محمدرضا شرفی خبوشان، آتیه داستان ایرانی

شرفی خبوشان متولد ۱۳۵۷، ساکن ورامین، کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دارد و دبیر ادبیات و مدرس دانشگاه است. او ابتدا شعر می‌گفت و پس از آن به دنیای نویسندگی پا گذاشت، با تاریخ‌نگاری دفاع مقدس نوشتن را شروع کرد و پس از آن داستان‌هایی نوشت که یا نامزد جوایز مهم ادبی بوده‌اند یا در بخش‌های مختلف برگزیده شده‌اند. کتاب‌های او همه ریشه در تاریخ دارند، نوشتن برای او امری تخصصی است و داستان‌هایش پر از واژه‌هایی اصیل و احساساتی ناب است.

🔸در یازدهمین دوره جایزه‌ ادبی جلال آل احمد، بخش ویژه‌ای با عنوان آتیه داستان ایرانی با معرفی بیست نفر از نویسندگان جوان زیر چهل سال در نظر گرفته شد که انتخاب برگزیده‌ی این بخش به رای عموم گذاشته شد، محمدرضا شرفی خبوشان یکی از چهار برگزیده این بخش شناخته شد.

🔻اینک به مرور کتاب های او می‌پردازیم:

🔹بالای سر آب‌ها؛ مجموعه داستان دفاع مقدس است که به عنوان بهترین اثر برگزیده کتاب سال دفاع مقدس در سال ۱۳۸۹ شناخته شده و توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

🔹عاشقی به سبک ونگوگ؛ البرز راوی داستان، هنرمندی نقاش است که در جریان دگرگونی های تاریخی و فرهنگی پیش از انقلاب، دچار جدالی درونی می‌شود و هویت خود را باز می یابد. این کتاب که توسط شهرستان ادب منتشر شده به روایت فروش دختران قوچان توسط دولت وقت قاجار نیز می‌پردازد.
عاشقی به سبک ون‌گوگ نامزد سه جایزه جلال آل احمد، قلم زرین و شهید غنی پور در سال ۱۳۹۴ بوده است.

🔹بی‌کتابی؛ ماجرای دلال کتابی در زمان مشروطه است که به دنبال کتاب های قدیمی و نسخ خطی است و آنچه برایش اهمیت دارد تنها ظاهر زیبای کتاب است.
نثر کتاب، نثر معیار دوران مشروطه و برای مخاطب سخت‌خوان است اما غنای ادبی، داستان استوار و تصویرسازی‌های بی‌بدیل آن مخاطب را تا پایان در کنار خود نگه می‌دارد.
ماجرای به توپ بستن مجلس توسط لیاخوف روسی در زمان محمدعلی شاه نیز در این داستان روایت شده است.
بی‌کتابی برگزیده کتاب سال و جایزه جلال آل احمد در سال ۱۳۹۶ است که توسط شهرستان ادب به چاپ رسیده است.

🔹روایت دلخواه پسری شبیه سمیر؛ داستان شهیدی ایرانی است که به اشتباه برای خاک‌سپاری به وادی السلام منتقل می‌شود و خواننده شاهد گفتگوی ارواح حاضر در وادی السلام و شونده داستان زندگی آن‌ها از زبان خودشان است.نویسنده برای تالیف این داستان، تحقیق و پژوهش بسیاری انجام داده و درباره آن ‌می‌گوید: «بخشی از داستان به سال های تبعید حضرت امام در عراق و دوران تبعید می‌پردازد و بر همین اساس داستان در این کشور روایت می‌شود.» انتشارات شهرستان ادب این کتاب را که دارای مقام اول‌ دهمین جشنواره داستان انقلاب است، به نشر رسانده است.

🔹نامت را بگذار وسط این شعر؛ مجموعه شعر سپید شرفی خبوشان است که در فضای دفاع مقدس و با زوایای دید متفاوتی به دوران جنگ و پس از آن می‌پردازد.
این کتاب با ۳۹ شعر سپید توسط شهرستان ادب منتشر شده است.

🔹چای عراقی؛ مجموعه داستان نویسندگان مختلف از سفر پیاده به کربلای معلی در اربعین حسینی است که به انتخاب محمدرضا شرفی خبوشان گردآوری شده است.
داستان‌های این مجموعه برگزیده کارگاه داستان معارف با مدیریت ایشان بوده است. چای عراقی توسط نشر معارف به چاپ رسیده است.

🔻شرفی خبوشان در حوزه‌ی داستان‌نویسی برای نوجوانان نیز فعال است:

🔹مثل بقیه باباها؛ مجموعه داستان جذاب برای نوجوانان است که در هر داستان یک کودک یا نوجوان در مرکز داستان قرار دارد و خواننده را با خود همراه می‌کند تا وارد دنیای تازه‌ای از تجربه‌های جدید شود. این کتاب توسط نشر معارف منتشر شده است.

🔹یحیی و یاکریم؛ روایتی جذاب از روزهای پیش از انقلاب درباره قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ برای نوجوانان است که نشر سوره مهر آن را منتشر کرده است.

🔹موهای تو خانه ماهی‌هاست؛ این داستان نیز پیرامون قیام پانزده خرداد است، ماجرای پسر نوجوانی که در یکی از روستاهای کوچک نزدیک ورامین زندگی می‌کند و دل به دختری عرب در محل زندگی خود می‌بندد.همچنین به کشتار مردم معترض ورامین به دست نیروهای شاهنشاهی در این داستان اشاره شده است.
این کتاب که برگزیده جشنواره داستان انقلاب است، توسط شهرستان ادب به چاپ رسیده است.

🔹کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله؛ درباره شخصیت نوجوانی به اسم داوود داله (دو شاخه چوبی به هم چسبیده به شکل حرف دال) است. داستان از زبان داوود داله روایت می شود و مربوط به شیطنت‌های او در زمان جنگ تحمیلی است و شهرستان ادب آن را منتشر کرده است.

🔸شرفی خبوشان همچنین به عنوان سرویراستار کتاب “میرزا مقنی گورکن” نوشته‌ علی درزی که توسط نشر خودنویس منتشر شده، معرفی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا