«حیوانات مسلح» به کتابفروشی‌ها آمدند

کتاب «حیوانات مسلح؛ تکامل سلاح و شیوه‌های نبرد در انسان‌ها و حیوانات» نوشته داگلاس جی.املن با ترجمه میثاق شایق توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «حیوانات مسلح؛ تکامل سلاح و شیوه‌های نبرد در انسان‌ها و حیوانات» نوشته داگلاس جی.املن به‌تازگی با ترجمه میثاق شایق توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتاب‌های فانوس» است که کتاب‌های علمیِ عمومی این‌ناشر را شامل می‌شود.

داگلاس جان املن نویسنده این‌کتاب، زیست‌شناس تکاملی متولد ۱۹۶۷ و استاد دانشگاه مونتانا است که درباره رشد و تکامل عجیب‌ترین سلاح‌های حیوانات و چگونگی شکل‌گیریشان پژوهش می‌کند. او سه‌کتاب دیگر هم در این‌باره دارد اما در «حیوانات مسلح» به شرح آزمایش‌ها و تجربیات خود پرداخته و برای این‌کار از تنه‌های درختان فروافتاده در جنگل‌های استوایی، تونل‌های زیرزمینی ساحل دریاها و صخره‌های پرشیب دامنه‌ی کوه‌ها تا قلعه‌ها و کاخ‌های قرون وسطی و ناوهای نظامی در آسمان و زمین سرک می‌کشد. او می‌گوید گاهی در حیوانات، ابزارهای مبارزه و دفاع چنان خارق‌العاده‌ای به وجود می‌آیند که اصلا نمی‌توان به آن‌ها توجه نکرد. کتاب پیش‌رو در واقع، کالبدشناسی این‌ابزارهاست.

مولف کتاب پیش‌رو، در بررسی‌های خود فقط به حیوانات بسنده نکرده و سازوکار و ابزارهای مورد اشاره را در انسان هم بررسی کرده است. او با بررسی شرایط و محیط شکل‌گیری سلاح‌های حیوانات و انسان‌ها، آن‌ها را شبیه یکدیگر و این‌شباهت را در بستر یک‌روایت تاریخی تشریح می‌کند. او پیش از شروع متن کتاب، این‌جمله از آلبرت اینشتین را یادآور شده است: «نمی‌دانم در جنگ جهانی سوم از چه سلاح‌هایی استفاده خواهد شد؛ اما در جنگ جهانی چهارم، مردم با چوب و سنگ با هم می‌جنگند.»

کتاب پیش‌ رو ۴ بخش اصلی دارد که در مجموع ۱۴ فصل را در خود جا داده‌اند. «شروع با کوچک‌ها»، «شروع رقابت»، «گذراندن دوره خود» و «شباهت‌ها» عناوین بخش‌های چهارگانه کتاب هستند.

«استتار و پوشش‌ زرهی»، «دندان‌ها و چنگال‌ها» و «چنگک‌ها، نگهدارنده‌ها و آرواره‌های بسیار بزرگ» عناوین سه‌بخشی هستند که در بخش اول کتاب قرار دارند. بخش دوم هم ۳ فصل را با عناوین «رقابت»، «دفاع‌پذیری اقتصادی» و «دوئل‌ها» شامل می‌شود. فصول هفتم و یازدهم هم در بخش سوم قرار دارند که از این‌قرارند: «هزینه‌ها»، «علامت‌های قابل اطمینان»، «بازدارندگی»، «دزدکی رفتن و تقلب‌کردن» و «پایان مسابقه».

بخش چهارم کتاب «حیوانات مسلح» هم سه‌بخش دوازدهم تا چهاردهم را با عناوین «قلعه‌هایی از شن و سنگ»، «کشتی‌ها، هواپیماها و دولت‌ها» و «کشتار جمعی» در بر می‌گیرد.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

زمین همسایه پر از پیکان بود. تراشه‌های دورریخته همه‌جا بودند و به نظر می‌رسید روزگاری این تپه مسطح، جایگاه دهکده‌ای بوده نه میدان نبرد یا شکارگاهی، و قطعات نوک‌تیز را اینجا ساخته بودند. بیشتر پیکان‌ها شکسته بودند. اما وقتی قطعه نوک‌تیز سالمی یافتم که از گل‌ولای بیرون زده بود، چشمانم را بستم و در حالی‌که برگ‌های معطر تنباکو در اطراف من با وزش نسیم تکان می‌خوردند،‌ آن را در دستم فشردم. آخرین شخصی که آن را لمس کرده بود مردی بود که آن را ساخته بود. برای لحظاتی حس کردم گذشته را لمس کرده‌ام.

چه‌بسا دوهزارسال زمان زیادی به نظر برسد، اما حتی با معیارهای امریکای شمالی، قطعات نوک‌تیزی که از زمین همسایه بیرون آورده بودم نوساز بودند. قطعات نوک‌تیز سنگی و نیزه‌ها، نیزه‌اندازها و کمان‌ها و تیرهایی که به آن‌ها متصل می‌شدند به‌مدت ده‌ها هزار سال سلاح‌های اولیه انسان‌ها بودند. میلیون‌ها قطعه سلاح که هنگام شخم‌زدن یا فرسایش سواحل رودها و کناره دریاچه‌ها از خاک بیرون آمده‌اند جمع‌آوری و بایگانی شده‌اند و باستان‌شناسان به کمک آن‌ها چگونگی تغییر شکل و اندازه این سلاح‌ها را طی اعصار مختلف ردیابی می‌کنند. همه این‌سلاح‌ها به‌طور چشمگیری کوچک هستند. اندازه این پرتابه‌های سنگی نوک‌تیز مانند دندان‌های نیش سیاه‌گوش و آرواره‌های ماهی تابع توازن قدرت مرگبار و قابلیت حمل آن است.

این‌کتاب با ۳۸۶ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۰۵ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا