توضیح وزیر ارشاد درباره جایگاه سازمان سینمایی در آیین‌نامه شبکه نمایش خانگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جایگاه سازمان سینمایی تاکید کرد: سازمان سینمایی متولی اصلی حکمرانی سینما در کشور است و نظارت بر فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی هم بر عهده این سازمان است.

محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر سه‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه در مراسم پایانی جایزه پژوهش سال سینمای ایران نارضایتی‌هایی را درباره وضعیت فیلم‌های سینمایی در شبکه‌ نمایش خانگی مطرح کرد و در حاشیه این مراسم در پاسخ به این سوال ایسنا که در ابتدای حضورش در وزارت ارشاد بر بازپس‌گیری مدیریت و نظارت شبکه نمایش خانگی از صدا و سیما و ساترا تاکید داشت و الان که این اتفاق رخ نداده، پیگیرِ‌ها در چه مرحله‌ای است؟ بیان کرد: این مسئله دو بخش دارد و مسئولیت نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی فعلاً با سازمان صدا و سیماست و نظارت بر فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی هم بر عهده وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است. در رابطه با این مسئله کارگروهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با مسئولیت آقای میرباقری تشکیل شده و نمایندگان ارشاد و صدا و سیما هم در آن حضور دارند.  این آیین‌نامه در حال تدوین است و ان شاءالله بتوانیم حداکثر تعامل را بین بخش‌های مختلف داشته باشیم. در این زمینه ما نظام پیشنهادی خود را ارائه کرده‌ایم.

او در ادامه این پرسش که جایگاه سازمان سینمایی در این آیین‌نامه چیست؟ گفت: سازمان سینمایی متولی اصلی حکمرانی سینما در کشور است و جایگاه آن حتما محفوظ است و محفوظ می‌ماند و باید ارتقاء پیدا کند. نظام تنظیم‌گری سینما هم بر عهده سازمان سینمایی است.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی انتقادها به وضعیت سینما اظهار کرد: سینمای ایران سال بی‌نظیری را سپری می‌کند؛ هم در میزان مخاطب و هم در فروش و کارهای زیرساختی که انجام می‌شود. بیش از ۳۰۰ سینما به مجموعه سینماهای کشور اضافه شده و نگاه ما توسعه‌ای و برمبنای گشایش است. با نگاه‌هایی که در راستای محدودسازی سینماست مخالفیم واز همه این خواسته را داریم که آن‌ها نیز از این وضعیتی که اتفاق افتاده حمایت کنند؛ به هر حال هیچ وقت در وضعیت کمال و مطلوب نیستیم. امیدوارم همه دلسوزان صنعت سینما و هنر سینما کنار هم باشند و با خوش و خلقی و انعطاف به تعالی سینما کمک کنند.

او درباره ورود برخی کارگردان‌هایی که بدون دانش و تجربه وارد این عرصه می‌شوند و وجود حلقه مفقوده نظارت در این زمینه پاسخ داد:‌ سازمان سینمایی در زمینه ورود تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها نظارت دارد و اگر مشکلی هست باید این سازمان پاسخگو باشد. در گذشته نظام اعطای تهیه‌کنندگی مشکلاتی داشت که دیگر برطرف شده ولی باز هم اگر مشکلی هست باید رفع شود.

وزیر ارشاد همچنین درباره اینکه باید چه کرد تا جوان‌ها بیشتر به سینما بروند؟ گفت: باید به ذائقه جوان‌ترها توجه کرد و ذائقه‌سازی هم انجام شود اما قرار نیست اسیر الگوسازی وارداتی شویم. فرهنگ ایرانی غنی و قدرتمند است و این ابرقدرت فرهنگی امکان زایش تولیدات متنوعی را مبتنی بر داشته‌های دینی و اهداف و آرمان‌های پیش‌روی خود دارد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا