«آتش و باد» شرحی بر آتشی که از باد تیزتر گردد

 

سریال جدید شبکه سه سیما که این روزها قسمت‌های میانی آن از مقابل دیدگان مخاطب می‌گذرد، برشی از تاریخ ایران را در استان فارس به عنوان یکی از مراکز نهضت مشروطه روایت می‌کند. این مجموعه 58 قسمتی که از نوروز امسال و همزمان با ماه مبارک رمضان به روی آنتن رفته است، از جرقه‌ای که آتش خشم را شعله‌ور می‌کند، سخن می‌گوید؛ همان خواسته‌ای که عمده اتفاقات داستان حول آن رقم می‌خورد.

قصه «آتش و باد» که بر پایه مستندات تاریخی استوار است، با روایتی از یک دلدادگی آغاز می‌شود و با بهره‌گیری از مبارزات عشایر فارس و با محوریت نبرد مشروطه‌خواهان و قوام ادامه می‌یابد. ضرورت توجه به تاریخ، فرهنگ و تمدن به عنوان بخش مهمی از نیت پدیدآورندگان مجموعه «آتش و باد» در جای جای صحنه‌های این سریال خوش ساخت به چشم می‌خورد تا این اثر تاریخی را نسبت به سایرین متمایز کند.

از شیوه اجرا و نقش بازیگران و نمایش رسوم و سنت‌های گذشته در این سریال می‌توان دریافت که بخش مهمی از این اثر بر پایه تحقیق و پژوهش بنا شده است و همین امر می‌تواند برای تولیدات اخیر تلویزیون امیدآفرین باشد. استفاده از اشعار فردوسی در تیتراژ پایانی این سریال شبانه نقطه قوت دیگر مجموعه «آتش و باد» است که نشان از ریزبینی، دقت‌نظر و توجه سازندگان آن دارد که پیش‌تر حفظ آنها در میان عشایر مرسوم بوده است. با مقایسه آثار پیشین کارگردان این اثر با آنچه از سریال‌های تاریخی انتظار می‌رود، می‌توان به جرأت نگاه جدید و تازه دست اندرکاران سریال «آتش و باد» را تحسین کرد و به آن آفرین گفت.

«آتش و باد» که به مسأله نفت و مشروطه‌خواهی گریزی زده و قصد دارد روایت خروج رایگان نفت توسط خارجی‌ها را به تصویر بکشد، می‌تواند مصداق عینی ضرب‌المثل «آتش از باد تیزتر گردد» باشد. این سریال در عین نمایش فراز و فرودهای تاریخی، به نقش و دخالت بیگانگان در امور حکمرانی نیز اشاراتی دارد و با تعلیق و گره گشایی به خوبی سیر حوادث تاریخی را بازگو می‌کند.نقش‌آفرینی درخشان بازیگران قدیم و جدید در مجموعه «آتش و باد» در کنار تصاویر چشم‌نوازی که از دریچه لنز دوربین ثبت شده، این اثر را به یک سریال منحصربه فرد تبدیل کرده است.

اگر بخواهیم از حق نگذریم، باید برای سریال‌هایی که به شرح گوشه‌ای از تاریخ این سرزمین پهناور پرداخته‌اند، بیشتر بها داد و زمینه را برای تکرار این قبیل آثار که مورد استقبال مخاطبانی از پیر و جوان است فراهم کرد؛ تجربه ثابت کرده است دانستن تاریخ و مطالعه آن از تکرار حوادث تلخ گذشته پیشگیری می‌کند.

مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» محصول مرکز سیما فیلم به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی بوده که عبدالرسول گلبن و منصور ابراهیمی آن را به رشته تحریر درآورده‌اند. حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک‌ میرزایی، مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.

منبع: ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا