با ۲۸ میلیون مخاطب؛ رکورد ۲۳ساله سینمای ایران شکست

تعداد مخاطبان اکران سال گذشته سینماها از ۲۸ میلیون نفر فراتر رفت تا با این آمار، رکورد ۲۳ ساله سینمای ایران شکسته شود.

سال ۱۴۰۲، سال پربرکتی به لحاظ جذب مخاطبان سینمایی بود. اگر در اسفند سال ۱۴۰۱ و یا حتی فروردین ۱۴۰۲ به یک فعال حوزه سینما می‌گفتند که قرار است طی سال ۱۴۰۲، رکورد مخاطبان سینما شکسته شود، کمتر کسی این حرف را می‌پذیرفت اما این مهم برای سینمای امسال به وقوع پیوست و رکوردشکنی به ترتیبی بود که طی ۲۳ سال اخیر، هیچ‌گاه این تعداد مخاطب در طول یک‌سال به سینماها نرفتند.

سینمای ایران در سال گذشته بیش از ۲۸ میلیون مخاطب داشت که این آمار از ابتدای دهه ۸۰ تا به امروز محقق نشده بود. درواقع سینمای ایران پس از سال ۷۹ که ۳۳ میلیون مخاطب را تجربه کرد، هیچ‌گاه به‌مانند امسال مخاطب نداشته است.

سینماها در بهار سال گذشته، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب داشتند. در فصل تابستان به دلیل تلاقی این فصل با ماه‌های محرم و صفر، تعداد مخاطبان سینما به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرد. شمار مخاطبان در پائیز به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید و در زمستان نیز ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به سینما رفتند تا تعداد مخاطبان سینما، برای سال ۱۴۰۲ به بیش از ۲۸ میلیون نفر برسد.

فسیل، هتل، بچه زرنگ، شهر هرت، هاوایی، بچه زرنگ و ویلای ساحلی، ۶ فیلم اکران امسال هستند که موفق شدند تا به امروز، بیش از ۶۰ میلیارد فروش داشته باشند

فسیل، هتل، بچه زرنگ، شهر هرت، هاوایی، بچه زرنگ و ویلای ساحلی، ۶ فیلم اکران امسال هستند که موفق شدند تا بیش از ۶۰ میلیارد فروش داشته باشند.

این آمار دلچسب برای اکران ۱۴۰۲، به دلایل مختلف رخ داد. نخست آن‌که در یک نظم جدید، مخاطبان، اقبال ویژه‌ای نسبت به سینما داشته‌اند. این جریان، همچنان ادامه دارد. گوشه‌ای از سبک زندگی‌های جدید، مبتنی بر علاقمندی‌های فرهنگی است که سبب می‌شود تا مقولاتی چون سینما و کنسرت، در سبد خانواده‌ها قرار داشته باشد. این اتفاق سبب شد تا استقبال از سینماها از نخستین روزهای سال، با اقبال خوبی مواجه شود.

متناسب با این استقبال، در گام بعدی، تبلیغات دهان‌به‌دهان سبب شد تا مخاطبان بیشتری به سینماها گسیل داشته شوند. این روند، علی‌الخصوص در آثار کمدی نمود بیشتری داشته است.

مهندسی خوب اکران نیز دیگر گزینه‌ای بود که به جذب مخاطبان انبوه در اکران سال گذشته کمک کرد. اتفاق خوب با اکران عید رخ داد و پس از آن در بازه‌هایی چون عیدفطر، خرداد، مهرماه و . . . فیلم‌های خوبی به روی پرده رفت.

با ۲۸ میلیون مخاطب؛ رکورد ۲۳ساله سینمای ایران شکست

مجموعه این عوامل سبب شد تا اکران سال گذشته به ۲۸ میلیون و ۱۵۷ هزار مخاطب برسد. اگر برای بازه‌هایی چون ماه‌های محرم و صفر و پس از جشنواره تا انتهای سال نیز اکران هوشمندانه‌ای در نظر گرفته می‌شد، تعداد مخاطبان، به بیش از ۳۰ میلیون نفر می‌رسید و اتفاق به‌مراتب بهتری برای اکران امسال رخ می‌داد.

برای اکران امسال، امیدواری بسیاری وجود دارد تا با توجه به مهندسی خوبی که برای اکران نوروز شده، تعداد مخاطبان از این رکورد نیز فراتر رفته و از ۳۰ میلیون نفر متجاوز شود. اتفاقی که در صورت یک مهندسی درست در تمامی ماه‌های سال، قطعا برای سینمای ایران محقق خواهد شد تا مخاطبان، اتفاق‌های خوبی را در حوزه سینما رقم بزنند. فعلا و تا امروز، تعداد مخاطبان نوروزی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، با رشد ۷۰درصدی مواجه بوده که این راندمان، امیدواری‌ها نسبت به پویایی اکران امسال را دوچندان کرده است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا