بیانیه جامعه صنفی تهیه کنندگان علیه رویه‌های غلط در نحوه تقسیم رقم فروش فیلم‌ها

جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در بیانیه‌ای عنوان کرد: به جهت رفع برخی شبهات، اختلافات و رویه‌های غلط در نحوه تقسیم فروش هر فیلم لازم است تاکید نماییم، آنچه تهیه کننده یا مالکان فیلم از فروش هر فیلم به عنوان قدرالسهم، عایدی خواهند داشت ۵۰ درصد جمع کل فروش فیلم بوده و کسر هرگونه مبالغ اضافی تحت هر عنوان اعم از : حق الطلب، انعام و … فاقد وجاهت قانونی و عرفی بوده و به قطع موجب تضییع حقوق مالکان فیلم می‌شود.

در متن بیانیه این تشکل صنفی آمده است:

به نام خدا

یکی از مهمترین مولفه های یک سینمای پویا، معدل سالیانه اکران عمومی از حیث تنوع ژانر، توزیع عادلانه منابع، گردش اقتصادی و تعداد مخاطببه شمار می رود که بحمدالله به حسن تدبیر و وقوف یک نگاه کلان نگر،سال گذشته را می توان سالی موفق در اکران عمومی قلمداد کنیم.

واضح و مبرهن است که یکی از عوامل مهم در دستیابی به این نتایج قابل اعتنا را می توان حسن همکاری و درک صحیح از شرایط و مقتضیات روز سینما در یک گذار تعاملی فی مابین ارکان اصلی اکران یعنی تهیه کنندگان و سینماداران و حمایت سازمان سینمایی تعریف کرد. چرا که رونق اکران،ضامن چرخه مستمر تولید است و پایداری امنیت شغلی یکی از دستاوردهای این فرایند به شمار خواهد رفت؛ پس لاجرم حفظ و صیانت از حقوق منتفعین بلاواسطه از اکران (تهیه کنندگان و سینماداران) از مهمترین تکالیف ذاتی تمامی دستندرکاران سینما، نهادهای صنفی و در یک کلام متولیان سینمای ایران خواهد بود.

در همین راستا و به جهت رفع برخی شبهات، اختلافات و رویه های غلط در نحوه تقسیم فروش هر فیلم لازم است تاکید نماییم، آنچه تهیه کننده یا مالکان فیلم از فروش هر فیلم به عنوان قدرالسهم، عایدی خواهند داشت ۵۰ درصد جمع کل فروش فیلم بوده و کسر هرگونه مبالغ اضافی تحت هر عنوان اعم از : حق الطلب، انعام و … فاقد وجاهت قانونی و عرفی بوده و به قطع موجب تضییع حقوق مالکان فیلم می گردد.

در خصوص مساله مالیات بر ارزش افزوده نیز ضروری ست به جهت تنویر افکار همکاران تهیه کننده و سینمادار و ایضا اصلاح رویه غیرقانونی فعلی تاکید موکد نماییم که صرف نظر از اینکه سهم مالیاتی مذکور مطابق قانون باید از خریدار اخذ گردد، با اینحال در صورت عدم دریافت از خریدار بلیط، می بایست بالمناصفه ( به میزان مساوی) از محل فروش فیلم بین تهیه کننده و سینمادار تقسیم و سپس کسر گردد. لذا انتظار می رود تمامی دستندرکاران فرایند اکران ضمن توجه به حق الناس و حقوق اشخاص با تغییر فرایند غلط فعلی، چنین اقدام و استیفاء ناروایی را متوقف کرده و خاتمه دهند.

امیدواریم با حمایت آحاد تهیه کنندگان و سینماداران و همچنین همیت و انسجام صنفی در سینمای ایران، بتوانیم در جهت برقراری عدالت و جلوگیری از تضییع حقوق تمامی همکاران، گام های موثر و جدی تری برداریم.

 جامعه صنفی تهیه کنندگان فیلم سینمایی

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا