نقش بر آب شدن پروژه کشته‌سازی گروهک‌های کومله و دموکرات در مستند «مه‌آباد»

بنیاد فرهنگی روایت فتح همزمان با فتنه ۱۴۰۱، گروه مستندسازی را به شهر‌های مهاباد، بوکان و پیرانشهر اعزام کرد، که خروجی آن‌ مستند «مه‌آباد» شد.

همزمان با شکل‌گیری فتنه ۱۴۰۱، گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح تیمی را در میدان نبرد اعزام کرد، تا حقایق و آنچه را در لایه‌های زیرین رسانه در جریان بود، با قالب مستند به تصویر بکشد.

مستند «مه‌آباد» به کارگردانی مسعود دهنوی جزو همان کار‌هایی بود که عوامل آن همزمان با وقوع اغتشاشات به بطن رویداد یعنی شهر‌های مهاباد، بوکان و پیرانشهر ورود کردند، تا روایت دست اول خود را در مقابل آنچه که معاندین تحریف یا تغییر می‌دادند به تصویر بکشند.

علیرضا استرابی، مدیر گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح در مقدمه‌ای به وظایف این گروه پرداخت و گفت: اولویت کاری بنیاد فرهنگی روایت فتح و به تبع آن گروه مستند بر روایت فتوحات انقلاب اسلامی است. یعنی در هر عرصه که انقلاب فتوحاتی را از خود بجا گذاشته، وظیفه خود را می‌دانیم که راوی آن فتح باشیم و بتوانیم با زبان هنرمندانه فتوحات را ماندگار کنیم، تا نسل آینده از این مستندات استفاده کند.

استرابی درباره مستند «مه‌آباد» که رونمایی از آن در ششمین دوره «فرزندان خمینی» انجام شد، گفت: با توجه به فتنه و اعتراضاتی که سال گذشته در کشور رخ داد، در بعضی از استان‌های غرب کشور از جمله آذربایجان غربی و کردستان شاهد سوء‌استفاده‌گری گروهک‌های ضد انقلاب از جمله کومله و دموکرات بودیم و آن‌ها با کشته‌سازی و ایجاد رعب و وحشت بین مردم این فتنه را ادامه دادند.

مدیر گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح درباره پروژه کشته‌سازی گروهک‌های ضد انقلاب توضیح داد: مستند «مه‌آباد» به کشته‌سازی‌هایی می‌پردازد، که از سوی کومله و دموکرات پشتیبانی می‌شد. آن‌ها با این پروژه به دنبال ناامن نشان دادن شهر‌های ایران بودند، تا مردم پشت نظام جمهوری اسلامی را خالی کنند. الحمدالله مردم با هوشیاری خود با تفکرات گروهک‌های ضد انقلاب مقابله کردند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه مستندساز به سراغ مستندات رفته تا دستِ گروهک‌ها را بابت نقش داشتن آن‌ها در کشتن مردم رو کند، تصریح کرد: با همکاری و هدایت نیروی زمینی سپاه پاسداران سوژه‌ها به ما معرفی شد. ما از همان ابتدا در صحنه حضور داشتیم و هم‌پای فتنه پارسال روایت ما هم شکل گرفت.

به گفته استرابی، سوژه‌ها افرادی بودند که از سوی کومله و دموکرات کشته شده بودند، ولی کشته شدن آن‌ها را به نیرو‌های امنیتی نسبت داده بودند. ما با شاهدان عینی بازماندگان حادثه مصاحبه کردیم. با فردی که از طرف حزب دموکرات و کومله این عملیات را انجام داده بود مصاحبه کردیم و آن‌ها اعتراف کردند کشتن مردم به دست آنان بوده است.

مدیر گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح افزود: ما در مستند هم شاهدیم که مردم این استان‌ها با همکاری نیرو‌های امنیتی توانستند این غائله را جمع کنند. حتی در «مه‌آباد» می‌بینیم که اعضای کومله و دموکرات به خانه‌های مردم حمله کردند، خانه‌های مردم را آتش زدند، وسایل منزلشان را به خیابان‌ها ریختند، تا از نظر اجتماعی مردم را تحریک کنند، با نظام همراهی نکنند. البته همزمان با اغتشاشات سال گذشته مستندی برای ایذه هم ساخته شد و در رسانه ملی پخش شد.

وی در پاسخ به این سوال که پرداختن به جنایت‌های گروهک‌های ضد انقلاب و آشنایی مردم با عقبه و جنایت‌های مرتکب شده از سوی کومله و دموکرات در دستور کار گروه مستند روایت فتح قرار می‌گیرد؟ تصریح کرد: ما باید به دنبال سوژه‌های جذاب از نظر درام و مستند باشیم، تا بتوانیم به آن‌ها بپردازیم. یعنی باید سوژه‌ها با ظرافت خاصی انتخاب شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا