بیان معارف اهل بیت برای کودکان باید به زبان ساده باشد

حجت‌الاسلام حیدری ابهری گفت: بچه‌ها می‌توانند از سنین کودکی با معارف اهل بیت آشنا شوند اما یک راهنما و نویسنده‌ای می‌خواهد که بتواند این مفاهیم را به زبان ساده برای آنها بیان کند.

حجت‌الاسلام حیدری ابهری نویسنده و پژوهشگر درباره کتاب «هرکسی حقی داره» که برای کودک و نوجوان به نگارش درآمده، گفت: این کتاب ترکیبی از مجموعه شعر و نثر است که اصل کار از رساله حقوق امام سجاد (ع) گرفته شده، ما می‌دانیم که از امام سجاد (ع) ما دو یادگار مهم داریم غیر از احادیث دیگری که از ایشان وجود دارد، یکی صحیفه سجادیه است، دیگری هم رساله حقوق است. هر کسی حقّی دارد، برگرفته از رساله حقوق است، البته توجه داشته باشید که ما اینجا گزیده‌ای از آن رساله حقوق را برای بچه‌های دبستانی بیان کرده‌ایم که اوّلاً با نثر خلاصه‌ای از آن حق توضیح داده می‌شود و البته برای اینکه برای بچه‌ها جذّاب‌تر شود یک شعر هم اضافه شده که خواندنی‌تر باشد برای بچه‌ها.

وی افزود: ایده این کار این بود که ما قبل از آن تولید مفصل را برای بچه‌ها کار کرده بودیم به طور طبیعی، همین‌طور که جلو می‌آمدیم، مجموعه‌هایی که می‌شد از اهل بیت، یادگاران معنوی اهل بیت، علمی اهل بیت داشته باشیم برای بچه‌ها کار می‌کردیم، به طور طبیعی، رسیدیم به رساله حقوق البته همه مواردش را نیاوردیم چون برای بچه‌ها شاید تناسب نداشته باشد، ولی تعدادی که برای بچه‌ها شاید جذّاب‌تر بود را آوردیم. و اصل فکرمان هم این است که ما به جای اینکه بگذاریم بعداً که بچه‌ها بزرگ شدن تازه با این مباحث آشنا شوند، از همان دوره دبستان لااقل بچه‌ها به گوششان خورده باشد این مفاهیم را و در بزرگسالی هم مثلاً خود نهج‌البلاغه، صحیفه و رساله حقوق را بخوانند. جالب است که بعضی از مادرها می‌گفتند که ما به بهانه‌های بچه‌ها خودمان هم با این مباحث تازه آشنا شده‌ایم یعنی خیلی از خوانندگان تازه حالا متوجه می‌شوند که امام سجاد هم یک رساله حقوقی دارند.

این‌نویسنده در پاسخ به این سوال که آیا کودکان در سنین پایین، می‌توانند با معارف اهل بیت و به ویژه رساله حقوق امام سجاد آشنا شوند افزود: بله بچه‌ها می‌توانند در همان سنین کودکی با این معارف آشنا شوند منتها یک راهنما و نویسنده‌ای می‌خواهد که بتواند این مفاهیم را به زبان ساده برای آنها بیان کند. مشکل ما اصل آن معارف نیست، آن زبانی است که بتواند آن را منتقل کند و برایشان آن مفهوم را با مثال‌های زیبا توضیح دهد.

حجت‌الاسلام حیدری ابهری ادامه داد: برای همین انسان مدرن به نظر من یک رساله حقوق خیلی جذاب‌تر است، ولو اینکه بحث حقوق بشر و حقوق حیوانات مطرح است. ما در مقابل همان جور که امتیازاتی داریم و در مقابل موجودات دیگر هم تکالیفی داریم، یعنی اینکه هر موجودی حقی دارد ما هم تکالیفی داریم شاید یک مقدار خیلی بحث نباشد اما درباره اینکه چه کسی چه حقی دارد و چه کسی چه تکلیفی دارد.

وی در پایان گفت: ما کم‌کاری خودمان را به حساب اینکه مثلاً بچه‌ها نمی‌فهمند و دوست ندارند نگذاریم. ما باید راه بیان مباحث را پیدا کنیم، قالب‌های جذابی که بچه‌ها علاقمند شوند را بیابیم و تمام تلاشمان را کنیم که در بهترین شکلش این معارف را به بچه‌ها منتقل کنیم اینکه منتظر باشیم بعدها که بزرگ شدن با آن‌ها آشنا شوند؛ این تصمیم درستی نیست.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا