باید تعداد بخش‌های غیررقابتی را نیز به این تعداد اضافه کنیم.

وی درباره بخش «تجسمی هنر» و آثار رسیده به این بخش توضیح داد: در بخش استانی قریب به ۱۲ الی ۱۳ هزار اثر از سوی هنرمندان استانی ارایه شده که در واقع هر استانی چیزی حدود ۳۰۰ اثر تحویل داده است و جمعاً حدود ۲۲ هزار اثر در بخش ملی و استانی برای ارزیابی ارایه شده‌اند. این گستره، وسعت کار و حجم فعالیت به گواه اعضای دبیرخانه، حداقل سه برابر حجم کار ادوار گذشته است.

«تجسمی فجر ۱۶» امیدآفرین و وحدت‌بخش برای هنرمندان است

مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: اما نقطه افتخار ما و اصل کار ما در کیفیت آثار است، جایی که می‌دیدم داوران سر کنار گذاشتن آثار بحث بسیار داشتند و سخت‌گیرانه کار داوری را انجام دادند.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های این دوره جشنواره در استفاده از چهره‌های جدید در دبیری و داوری، عنوان کرد: این نگاه تازه و نوگرایانه جشنواره شانزدهم به رویش‌های تازه، در واقع تزریق خونی تازه بر پیکره عظیم هنرهای تجسمی است که گوشه‌ای از آن با این آمار و ارقام قابل مشاهده هستند.

رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر در ادامه از رسانه‌ها درخواست یاری کرد و گفت: اینجا دست یاری ما به سوی رسانه دراز است تا جشنواره شانزدهم را جشنواره خودتان بدانید، چراکه جای تأسف دارد در جمعی عمومی که هنر را نمی‌شناسند، هنرهای تجسمی را مجسمه‌سازی می‌دانند! به اعتقاد من حضور پر رنگ شما در اطلاع‌رسانی، به بازدید و حضور مخاطبان و اصلاح ذهنیت‌های عمومی کمک می‌کند.قرار است جشنواره تجسمی فجر از نمایشگاه فراتر برود و به جنبه‌های تخصصی تجسمی ورود پیدا کند و هر آن‌چه نگاه کاربردی باشد مدنظر قرار گیرد؛ از همین منظر به بخش ناشران کتاب‌های تجسمی نیز توجهی ویژه کردیم. در داوری آثار نیز توجه به سه ویژگی «نگاه خلاقانه»، «نگاه نوآورانه» و «توجه به زیبایی‌شناسی» مدنظر قرار گرفته است

امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در سخنانی بیان کرد: رویکرد اول شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بحث کیفیت در کنار کمیت‌گرایی بود تا در به نمایش گذاشتن ظرفیت هنرهای تجسمی معاصر موفق باشد. حضور سرآمدان هنر در ترکیب شورای سیاست‌گذاری، دبیران و داوران از دیگر رویکردهای جشنواره بود. نکته بعدی مدنظر ما این بود که پیوند جشنواره شانزدهم با دوره‌های پیشین حفظ شود و تجربه‌های درخشان گذشته در این دوره مدنظر قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: از آن‌جایی که بین جامعه دانشگاهی هنر و جامعه حرفه‌ای هنر همدلی وجود نداشت و گعده‌های خاصی برقرار نبود، در این جشنواره قرار شد از ظرفیت این حوزه استفاده شود تا از اساتید و ظرفیت‌های دانشگاه‌های هنری در ترکیب شوراها حضور داشته باشند. برای مثال، در بخش علمی، بهترین پایان‌نامه هنری در دانشگاه‌های هنری انتخاب و طوبای زرین به این پایان نامه اهدا می‌شود.

عبدالحسینی تصریح کرد: قرار است جشنواره تجسمی فجر از نمایشگاه فراتر برود و به جنبه‌های تخصصی تجسمی ورود پیدا کند و هر آن‌چه نگاه کاربردی باشد مدنظر قرار گیرد؛ از همین منظر به بخش ناشران کتاب‌های تجسمی نیز توجهی ویژه کردیم. در داوری آثار نیز توجه به سه ویژگی «نگاه خلاقانه»، «نگاه نوآورانه» و «توجه به زیبایی‌شناسی» مدنظر قرار گرفته است.

در ادامه، مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بخش نمایشگاهی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را در ۲ بخش خواهیم داشت؛ در موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه «مفاخر» با نگاهی به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود که روز یکشنبه هشتم بهمن افتتاح خواهد شد. بخش دوم نمایشگاه «آینه در آینه ۳» است که به گرافیک انقلاب توجه ویژه دارد و در مجموع ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند روی دیوار می‌رود.

وی اضافه کرد: در موسسه صبا نیز که پایگاه همیشگی جشنواره تجسمی فجر بوده است، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند به نمایش درمی‌آید که این نمایشگاه روز سه‌شنبه دهم بهمن ماه افتتاح می‌شود که ترکیبی از ۱۷ بخش جشنواره است.

زنده‌روح کرمانی ضمن قدردانی از ادارات کل استان‌ها در همراهی با جشنواره تجسمی فجر، گفت: ۳۲ دبیر هنری در استان‌ها داریم که ۲۴ نفرشان هنرمندانی هستند که کار دبیری را انجام می‌دهند. در این بخش، هفت هزار اثر بازبینی شد و هزار و ۴۰۰ اثر در استان‌ها از ششم بهمن به تناوب برنامه‌ریزی در استان‌ها به نمایش در می‌آید. تلاش مجموعه هیات داوران و دبیران بر هنر نو و خلاق بود که انتخاب‌های سختی نیز داشتند.

امیر عبدالحسینی در بخش بعدی نشست، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره آیین‌نامه کلی جشنواره تجسمی فجر که قرار بود پیگیری‌هایش انجام شود، گفت: یکی از مباحث مهم جشنواره این است که از آیین‌نامه و اساسنامه خودش فاصله گرفته است؛ همان اساسنامه‌ای که در اولین دوره جشنواره تجسمی فجر توسط غلامعلی طاهری، ابراهیم حقیقی و مصطفی گودرزی تنظیم و تدوین شد اما تغییر دبیران کل، مدیران، راهبردها و نگرش‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سبب کم‌رنگ شدن این موضوع شد. اما در این مورد، گفت‌وگوهایی با اساتید صورت گرفته است به علاوه این‌که با سیدعباس میرهاشمی به عنوان کسی که چندین دوره دبیرکلی جشنواره را عهده‌دار بوده صحبت هایی داشتیم که هنوز در مراحل ابتدایی هستیم تا بر اساس تجربیات دوره‌های مختلف، آیین‌نامه مورد بازنگری قرار بگیرد و بعد از اتمام جشنواره شانزدهم، حتماً خبرهای خوبی در این مورد خواهید شنید.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره بخش فیلم‌های تجسمی بیان کرد: بخش فیلم‌های تجسمی سابقاً در ادوار گذشته برگزار شده بود اما این موضوع به دلایلی کم‌رنگ شد اما به اعتقاد من برای بهتر دیده شدن هنرهای تجسمی در قالب سینما و فیلم برای جذب مخاطب، در این دوره تصمیم به برگزاری این بخش گرفتیم. ۲۲ فیلم هنرهای تجسمی به دبیرخانه ارسال شده که ظرف یکی دو روز آینده داوری آن‌ها انجام می‌شود.

مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری جشنواره نیز درباره روند کیوریتورمحور شدن نمایشگاه‌های جشنواره «تجسمی فجر» گفت: در این دوره جشنواره به علت کمبود زمان، فراخوان ارسال شده بود و دیگر نمی‌توانستیم بحث کیوریتور محور بودن نمایشگاه را اجرایی کنیم چون برگزاری جشنواره به شکل کیوریتوری با فراخوانی متفاوت است و به شکل فراخوانی عمل کردیم اما در بخش ناشران کتاب‌های تجسمی چون باید آثار انتخاب می‌شدند، این موضوع کیوریتوری شد اما امیدواریم به سمت کیوریتور محوری در «تجسمی فجر» برویم که نیازمند زمان و برنامه‌ریزی است.

وی بیان کرد: در عوض سیستم کیوریتوری را به هنرمندان استانی آموزش دادیم تا بر اساس ایده و بیانیه خودشان هنرمندان را انتخاب کنند که اتفاقی موفق ارزیابی می‌شود.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا