ادبیات، قیمت تمام‌شده جنگ را برای ملت‌ها مشخص می‌کند

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت گفت: در همه جای دنیا بعد از جنگ نوشتن، سنت است. قیمت تمام شده جنگ باید برای ملت‌ها در بیاید و ادبیات این قیمت را در می‌آورد.

آئین رونمایی از جدیدترین تولیدات بنیاد فرهنگی روایت فتح در حوزه نشر آثار مکتوب و مستند با عنوان «فرزندان خمینی ۶» همزمان با روزهای آغازین هفته بسیج با حضور مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت، مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح، جمعی از شخصیت‌های فرهنگی هنری، مؤلفان آثار و خانواده‌های شهدا پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

در این آئین رونمایی از پنج اثر مکتوب سوقی، راه سفید، عشق چرا ندارد، پس از دیوار و تو حمید منی رونمایی شد. همچنین شش کتاب صوتی دل من هیچ، پیامبر بهشت، او مرگ را کشت، با تو می مانم، هفت شاخ و اسیرآلواتان و دو فیلم مستند مه آباد و کابوس ژنرال در این آئین مذکور نیز رونمایی شدند.

در ابتدای آئین رونمایی از جدیدترین تولیدات بنیاد فرهنگی روایت فتح در حوزه نشر آثار مکتوب و مستند سرهنگی گفت: در همه جای دنیا بعد از جنگ نوشتن، سنت است. بعد از جنگ جهانی دوم آلمانی‌ها گروهی به نام ۴۷ درست کردند، در این گروه سربازان جنگ و نویسندگان دور هم جمع شدند و نوشتند، عقاید یک دلقک نوشته هاینریش بل و طبل حلبی نوشته گونتر گراس از نوشته‌های این گروه است که جایزه نوبل دریافت کرده اند. ارتش بوسنی و هرز گوین برای حفظ دستاوردهای جنگ گروهی متشکل از نویسندگان را تأسیس کرد، کتاب ۱۰۱ خاطره جنگی نوشته راسم دلیچ از کتاب‌های نوشته شده برای حفظ دستاوردهای جنگ بوسنی و هرز گوین است. خب چرا باید به نوشتن از جنگ تن بدهیم؟ قیمت تمام شده جنگ باید برای ملت‌ها در بیاید، در مملکت ما هنوز در نیامده است، اگر در بیاید می‌فهمیم با مملکت چه طور رفتار کنیم. ادبیات قیمت جنگ را در می‌آورد و الحمدالله در ایران مراکز متعددی هستند که در حوزه ادبیات جنگ کار می‌کنند.

وی ادامه داد: خلبان لشکری گفته است عراقی‌ها من را از سلول انفرادی به خانه ویلایی شهردار بغداد آوردند. این خانه تخت، مبل، تلویزیون و سیگار داشت، خوشحال شدم قرار است اینجا بمانم. ابوفرح که مسئول من بود، آمد و گفت: «اگر بیای و به مدت یک دقیقه در تلویزیون عراق صحبت کنی، بگی جنگ رو ایران شروع کرده، ازت حمایت می‌کنیم و می تونی تو این خونه بمونی.» به ابو فرح گفتم: «اگر یک سرباز عراقی در ایران اسیر باشد و از او بخواهند همین چیزی که از من خواستید بگویم را بگوید، به او چه می‌گوئید؟» ابو فرح جواب داد: «می گوییم خائن.» در جواب ابوفرح گفتم: «چرا می خوای از من برای مملکتم خائن بسازی؟»

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت افزود: خلبان صیاد بورانی در خاطرات دوران اسارتش آورده است تمام ۱۰ سال اسارتم یک طرف و آن شبی که همسرم گفت: «وقتی اسیر شدی و دیگه نیومدی دختر چهار سالت منو خیلی اذیت کرد و سراغت می‌گرفت. یه شب بهش تشر زدم. چند روز بعد شب که رفت حوابید، اومدم روش بپوشونم تو سر این دختربچه چهار ساله یه دسته موی سفید دیدم.» طرف دیگر. این خاطرات و آنچه گذشته است، قیمت جنگ است.

سرهنگی در ادامه سخنانش گفت: ۵ فروردین سال ۱۳۷۲ به مرتضی آوینی گفتم: «خیلی تو خرمشهر موندی، کی برمی گردی؟» مرتضی جواب داد: «خرمشهر خیلی کار داریم. سفره‌ای که برای امام حسین (ع) پهن شده خیلی برکت داره» مرتضی آوینی کار برای مملکت را مثل سفره‌ای می‌دید که برای امام حسین (ع) پهن شده است.

در پایان آئین رونمایی از جدیدترین تولیدات بنیاد فرهنگی روایت فتح در حوزه نشر آثار مکتوب و مستند صفدری همسر شهید محمد جعفر حسینی (ابو زینب) از شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون گفت: مقاومت را می‌شود تقسیم کرد. غیور مردانی که می‌جنگند، بانوانی که با صبر خاطرات را روایت می‌کنند و نگارندگانی که قلم می‌زنند و شهید و زندگی اش را معرفی می‌کنند. اگر نگارندگان نبودند شهدا را نمی شناختیم‌. جوان‌های ما از باکری‌ها، سلیمانی‌ها و عماد مغنیه‌ها مقاومت را یاد گرفتند و در جبهه مقاومت کوشیدند تا این جبهه را حفظ کنند و شهادت به این معناست که زندگی ات را فدای آرمانی کنی که ان آرمان به سود بشریت باشد. شاهد جنگ نا برابر در فلسطین هستیم و می‌بینیم که بانوان عقب نشینی نکرده اند و تا پای جان ایستاده اند.

وی افزود: جبهه مقاومت الگو داشته است. ابوحامد با ۲۳ نفر فاطمیون را تشکیل داد و امروز یک لشکر شده اند. به عنوان همسر شهید مدافع حرم افتخار می‌کنم عضو کوچکی از جبهه مقاومت در جهان اسلام هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا