چرا ممیزی سریال‌های نمایش خانگی باید از تلویزیون کمتر باشد؟

ایرج محمدی، از تهیه‌کنندگان باسابقه تلویزیون با تاکید بر اینکه اعضای شورای مجوز ساترا از برجسته‌ترین افراد فرهنگی هنری کشور هستند که هرکدام نیم قرن سابقه دارند، درباره صدور مجوزها در این سکو و مراحلی که باید طی شود به ذکر نکاتی پرداخت.

محمدی که به تازگی مجوز سریال نمایش خانگی «بی‌همتا» (فصل دوم مانکن) برای پخش از سکوی جدید زینما را گرفته است، درباره فرآیند صدور مجوز تولید و انتشار این سریال، گفت: من تاکنون در دو جلسه شورای صدور مجوز ساترا حضور داشته‌ام. نکته مهمی که در این جلسات دیده می‌شود تبادل افکار و نظرات و تعامل خوب اعضای شورای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا با تهیه‌کنندگان و کارگردانان و نویسندگان است.

وی اظهار کرد: با توجه به سابقه‌ای که در صنعت فیلم‌سازی و سینما دارم، بدون هرگونه چاپلوسی یا نفعی باید بگویم این دو جلسه که در ساترا حضور داشته‌ام از جمله بهترین جلساتی بوده که تاکنون در آن شرکت کرده‌ام زیرا در این جلسات بحث‌های بسیار خوبی در خصوص مضمون و موضوع طرح‌ها و سریال‌های تولیدشده برای نمایش در شبکه نمایش خانگی می‌شود که از نظر من اتفاق بسیار جذابی است؛ در حالی که در برخی جلسات دیگر، فیلمنامه کلا رد یا مشروط اعلام می‌شود بدون آنکه ما حتی یک نفر از اعضای شورا را ببینیم یا درخصوص طرح با آنها تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم یا حتی از علت رد یا مشروط شدن طرح مطلع شویم.

تفاوت ممیزی‌ در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون کاملا طبیعی است

تهیه‌کننده سریال «مانکن» همچنین تاکید کرد: شورای صدور مجوز و تولید انتشار ساترا این اجازه را به عوامل سریال‌ها می‌دهد که با اعضا درباره ایرادها و موضوعات مختلف در طرح یا اثر، گفت‌وگو و تبادل سازنده داشته باشند و فرصت رفع ایرادها نیز داده می‌شود.

محمدی با بیان اینکه نکته مهم دیگر اعضای شورای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا هستند، گفت: اعضای شوراها جزو برجسته‌ترین افراد در عرصه فرهنگی و هنری کشور هستند و هرکدام نزدیک به نیم قرن سابقه فعالیت در این عرصه دارند. نتیجه همه این تجربیات، جلسات سازنده‌ای است که با تعامل و گفت‌وگو پیش می‌رود.

تهیه‌کننده سریال‌های «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین»، «بزنگاه» و «دردسرهای عظیم» در ادامه در پاسخ به اینکه ممیزی در تلویزیون و نمایش خانگی متفاوت است یا نه؟ بیان کرد: قاعدتا متفاوت است و این تفاوت کاملا طبیعی است. برای تعیین ممیزی ابتدا باید مشخص شود اثر در چه درگاهی قرار است منتشر شود، بر این اساس ممیزی اثر تلویزیونی با یک اثر در شبکه نمایش خانگی حتما متفاوت خواهد بود.

تفاوت سیگار کشیدن در تلویزیون و سینما

محمدی با بیان اینکه ممیزی آثار در تلویزیون با آثار منتشرشده در سینما هم متفاوت است توضیح داد: مدت زمان یک اثر در سینما ۹۰ دقیقه است اما در تلویزیون طولانی‌تر و پیوسته است؛ پس طبیعی است ممیزی در آثار سینما کمتر از تلویزیون باشد. بر این اساس، ممیزی در شبکه نمایش خانگی نیز کمتر از تلویزیون است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که در برخی آثار شبکه نمایش خانگی یا سینما کاراکتری را در حال سیگار کشیدن می‌بینیم اما در تلویزیون چنین صحنه‌ای مشاهده نمی‌شود؛ البته نه من نه سایر همکاران موافق نمایش دادن سیگار در شبکه نمایش خانگی یا سینما نیستیم منظور من از این مثال نشان دادن میزان حساسیت ممیزی در تلویزیون در مقایسه با سینما و شبکه نمایش خانگی است.

این تهیه‌کننده سپس با اشاره به شاخص موثر دیگر در تعیین میزان ممیزی توضیح داد: ممیزی به واسطه تعداد مخاطب نیز متفاوت است. مخاطب سینما یا شبکه نمایش خانگی اگر یک میلیون نفر باشد مخاطب تلویزیون عامه مردم هستند. وقتی یک خانواده پنج نفره، از کودک خردسال گرفته تا جوان و میانسال با هم به تماشای تلویزیون می‌نشینند بسیار متفاوت با زمانی است که یک عضو بزرگسال خانواده اثری را در شبکه نمایش خانگی تماشا می‌کند در حالی که آن اثر محدودیت سنی دارد. در نتیجه از این زاویه هم قاعدتا ممیزی در تلویزیون باید متفاوت با شبکه نمایش خانگی و سینما باشد.

محمدی با تاکید بر اینکه نمی‌توان ایراد گرفت که چرا ممیزی ساترا در آثار نمایش خانگی کمتر از ممیزی در تلویزیون است هم بیان کرد: این ایراد کاملا غلط است. این تفاوت در ممیزی در تمام دنیا مرسوم است زیرا آثار بنا بر درگاه انتشار، محتوا و اجرا با هم در ممیزی متفاوت هستند.

یک سریال کودکانه و طرح سریالی جدید دارم

تهیه‌کننده «مانکن» در پایان درباره سریال‌‎ها و آثار در دست تولید که تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد، اعلام کرد: در حال حاضر یک سریال در ژانر کودک و نوجوان با موضوع استفاده درست از فناوری‌ها در دست ساخت داریم و به عنوان مشاور اجرایی سریال «همتایان» هم حضور دارم. طرح یک سریال نیز در دست داریم که برای صدور مجوز تولید به ساترا ارسال خواهیم کرد و با یک پلتفرم برای انتشار آن مذاکره کرده‌ایم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا