نمایشگاه مطبوعات برگزار می‌شود مگر آنکه ملاحظاتی باشد

وزیر ارشاد گفت: به دلیل آنکه انتخابات را پیش رو داریم، برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات باید با وزارت کشور و دیگر نهادها به جمع بندی برسیم، ما مشکلی نداریم مگر ملاحظاتی باشد.

رویداد رسانه‌ای حریر پیش از ظهر امروز جمعه ۱۷ آذر با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و جمعی از فعالان فرهنگی در مجموعه فرهنگی هنری آسمان، فرهنگستان هنر برگزار شد.

در حاشیه این مراسم کتاب عکس خانواده با شکوه ایرانی با موضوع ” سبک زندگی شاد خانواده ایرانی- اسلامی” رونمایی شد. این کتاب در ۲۲۰ صفحه و توسط ۸۰۰ نفر از عکاسان توسط انجمن عکس سازمان بسیج هنرمان و بخشی از نهادهای فرهنگی منتشر شده است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از مراسم در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و به تک تک پرسش‌های آنها پاسخ داد.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: ما برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات آمادگی داریم و کارهایش را انجام داده ایم اما به دلیل آنکه انتخابات مجلس را در فصل آینده داریم، بخشی از این موضوع مربوط به وزارت کشور و دیگر نهادهاست. ما باید به جمع بندی برسیم.

وی ادامه داد: از آنجا که برگزاری مکان نماز جمعه در فصل زمستان به مصلی منتقل می‌شود و از طرفی برگزاری نمایشگاه‌ها عمدتاً در مصلی است و موضوع دیگر هم انتخابات را پیش رو داریم. همه این مسائل را باید بررسی کنیم تا به یک جمع بندی مناسب برسیم که نتیجه این جمع بندی تا چند روز آینده مشخص می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنا داریم نمایشگاه مطبوعات را در فصل زمستان برگزار کنیم، مگر آنکه مشکلات یا ملاحظاتی به دلیل برگزاری انتخابات وجود داشته باشد. ما منتظر نتایج جمع بندی هستیم.

وی با اشاره به وضعیت خانواده در رسانه‌های فعلی گفت: حتماً وضعیتی که امروز مشاهده می‌کنیم وضعیت مطلوبی نیست و شاهد اشکالات جدی هستیم و خودمان منتقد این وضعیت هستیم اما این انتقاد به معنای انفعال نیست بلکه ما درحال کنش گری هستیم. در حوزه تنظیم گری همه آئین نامه‌ها را اصلاح کردیم. امروز در آخرین آئین نامه‌های فیلم به لحاظ صدور مجوز پروانه ساخت، پروانه نمایش را تغییر دادیم و هم اکنون در کار پوشش شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بزودی ابلاغ می‌شود.

اسماعیلی گفت: در حوزه تولید همکاری با بخش خصوصی داریم که البته این همکاری به معنای کار سفارشی نیست. بلکه هدف مان به نوعی حمایتگری است. زیرا معتقدیم کار سفارشی منجر به جریان سازی نمی‌شود و تنها به همان تولید به پایان می‌رسد. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصدی نیستیم، بلکه به دنبال ایجاد فضا و جریانی هستیم تا وضعیت کنونی را تغییر دهیم. هر زمان تولید خوبی داشتیم، مردم استقبال کردند.

وی ادامه داد: پویانمایی بچه زرنگ با موضوع حضرت ثامن الحجج تولید شد و در ژانر کودک و نوجوان رکورد زد تا جایی که امروز نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان فروش داشته است. پویانمایی که برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر سال گذشته اکران شد. این امر به معنای تغییر ذائقه است که امروز شاهدش هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به گفتگوی اخیر سیدمهدی شجاعی درباره ممانعت از انتشار کتابش گفت: با همکاران صحبت کردیم و قرار شده است تا این موضوع را به صورت حضوری پیگیری کنیم. ما بنا داریم همه بزرگان فرهنگ و هنر با آرامش کار خودشان را انجام دهند در عین حال قانون هم سر جای خودش باشد. در جایی ممکن است سوءتفاهمی پیش بیاید و ما قرار است برطرف کنیم.

وی ادامه داد: آقای شجاعی از مفاخر فرهنگ و ادبیات ما هستند و پیشینه خوبی دارند و آثارشان جزو آثار پرمخاطب ادبیات دینی و داستانی است. ما به او و آثارشان احترام می‌گذاریم. امیدواریم این مشکل و سوءتفاهم را حل کنیم. بنای مان این است که روی مرز قانون بایستیم و هر بزرگوار، پیشکسوت، شخصیت عالی و مقامی در عین حال که تکریم و تجلیل و تعظیمش می‌کنیم، در عین حال قانون را رعایت می‌کنیم.

اسماعیلی گفت: با مجموعه خودمان در خصوص اتفاق اخیر آقای شجاعی و اثرشان یک جلسه می‌گذاریم چراکه دغدغه شأن برای مان مهم است و از دوستان خواستم ورود جدی کنند تا مسأله با گفتگو حل شود. باید منتظر نتیجه باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت خانواده‌های ایرانی گفت: سال ۹۷ کاری را در خصوص خانواده‌های ایرانی کاری را شروع کردیم به این نتیجه رسیدیم که نهاد خانواده در جمهوری اسلامی و جامعه ایرانی ما در بالاترین حد استاندارد در مقایسه با سایر کشورها قرار دارد. ما قرا نیست خودمان با دست خودمان سیاه نمایی کنیم؛ خانواده ایرانی خانواده خوب و ارجمندی است.

وی ادامه داد: امروز خانواده ما فرهیخته و رو به کمال است؛ البته اشکالاتی وجود دارد اما من نگرانم که ما لنز دوربین مان را متمرکز کنیم روی نقطه‌ای که فقط سیاهی را نشان دهیم. از رویداد حریر، به عنوان یک کارگذار فرهنگی توقعم این است که بتوانیم رهنمودهای اجرایی و عملیاتی بگوییم. اصل نشست‌ها خوب است.

اسماعیلی گفت: رسانه‌های مان مقداری با بطن جامعه فرق دارد؛ ما به یک سیاه نمایی به نام آسیب‌های اجتماعی عادت کرده ایم، اما نه اینکه جامعه ایران از دست رفته است خیر اینطور نیست. سال‌ها پژوهشگر اجتماعی هستم و سابقه کار پژوهش در حوزه خانواده دارم. با اطمینان و براساس داده‌های علمی و پیمایشی و افکارسنجی اعلام و ثابت می‌کنم که خانواده ایرانی امروز در مقایسه با همه جوامع در نقطه بالاتری ایستاده است. البته به معنای اشکال و عدم نگرانی نیست؛ ما از فیلم‌های خانگی، سینما و تلویزیون اظهار نگرانی می‌کنیم و این نگرانی یعنی به خودمان می آییم و مانع از انحرافات می‌شویم، نه اینکه دست مان روی سر بگذاریم و بگوییم باختیم بلکه ما وضعیت خوبی است انشالله نقاط ضعف مان را برطرف می‌کنیم.

وی در خصوص اهدای بسته شب یلدا به هنرمندان گفت: این اقدام برنامه ریزی شده است و برای شب یلدا به هنرمندان اهدا می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اعتراض چند خبرنگار استانی مبنی بر عدم دریافت هدایای خبرنگاری گفت: حدود ۲۳ هزار نفر اینترنت رایگان و به ۱۶ هزار نفر هدیه روز خبرنگار ارائه کرده ایم. همچنین سال گذشته هدایای خبرنگاری ۳۰۰ هزار تومان بود که امسال به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت و با دستور رئیس جمهور این رقم به ۲ میلیون تومان رسید. همان زمان هم گفتم که اگر کسی در ای رسانه ثبت نام نکرده است، مجدداً ثبت نام کند.

اسماعیلی در پایان گفت: درحال تنظیم ماده ۲۰ قانون مطبوعاتی هستیم تا مدیرمسئول موظف شوند خبرنگاران را بیمه کنند. انشالله نظارت میدانی به آن اضافه می‌شود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا