چگونه پای «گوهر» به مسجد گوهرشاد باز شد/تصویربرداری در فضای واقعی

تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «گوهر»، موضوع این اثر نمایشی را مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد در دوران پهلوی دانست که به روایت تاثیر این واقعه بر زندگی اجتماعی و خانوادگی مردم آن زمان می‌پردازد.

تله تئاتر «گوهر» به کارگردانی تلویزیونی محمدعلی رهبر و کارگردانی هنری علی برجی یکی از ۱۱ اثر راه‌یافته به بخش تئاتر تلویزیونی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که مراحل تولید آن در تیر ۱۴۰۲ در مرکز سیمرغ به پایان رسید و همزمان با هفته عفاف و حجاب نیز روی آنتن رفت. این تئاتر تلویزیونی در بخش‌های تهیه کنندگی، کارگردانی و بازیگری زن و مرد نامزد بخش نمایش تلویزیونی جشنواره تئاتر فجر شده است.

محمود زنده‌نام تهیه‌کننده این تئاتر تلویزیونی درباره این اثر گفت: «متن اصلی نمایش «گوهر» با نام «سال‌های فاجعه» نوشته اعظم بروجردی است که پس از بازنویسی برای مدیوم تلویزیونی آماده شد.

وی ادامه داد: برای سرعت بخشی به تولید کار، مراحل تصویربرداری با استفاده از سه دوربین در فضایی واقعی انجام شد که با اجرای برخی تغییرات، موفق شدیم تمام نمایش را در همان فضا ضبط کنیم.

این تهیه‌کننده تلویزیونی به تصویربرداری متفاوت این تله‌تئاتر اشاره کرد و افزود: به دلیل آن که کار در دکور انجام نمی‌شد و حرکت سایه‎‌ها در نور روز، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، نمایش «گوهر» در شب و با نورپردازی ویژه تصویربرداری شد که این شیوه به پذیرش آن به عنوان یک اثر نمایشی کمک کرد.

زنده‌نام با بیان اینکه موضوع تئاتر تلویزیونی ۵۳ دقیقه‌ای «گوهر» با واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد مشهد ارتباطی نزدیک دارد، اضافه کرد: ویژگی این اثر آن است که به طور مستقیم به این واقعه نمی‌پردازد و ماجرا بر بستر روایت خانواده‌ای که متأثر از این جریان است، پیش می‌رود.

اتابک نادری، امید زندگانی، ساقی زینتی، فریده دریامج، سپیده پهلوان‌زاده، شقایق فتحی، مهدی نوری و مریم سامانی‌پور بازیگران این تله‌تئاتر هستند.

در خلاصه این اثر آمده است: «حشمت میرزا مردی صاحب مکنت بوده که مورد غضب رضاشاه قرار گرفته و به مشهد تبعید شده است. او می‌خواهد به هر طریقی پست و مقام خویش را دوباره به دست بیاورد و به همین دلیل مجددا تجدید فراش می‌کند تا با همسر جدید وارد محافل تجددگرایان شود و لابی کند، اما او دختری به نام گوهر دارد که بر عکس پدر، مذهبی است و با مردمی که علیه کلاه پهلوی مبارزه می‌کنند، همراه شده و توسط جوانی که او را از دست نظمیه‌چی‌ها نجات داده است، به مردمی که در صحن مسجد گوهرشاد متحصن شده‌اند، می‌پیوندد و …»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا