چه آلبومهایی در روزهای آخر اسفند منتشر شدند؟
چند آلبوم طی روزهای پایانی اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب گونه های متنوع موسیقایی پیش روی مخاطبان در حوزه نشر دیجیتالی آثار هنری قرار گرفته اند.
برخی از هنرمندان فعال عرصههای مختلف موسیقی طی روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار تازهترین آثار خود در حوزه نشر دیجیتال کردهاند.
«زخمه های جاودانه»؛ شنیدن بخشی از زحمات هشتاد ساله استاد
آلبوم «زخمه های جاودانه» یکی از تازهترین آثار منتشر شده در فرآیند فروش محصولات موسیقایی است که مشتمل بر ارائه آثار منتخب مرحوم فرهنگ شریف از مدرسان و هنرمندان شاخص و پیشگام موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در توضیح این مجموعه آمده است:
«مجموعه حاضر چکیدهای است، برآمده از هشتاد سال تلاش بیوقفه هنرمندی که آوای سازش به گوش ایرانیها طنینانداز است؛ گویی صدای تار در حافظه شنیداری مردم ایران با این سونوریته حک شده است.
نوازندگی تار به سبک روانشاد استاد فرهنگ شریف به عنوان یکی از ستونهای شناخت تار ایرانی در کنار دیگر سبک و سیاقهای تارنوازی کاملاً شناختهشده و پذیرفته شده است.
گرچه نمیتوان روشی واحد برای آموختن این سبک نوازندگی ابداع کرد؛ اما نگاهی جامع به ابعاد مختلف موسیقی دستگاهی ایرانی میتواند راهگشای فراگیری راز و رمز این شیوه باشد تا بتوان همه آنها را در کنار هم پذیرفت و خانواده بزرگ موسیقی ایرانی را که سلیقههای متنوعی در برمیگیرد، شناخت.
این مجموعه که شامل هفت آلبوم و یک جلد کتاب است، به قلم هنرمندان گرانقدر جناب استاد فرهاد فخرالدینی و جناب استاد حسین علیزاده در وصف استاد فرهنگ شریف و خط جناب استاد یدالله کابلی روی طرح جلد، مزین شده است.»
«موسیقی لرستان»؛ شنیدن تنبورلکی امام قلی امامی
«موسیقی لرستان» هم آلبوم جدیدی درحوزه موسیقی نواحی ایران است که در قالب پروژه موسیقی نواحی ایران مؤسسه ماهور پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در این آلبوم موسیقی ۱۷ قطعه موسیقایی با هنرمندی امام قلی امامی نوازنده تنبور لکی و پوریا فرجی و تاراله وردی منتشر شده است.
«شاررا»، «نقاره»، «گل خاک»، «چَپی»، «قطار»، «هَل پَرکه»، «سحری»، «یاری»، «طرز»، «فرنگی رضا قلی»، «فرنگی بهمن میرزایی علی اللهی»، «فرنگی خان میرزایی»، «مالَ ژیری»، «خریوی»، «برزه کویی»، «پاوه موری» قطعاتی هستند که در این آلبوم شنیدنی شدهاند.
«جایی باستانی»؛ سیری آزاد در یک جریان ملودیک
آلبوم «جایی باستانی -۱» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که به تازگی با هنرمندی احسان بنی طبا پیش روی مخاطبات قرار گرفته است.
«برخاستن»، «آشوب»، «محوشدگی»، «اشک»، «مرثیه»، «شفق»، «فلق»، «بازگشت»، «یگانگی»، «تجلی»، «ابدیت» و «عدم» عناوین آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است:
«آلبوم موسیقی «جایی باستانی» حدیث اُنس و فراق و عشق خداوندگاری از شکوه و عظمت با جانِ جهان است.
این کانسپت آلبوم مبتنی بر سیری آزاد از جریان ملودیک بر بستر صوتیِ شکل گرفته در فواصل میکروتونال گام چهارگاه در تلفیق با گام دوماژور است و شاید مهمترین شاخصه آن، فرم میکروتونال دِرُن این آلبوم است که میتواند ظهوری نو در جریان موسیقیِ مبتنی بر فواصل موسیقایی ایرانی را نوید دهد.»
«میهنم سلام»؛ شنیدن یک اثر موسیقایی با صدای سالار عقیلی
آلبوم «میهنم سلام» هم عنوان یکی دیگر از آثار تازه انتشار یافته عرصه موسیقی است که با آهنگسازی پیمان سلطانی و خوانندگی سالار عقیلی دردسترس مخاطبان قرار گرفته است.
این آلبوم مشتمل بر هشت قطعه موسیقایی است که ترانههای توسط بیژن ترقی، غلامرضا سلیمانی و عارف قزوینی سروده شده است.
«میهنم سلام»، «واریاسیون»، «ساز و آواز»، «دیرینه»، «فغان برای دو کمانچه»، «واریاسیون براساس قطعه ایران جوان» آثاری هستند که در این اثر دیجیتال به چشم میخورد.
«آتش عشق»؛ سیری درموسیقی ردیف دستگاهی ایران
آلبوم «آتش عشق» هم عنوان یکی دیگر از آثار تازه انتشار یافته بازار موسیقی است که با آهنگسازی و تنظیم حسین قاسم زاده و خوانندگی مهران زرین پور در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
حمید قنبری نوازنده تمبک و دایره، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه و ویولن، میلاد محمدی نوازنده تار و تارباس، مریم خدابخش نوازنده عود، علی عابدین نوازنده سنتور، حسین قاسم زاده نوازنده نی، حسن خدایی نیا صدابردار گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل میدهند.
«آتش عشق» با شعر سعدی، «تک نوازی سنتور»، «آوازعشق» با شعرابوسعید ابالخیر، «بیدل» با شعر مولانا، «تک نوازی تار» و «طرب» با شعر مولانا از جمله قطعاتی هستند که در این آلبوم منتشر شدهاند.
«سنگ خارا»؛ شنیدن یک نگرش نو به اصالتها
آلبوم «سنگ خارا» مشتمل بر اجرا و بازخوانی آثار منتخب زنده یاد علی تجویدی موسیقیدان پیشگام کشورمان با نوازندگی ویولن، نوازندگی پیانو و تنظیم بابک شهرکی در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
«سنگ خارا»، «تنها منشین»، «دیدی که رسوا شد دلم»، «بازگشته»، «آشفته حالی»، «رفتم که رفتم»، «رفتم و بار سفر بستم»، «پشیمانم»، «آتش کاروان» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند. این در حالی است که بابک شهرکی صدابردار، رضا خرم مدیر اجرایی، پرهام عرب (موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش) طراح گرافیک و معین هاشمی نسب عکاس روی جلد دیگر عوامل اجرایی پروژه را تشکیل میدهند.
بابک شهرکی متولد سال ۱۳۵۸ در تهران است. از سال ۶۵ نزد همایون خرم ویولن را یاد گرفت. پس از تحصیلات دوره دبیرستان به دانشکده موسیقی رفت. او اساتید دیگری چون ابراهیم لطفی و حسن ریاحی در ویولن و داود گنجهای و محمد مقدسی در کمانچه داشت. وی علاوه بر نوازندگی، آهنگسازی نیز میکند و در آلبومهای زیادی نیز با هنرمندان دیگر همکاری داشته است.
«موسیقی عربهای خوزستان»؛ شنیدن موسیقی صحرا نشینان در سه نوع
«موسیقی عربهای خوزستان» عنوان یکی از تازهترین آلبومهای مرتبط با موسیقی نواحی مشتمل بر موسیقی شهری و روستایی، موسیقی صحرانشینان و گونههای دیگر این منطقه است که وارد فرآیند فروش محصولات موسیقایی شد.
محمود مشهودی پژوهشگر این آلبوم موسیقایی درباره مجموعه «موسیقی عربهای خوزستان» نوشته است:
«در ایران، بیشترین تراکم جمعیتی قومِ عرب واقع در جنوبِ غربی کشور و مناطقِ مرکزی، غربی و جنوبی استان خوزستان است. قوم عربِ ساکنِ استان خوزستان را میتوان، بر اساس نوع زیست، معیشت و فرهنگ، به پنج دسته عربِ حَضْری (شهری)، رِیفی (روستایی)، بَدَوی (صحرانشین)، مِعدان (هورنشین) و جِبیلات (عرب بختیاری) تقسیم کرد. بهجز سه نوع موسیقی «حَضْری» (شهری)، موسیقی «شَعبی رِیفی» (مردمی روستایی) و موسیقی مردمپسند، گونههای دیگری نیز در میان عربهای خوزستان رایج است.
نقش موسیقی در مراسمِ شادمانی، رقص، حرکات حماسی، عزاداری، مذهبی و لالایی بسیار مهم و تعیین کننده است، ولی در فعالیتهایی مانند کارهای گروهی و انفرادی، مراسمِ آئینی، بازیهای کودکانه، مراسمِ طنز و داستان خوانی، میتوان گفت، موسیقی در درجه دومِ اهمیت قرار میگیرد؛ بهصورتی که گاهی نیز این دسته از مراسم بدون حضور موسیقی برگزار میشوند.
نکته بسیار مهمی که باید در فرهنگ و موسیقی اعرابِ خوزستان به آن توجه شود مستقلبودن بیشترِ مراسم و فعالیتهای فرهنگی اجتماعی زنان و مردان از یکدیگر است. از این رو، کارگان (رپرتوآر) های موسیقی آنان کاملاً متفاوت با یکدیگر اجرا میشود.»
درسهایی از داریوش صفوت برای سه تار؛ شنیدن ضبطهای استاد فقید
آلبوم «درس هایی از داریوش صفوت برای سه تار» عنوان یکی از تازهترین آلبومهای منتشر شده در بازار موسیقی است که به همت نشر ماهور در دسترس مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.
در توضیحات تکمیلی این پروژه آمده است:
مجموعه حاضر شامل ضبطهای خصوصی است که مرحوم داریوش صفوت طی چند سال سر کلاسش اجرا کرده است. شیوه آموزش جلسات خصوصی معمولاً بدینگونه بود که او بر اساس برنامه تدریس هر جلسه، در کنار پرداختن به جزییات و ظرایف هر قطعه، بخشی از جلسه را نیز به ضبط قطعات اختصاص میداد. اجرای این قطعات معمولاً از روی نت و با تمپوی آهسته و گاهی همراه با توضیحات شفاهی بود.
بخش عمدهای از جلسات تدریس، به ردیف ابوالحسنصبا از جمله ردیف سهتار، سنتور، و ویولن اختصاص یافته بود. البته به جز ردیف سهتار صبا، مرحوم صفوت، ردیف سنتور و برخی قطعات ردیف ویولن را برای اجرا روی سهتار تنظیم و تدریس میکرد. پس از حدود بیست سال، برخی شاگردان مجموعه ضبطهای خود را در اختیار خانواده او قرار دادند تا به عنوان یادگار ثبت و ضبط شود.
منبع: مهر