انعکاس ارتباط رهبر انقلاب با فرهنگ‌وسلایق مختلف در مستند«غیررسمی»

کارگردان مستند غیررسمی گفت یکی از بخش‌های مهم این‌مستند ارتباطی است که مقام معظم رهبری با اهالی فرهنگ از نگاه‌ها، نگرش‌ها، عقاید و سلایق مختلف برقرار می‌کند.

آئین رونمایی از ششمین قسمت از مجموعه مستند غیر رسمی با موضوع متفاوت از اهتمام مقام معظم رهبری به موضوع کتاب و کتابخوانی، پیش از ظهر امروز با حضور علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سیدمحمدعلی صدری نیا کارگردان این مجموعه مستند و جمعی از مدیران و مسئولان و فعالان فرهنگی و هنری در سالن مرکز همایش‌های بین المللی کتابخانه ملی برگزار شد.

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: تصور می‌کنم ویژگی مشترک همه حاضران جمع، اهل فرهنگ و قلم و ادب بودن آنها است،؛ صرف نظر از مشاغل و مسئولیت‌ها و سمت‌های مختلفی که دوستان دارند. هدف این جلسه مشاهده بخش کوچکی از گزارش فعالیت‌های مربوط به حوزه توجه مقام معظم به کتاب و کتابخوانی به خصوص با محوریت نمایشگاه کتاب است.

وی افزود: می‌شود کتاب را دوست داشت، اما کتاب نخواند؛ می‌شود کتاب خرید، اما نخواند؛ می‌شود کتابخانه بزرگ داشت اما کتابخانه نخواند؛ می‌شود کتاب خواند اما با روش کتابخوانی آشنا نبود؛ می‌شود کتاب خواند اما کتاب‌های ضعیف و خنثی و متفرق خواند؛ می‌شود کتاب خواند اما با نویسنده و مترجم و ناشر آشنا نبود؛ می‌شود کتاب خواند اما از کیفیت محتوا، زبان، صورت و اصول حرفه‌ای تولید کتاب بی خبر بود؛ می‌شود کتاب خواند اما به موضوع دسترسی به کتاب در اقصی نقاط کشور بی توجه بود؛ می‌شود کتاب خواند اما با وضع ترجمه کتاب آشنا نبود؛ می‌شود کتاب خواند اما از اهمیت تولید کتب مناسب برای کودک و نوجوان غافل بود؛ می‌شود کتاب خواند اما از ملزومات انتشار کتاب مثل تولید کاغذ بی خبر ماند؛ می‌شود کتاب خواند اما از سطح کتابخوانی مردم خصوص نسل جوان بی اعتنا بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: می‌شود کتاب خواند اما از قیمت کتاب اطلاعی نداشت؛ می‌شود کتاب خواند اما به شمارگان پایین کتاب بی توجه ماند؛ می‌شود کتاب خواند اما نگران عدم تولید آثار برجسته در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گونه‌های مختلف مخصوصاً ادبیات داستانی و رمان نبود؛ می‌شود کتاب خواند اما نسبت به پایین بودن جریان ترجمه آثار فارسی به زبان‌های دیگر بی اعتنا ماند؛ می‌شود کتاب خواند اما کاری به ترویج و تبلیغ کتابخوانی و معرفی کتاب‌های مفید نداشت؛ می‌شود کتاب خواند اما در سخنرانی‌ها و جلسات مختلف به کتاب‌ها استناد نکرد و ده‌ها امکان و می‌شود دیگر و بلاخره می‌شود کتاب خواند اما به نمایشگاه‌های کتاب بی اعتنا بود؛ اما اگر هریک از این افعال منفی این عبارات تبدیل به فعل مثبت شد و همه آنها هم باهم تحقق یافت، آن وقت با چهره‌های برجسته آشنا می‌شویم به نام آیت الله سیدعلی خامنه ای.

نسخه تلویزیونی قسمت ششم مستند غیررسمی بنا به صبر مخاطبان، قدری کوتاه‌تر می‌شود

در ادامه سیدمحمدعلی صدری نیا کارگردان ششمین قسمت از مجموعه مستند غیر رسمی گفت: برای همه ما و به خصوص شما که اهل قلم و فرهنگ هستید، علاقه مشترکی وجود دارد مبنی بر اینکه دوست داریم با مقام معظم رهبری همراه شویم زمانی که ایشان در نمایشگاه کتاب قدم می‌زنند و سراغ غرفه‌های مختلف می‌روند و با کتاب‌های مختلف مواجه می‌شوند. همه ما فارغ از گزارش‌های خبری که معمولاً رسمی هستند و تعداد تصاویر کوتاه و ویدئوهای منتشره در حد چند دقیقه‌ای هستند؛ دوست داریم فرصت همراهی را با ایشان داشته باشیم که در کدام غرفه‌ها مکث می‌کنند، در مورد فلان کتاب چه می‌گویند و یا در خصوص فلان ناشر چه نظری دارند و یا چه صحبت‌هایی با آنها دارند و چه توصیه‌هایی به نویسندگان داشتند. همه این موارد برای ما جذاب است. شاید چهره‌های بزرگی که در این جمع هستند، سال‌ها فرصت این همراهی را با مقام معظم رهبری داشتند اما برای فردی مثل همراهی با مقام معظم رهبری یک نوع اشتیاق و جذابیت خاصی دارد.

وی افزود: مستند غیر رسمی ۶ تلاش دارد تا مخاطب را همراه کند یعنی دست مخاطب بگیرد و همراه با مقام معظم رهبری به راهروهای نمایشگاه کتاب ببرد و در جریان جزئیات این بازدید قرار دهد. جزئیاتی که ما از آن بی خبر بودیم. ما از بسیاری از ارتباطاتی که مقام معظم رهبری با اهالی فرهنگ داشت، بی خبریم و یا جزئیات کمی از آن می‌دانیم.

این مستندساز گفت: مجموعه مستند غیررسمی در پنج قسمت قبلی که پخش شد، تلاشش بر این بود تا یک قدم به شخصیت مقام معظم رهبری نزدیک تر شود و به صورت غیررسمی تر با شخصیت ایشان آشنا شود. در هر قسمت بنا به تناسب موضوع، مخاطب می‌تواند با شخصیت رهبر انقلاب بیشتر آشنا شود. در این مجموعه مستند دیدارهای مقام معظم رهبری با هنرمند، سینماگران، راویان دفاع مقدس، فعالان علم و فناوری، طنزپردازان، فعالان گروه جهادی را در قالب مستند تهیه کردیم اما تفاوت قسمت ششم از این مجموعه مستند با دیگر قسمت‌ها این است که حوزه کتاب مربوط به حوزه شخصی افراد می‌شود و این حوزه شخصی فرصتی را فراهم می‌کند تا بیشتر به شخصیت یک فرد نزدیک تر شویم و درباره ویژگی‌های شخصیتی یک نفر بدانیم. این موارد از یک طرف کار را جذاب‌تر می‌کند و از طرفی کار قدری برای مان سخت می‌شود.

وی ادامه داد: البته سختی کار سبب شد که مجموعه عوامل تولید قسمت ششم مستند غیر رسمی تلاش کردند تا جامع بودن شخصیت مقام معظم رهبری را در این مستند به تصویر بکشند.

صدری نیا گفت: ما همه تلاش مان را در مجموعه مستند غیررسمی کردیم تا یک تصویر غیررسمی و کمی جزئی‌تر و نزدیک تر شخصیت مقام معظم رهبری را به تصویر بکشیم. در سال‌ها و دهه‌های گذشته مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تلاش‌های مختلفی را در همین جهت انجام داده است که می‌توان به انتشار سفرنامه‌ها و مستندهای مکتوب و تولیدات مختلف اشاره کرد. مجموعه غیر رسمی هم با دغدغه و تلاش و اهتمام مؤسسه حفظ و نشر مجدداً این هدف را دنبال می‌کندو امیدواریم در قسمت ششم توانسته باشیم این یک قدم را برداریم، هرچند که هیچ ادعایی نداریم و جامع بودن شخصیت و این عمق ارتباط و تنوع ارتباط و بحث‌های مختلف ایشان را در یک مستند طبیعتاً نمی‌توان گفت اما این مستند برش کوچک و تلاشی است برای اینکه بتوانیم یک قدم نزدیک شویم.

وی افزود: نسخه‌ای که امروز در این جمع اکران می‌شود، نسخه اختصاصی بوده که برای رونمایی آماده شده است. این نسخه همچنان پس از جلسه مسیر اکران‌های تخصصی خود را دنبال می‌کند تا نسخه تلویزیونی آماده شود که آن نسخه طبیعتاً حاصل همین نقد و نظرات بزرگواران این جلسه و جلسات آتی است که به ما کمک می‌کنند تا نسخه دقیق‌تری اضافه و آماده شود. نسخه تلویزیونی قسمت ششم مستند غیررسمی شاید کمی نسخه کوتاه‌تر و به اندازه صبر مخاطب تلویزیون باشد.

کارگردان مستند غیررسمی گفت: یکی از بخش‌های مهم مستند آن نوع ارتباطی است که مقام معظم رهبری با اهالی فرهنگ از نگاه‌ها، نگرش‌ها، عقاید و سلایق مختلف برقرار می‌کند. ضمن اینکه علاقمند هستم این مستند مخاطبان گسترده‌ای داشته باشد و بخش‌هایی از جامعه این مستند را تماشا کنند اما به صورت خاص علاقمند بودم تا مدیران فرهنگی و رسانه‌ای کشور بتوانند مخاطب اول این مستند باشند و نوع نگاهی که مقام معظم رهبری به این اهالی دارند و نوع مسیری که در این سال‌ها و دهه‌ها طی کردن برای ما درس آموز است و امیدواریم بتوانیم از آن بهره مند شویم.

در پایان مراسم قسمت ششم مستند غیررسمی برای حاضران به نمایش در آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا